Monday, May 16, 2011

Sebab dan akibat - 9

Pertanyaan mengapa, kenapa atau bagaimana adalah sesuatu yang mengungkitkan kewujudan sebab dan akibat akan sesuatu tersebut. Saban hari, pertanyaan-pertanyaan sebegini adalah suatu yang lumrah dalam mana juga ia amat berkaitan dengan kausaliti iaitu hubungan antara sebab dan akibat dengan jawapan yang diperlukan untuk pertanyaan-pertanyaan tersebut adalah jawapan yang dikira dalam bentuk rasional.

Sedang rasional adalah suatu proses menghasilkan pengetahuan dengan berfikir dimana kaedah-kaedah logik adalah sebagai alatan utamanya. Seperti contohnya pertanyaan akan mengapa sesuatu tumbuhan tersebut hanya berbuah setahun sekali dan kenapa hanya disekian-sekian musim serta seterusnya, bagaimanakah cara untuk menjadikan tumbuhan tersebut berbuah lebih dari sekali dalam setahun.

Maka secara rasional dikatakan kerana selepas kedatangan musim hujan dihujung tahun memainkan peranan sebab tumbuh-tumbuhan tersebut berbuah dengan kaedah logik melalui perkiraan bulan kedatangan musim hujan serta bulan dimana tumbuhan tersebut mula berbuah. Dari situ seterusnya difikirkan jalan bagaimana untuk menjadikan tumbuhan tersebut berbuah lebih dari sekali dalam tempoh setahun seperti menyediakan suasana seakan selepas musim hujan iaitu dengan membina aliran air yang sempurna serta tanah yang dibaja atau dilakukan kacukan dengan tumbuhan lain (pokok kahwin).

Contoh diatas adalah bagaimana proses pengalian keatas apa yang dikatakan sebab dan akibat akan sesuatu tersebut dan bagaimana mengenali sesuatu hal tersebut lalu dapat dikait-gunakan dalam kehidupan insan melalui cara rasional dan kenyataannya, insan sehingga kehari ini, sentiasa cuba untuk memahami, mengaji serta memanfaatkan segala faktor-faktor sebab dan akibat dialam ini.

Penguasaan keatas faktor-faktor sebab dan akibat ini seterusnya wajar sahaja membuat sesuatu bangsa tersebut jauh maju kedepan, sebagaimana bangsa-bangsa diEropa yang cuba menguasai kefahaman keatas setiap sebab dan akibat dialam ini bukan sahaja sesuatu yang berbentuk materi tetapi sesuatu yang mendalam seperti dari sudut falsafah akan sesuatu tersebut dan seterusnya sehingga keperingkat pratikal atau kepada penghasilan kewujudan materi yang dihajati buat dimanfaatkan atau diexploitasikan pengunaannya.

Mungkin sesuatu sebab tersebut belum dapat diterima dikalangan ramai lantaran tidak memahami atau belum mempunyai pengetahuan tentangnya seperti contohnya akan kewujudan atom-atom yang diperkatakan sesejak zaman kuno India, Yunani mahupun didalam Islam sebagaimana yang dikatakan oleh Imam Asyari (874 - 936), dan kemudiannya, Ludwig Boltzman (Austria, 1844 - 1906) juga memperkatakan akan adanya kewujudan atom tetapi ideanya ini ditolak kerana kekurangan bukti-bukti. Atas tekanan jiwa, akhirnya Ludwig Boltzman mengambil keputusan membunuh diri.

Namun idea Bolztman ini sebenarnya adalah suatu yang benar, dimana setahun sebelum Boltzman membunuh diri, Albert Einstein (1879 - 1955) telah mengeluarkan kertasnya akan kewujudan atom yang mana telah mengubah perspektif dunia tentang kewujudan atom serta semua dialam ini adalah berasas dari atom, serta juga merubah dunia kepada pengenalan suatu tenaga hebat luar-biasa atom yang membantu dapat kehidupan insan, mahupun juga sebagai pemusnah besar-besaran buat kehidupan insan.

Penemuan atom Albert Einstein ini adalah sebenarnya bermula bukan dari kertas-kertas kiraan dan sebagainya tetapi dari pada debunga-debunga bunga yang diletakkan diatas air, yang mana jika dilihat kedalamnya, didapati akan kelompok-kelompok hitam halus dari debunga bunga ini bergerak-gerak dengan aktive dan sebab yang mengerakkannya adalah atom-atom. Sedang sebenarnya Robert Brown (Scottish) 80 tahun sebelum Albert Einstein, telah menemui fakta akan bagaimana debunga-debunga halus ini bergerak-gerak secara aktive dan beliau telah menyatakan akan adanya atom-atom yang mengerakkannya, namun beliau kekurangan alat-alatan untuk membuktikannya.

Sebab dan akibat dari penemuan atom-atom ini kemudiannya menjadi simbul kekuasaan atau kemajuan bagi sesebuah negara yang memiliki pengetahuan untuk menghasilkan tenaga atom mahupun senjata atom. Malah mereka yang memiliki tenaga atom ini suatu waktu dahulu berupaya mencorak atau memberi kesan pada suasana politik dunia, dimana juga menjadi model untuk ditiru oleh pihak-pihak lain seterusnya.

Sedang dalam bertindak sebagai pihak yang terdepan diatas penguasaan buat sebab dan akibat dari atom-atom ini, semua pihak-pihak terbabit wajar sahaja mengakui bahawa sebab dan akibat yang diketahui atau dikuasai bukanlah sebenar-benarnya dimiliki dalam bentuk yang menjamin akan ianya benar-benar sesuatu mutlak manfaatnya kerana adanya besar risiko-risiko dari akibat-akibat buruk diluar jangkaan yang boleh sahaja berlaku bila-bila masa sahaja, seperti kebocoran reaktor yang menyebabkan radioaktive tersebar seperti kes-kes diChernobyl atau diFukushima, serta juga sisa-sisa bahan radioaktive yang tidak dapat dilupuskan dimana ini merupakan sesuatu yang amat merbahaya buat kehidupan insan.

Ini kerana, insan sebenarnya tidak pernah menguasai sepenuhnya akan sesuatu sebab dan akibat tersebut seperti contohnya, seseorang yang memiliki kereta laju yang tercanggih dengan segala peralatan keselamatan, namun terlibat juga dalam kemalangan dalam keadaan yang tidak disangka-sangka seperti jambatan yang dilalui tiba-tiba sahaja roboh menyebabkan kereta tersebut terjunam kedalam sungai yang dalam lagi deras airnya.

Biar begitu rasional dengan kaedah berfikir secara logik, biar telah didalami akan pemahaman terhadap sesuatu sebab dan akibat dan telah dapat dimanfaatkan secara maksimum, namun insan sebenarnya tidak pernah memiliki secara mutlak apa sahaja sebab dan akibat dialam ini. Ini kerana, yang memiliki secara mutlak keseluruhannya adalah Pencipta alam semata-mata dan Pencipta alam boleh menukar sesuatu yang disangka memberi manfaat kepada kemudaratan, sebegitu juga sesuatu yang disangka memberi kemudaratan, boleh memberi manfaat.


Bersambung...





No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga