Sunday, May 01, 2011

Sebab dan akibat - 2


Kausalitas atau kausaliti adalah hubungan terjadinya sebab dan akibat, seperti hubungan antara sebab dan akibat yang difahami secara suatu logik yang wajar, yang berkaitan dengan segala sebab yang diperlui untuk menghasilkan akibat dan juga peristiwa atau kejadian yang berlaku berhubung dengan sebab dan akibat. 

Contohnya, sebab dan akibat mengenai sebatang pokok bunga adalah dengan memahami secara logik akan pokok bunga tumbuh kerana sebab benihnya disemai (logical necessity), manakala segala sebab yang diperlukan untuk pertumbuhan pokok bunga tersebut adalah seperti air, cahaya, kesuburan tanah dan lain-lain (necessary condition), sedang dimana dan bila pokok bunga tumbuh adalah peristiwa atau kejadian sebab dan akibat ini berlaku disekian-sekian ruang masa dan tempat (event). Manakala pokok bunga tersebut boleh sahaja dinamakan sebagai objek untuk sebab dan akibat, contohnya objek yang dinamakan bunga popi adalah sebab terhasilnya dadah dan akibat dari dadah tersebut membawa kemudaratan.


Prinsip kausaliti meliputi segala yang wujud dialam ini dan persoalan, pengajian, pemahaman mahupun perbualan keatasnya adalah asas kepada segala ilmu duniawi. Dari seorang kanak-kanak kecil yang mempelajari akan segala sebab dan akibat dari segala kejadian yang berlaku disekitar dirinya, sehinggalah kepada para sasterawan, para seniman, para pengkaji-pengkaji, para saintis dan seterusnya, semuanya terbabit dalam prinsip kausaliti untuk memahami lebih mendalam akan setiap sesuatu tersebut. Pengalaman memahami akan sebab dan akibat sesuatu tersebut seterusnya menghadirkan suatu pengetahuan tentangnya.

Sebagaimana sebaliknya iaitu sekira tiadanya prinsip kausaliti ini berlaku dialam ini, maka segalanya seakan suatu kekosongan seperti planet-planet lain yang kekosongan dari kehidupan dimana sebab dan akibat berlaku disitu hanya dalam bentuk asas iaitu adanya planet tersebut, adanya element-element seperti batu-bata, pasir-debu, gunung-ganang, siang-malam sedang selebih dari itu, tiada langsung aktiviti-aktiviti kehidupan mahupun sesuatu yang dikatakan suatu kehidupan itu sendiri seperti tumbuh-tumbuhan, haiwanat serta insan.

Dalam pada itu, berlakunya suatu sebab dan akibat tersebut samada dalam bentuk peristiwa atau objek, bukanlah suatu keutamaan untuk difikirkan sehingga ia dijadikan sebagai maksud hidup kerana peristiwa dan objek hanyalah sebahagian dari proses alamiah dan keseluruhan prinsip kausaliti itu sendiri termaktub dalam proses alamiah. Contohnya peristiwa berlakunya sebab dan akibat disekian-sekian kejadian dan tempat, iaitu berlakunya suatu tindakan antara A dan B mengakibatkan kewujudan C adalah tidak jauh bezanya bila dikatakan bahawa objek A dan B mengakibatkan kewujudan C atau akibat kewujudan C maka A dan B dapat dikesan sebagai penyebabnya.

Sebegitu juga bila dikatakan sebab-sebab lahiriah iaitu yang terdapat dialam sekitar serta dapat dicapai dengan panca-indera luaran atau sebab-sebab yang sebaliknya iaitu sebab-sebab batiniah dalaman seperti pemikiran serta perasaan insan atau kehidupan lain iaitu haiwanat dan jinnat, dimana kedua-duanya iaitu lahiriah mahupun batiniah berpotensi menghadirkan suatu sebab dan akibat. Iaitu dari kedua-dua cabang ini maka adanya sebab-sebab dan dari situ, samada membawa akibat-akibat yang kecil kesannya mahupun besar hatta yang melibatkan kelompok-kelompok insan-insan, mahluk-mahluk seperti haiwanat dan seterusnya kepada dunia amnya.

Sebab dan akibat lahiriah dari alamiah atau fizik adalah segala yang berlaku dan nyata akan kewujudanya dan dikatakan samada dalam suatu bentuk pusingan seperti contoh sebab turunnya hujan mengakibatkan adanya aliran air yang membantu menyuburkan tanah dipersekitaran sebelum aliran air ini menuju kelautan dan pancaran matahari menyebabkan air tersebut tersejat lalu menjadi awan dimana awan ini seterusnya menrunkan kembali air hujan atau dalam suatu bentuk yang tiada pusingan seperti gunung berapi yang melontarkan lava-lavanya dimana mengakibatkan segala kehidupan disekitar gunung tersebut musnah namun kemudiannya juga, lava-lava berapi yang membakar dipersekitaran gunung berapi itu juga kemudiannya menyumbangkan kepada kesuburan tanah-tanah disekitar gunung berapi tersebut.

Manakala sebab dan akibat batiniah adalah bagaimana sebab-sebab keatas pemikiran atau perasaan mengakibatkan suatu tindakan contohnya sebab rangsangan perasaan seekor ayam jantan kepada ayam betina mengakibatkan tindakan yang menghasilkan ayam betina tersebut bertelor. Sebab dan akibat batiniah ini jelas mampu memberi kesan pada kehidupan persekitaran terutama bila dikaitkan dengan sebab dan akibat batiniah insan yang mana jelas telah memberi kesan impak yang besar keatas arus kehidupan persekitaran, samada yang berbentuk kebaikan mahupun kerosakan mahupun sehingga keperingkat kerosakan total.

Atas itu, persoalan utama yang wajar diajukan dan difikirkan adalah, pernahkan insan bertanya akan sebab dan akibat kehadiran dirinya dialam ini? Pernahkan insan cuba memahami prinsip kausaliti ini untuk menyedari apakah maksud sebenar akan kewujudan dirinya? Apakah insan menyangka bahawa dirinya hanyalah sebahagian dari segala proses alamiah dan dibiarkan sebegitu sahaja selepas usianya didunia maya ini berakhir tanpa perlu bertanggung-jawab kepada segala akibat-akibat dari sebab-sebab perbuatannya?



Bersambung...


No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga