Saturday, May 14, 2011

Sebab dan akibat - 7

Pemerhatian dan seterusnya kepada pemahaman keatas sesuatu sebab dan akibat adalah berkaitan besar dengan akal kerana akallah yang menilai, melakukan analisa, menduga, memilih dan seterusnya membuat keputusan diatas sesuatu yang logik dan berfakta. Lantaran kemampuan akal insan inilah yang membezakan insan dengan kehidupan-kehidupan yang lain didunia ini, dimana ia merupakan faktor sebab dan akibat utama akan keadaan atau bagaimanakah kewujudan insan dalam ruang dan masanya didunia ini.

Dalam pada itu, bila insan meletakkan bahawa akalnya adalah semata-mata sebagai tempat tertinggi, maka sampai suatu peringkat, tidak akan difahaminya lagi akan hakikat sebenar kewujudannya. Seperti hari ini, lantaran insan telah mencapai berbagai-bagai sumber ilmu pengetahuan seperti dibidang sains, maka akibat dari itu, lahirlah tanggapan bahawa kehidupan ini, yakni segala sebab dan akibat hanyalah bersifat hukum alam atau bersifat sains dan matematik sebagaimana yang diketahui oleh akalnya, bukan sebagai kejadian yang Pencipta alam jadikan.

Contohnya mereka yang bertuhankan hukum alam iaitu pengikut fahaman evolusi, tidak dapat lagi memahami akan hakikat bahawa alam ini dijadikan oleh Penciptanya sebagai suatu tempat untuk berjuta-juta spesies sesejak dahulu lagi dalam keadaan yang begitu komplek dan unik. Ini kerana mereka melihat hanya dari sudut pengajian dan keangguhan ilmu yang dimiliki, bukan dari sudut keunikan dan keindahan alam itu sendiri.

Sedangkan kenyataannya betapa uniknya alam ini dengan berbagai-bagai kehidupan didalamnya adalah seperti berbagai-bagai spesies burung yang biarpun hampir keseluruhan species-species burung ini mempunyai bentuk atau kemampuan yang sama iaitu mampu terbang, bertelor, berparuh dan berbulu, namun masing-masing akan kekal dalam spesiesnya sehinggakan tiada pernah berlakunya perkahwinan campur antara spesies burung-burung ini.

Fenomena ini dapat dilihat disetiap kewujudan spesies-spesies lain dialam ini, iaitu samada yang masih wujud atau yang telah pupus. Ini kerana terdapatnya suatu kuasa yang maha tinggi yang telah mencipta berjuta-juta spesies-spesies didunia ini dan memprogramkan (menciptakan segalanya dengan ketetapan/qadar) alam ini sebegini, dimana juga ruang dan masa untuk setiap kehidupan tersebut telah ditetapkan. Sedangkan kalau mengikut pandangan evolusi yang menyatakan segala kehidupan adalah dari evolusi, tentunya perkahwinan campur adalah suatu yang lazim terjadi dikalangan kelompok yang sama evolusinya seperti contohnya dari dikalangan spesies burung-burung kerana semua spesies ini dikatakan oleh mereka, berasal dari gen atau asas sama yang tidak membezakan mereka.

Pengikut fahaman evolusi juga menyatakan fakta seleksi alam, yang mana dalam umur jutaan atau billion tahun kewujudan kehidupan dialam ini, maka terjadinya proses seleksi alam, iaitu dari masa kesemasa, hanya yang kuat atau yang terpilih akan terus hidup dan dari situ terbentuklah proses evolusi seterusnya, seperti sehingga kepada kewujudan bentuk insan hari ini. Namun jelas nyata, apa yang dikatakan fakta oleh pengikut evolusi ini hanyalah teori yang dicipta oleh mereka berlandaskan tulang-tulang atau tengkorak lama yang ditemui yang mana didapati tengkorak-tengkorak ini dalam berbagai bentuk dan disangka dapat dibayangkan bagaimana rupa serta cara kehidupan mahluk-mahluk yang wujud dari tengkorak tersebut.

Teori ini jelas janggal namun diakui begitu sempurna oleh pengikut fahaman evolusi. Ini pertamanya, pengikut fahaman evolusi adalah terlalu sempit ruang pemikiran mereka yang hanya berlandaskan pengetahuan yang dikatakan ilmu sains, mathematik dan sebagainya, kerana itu melihat alam ini dalam sudut yang sempit iaitu segala spesies adalah dari asas yang sama serta segala spesies didunia ini hanya dalam lingkungan yang sama. Sedangkan sekiranya seseorang tersebut bersifat tawaduk dengan melihat dan mengaji alam ini, akan mengagumi keunikan serta bagaimana kompleksnya dengan berjuta-juta kehidupan yang berbeza dari satu sama lain iaitu dari tumbuh-tumbuhan, haiwanat, insan serta juga seterusnya kepada jinnat.

Dimana juga akan menyedari akan hakikat yang sebenar bahawa yang menghidupkan dan mematikan segalanya serta yang menjadikan bagaimanakah segalanya terbentuk dalam ruang dan masa kewujudanya, adalah Allah semata-mata, bukan seleksi alam. Lihat sahaja fakta bagaimana burung pipit yang kecil dan dilihat tidak berdaya, mampu bertahan hidup dimana-mana sahaja hatta dinegara-negara yang suhunya dibawah minus bila kedatangan musim sejuk, sedangkan burung-burung yang bersaiz besar dan kuat darinya terpaksa terbang kedaerah berhawa panas seperti Afrika untuk menyelamatkan diri disamping melindungi generasinya dari mengalami kematian atau kepupusan sekiranya tetap tinggal dan menghadapi musim sejuk.

Agama Islam sebenarnya tidak menolak akan kelebihan akal yang dimiliki insan serta kemampuan sebab dan akibat dari akal ini, dimana tidak menolak akan ilmu pengetahuan yang digali oleh insan dari apa bidang pun seperti ilmu sains, ilmu alam, biologi, fizik, literature dan seterusnya, tetapi wajarlah berada dalam konteks bahawa segalanya diciptakan oleh Allah semata-mata dan wajar mengikut petunjuk melalui utusanNya, nabi Muhamad agar insan tidak memilih jalan yang salah atau menuju jalan yang salah yang akhirnya membinasakan dirinya sendiri.


Bersambung...



No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga