Tidak keterlaluan bila dikatakan dunia Eropa barat atau keseluruhan dunia amnya, sebenarnya terhutang budi kepada para-para pemikir Islam seperti seperti Al-Kindi, Al-Farabi, Ibn Sina (Avicenna), Ibn Rushd (Averroes), Ibn Al-Haytham (Alhacen), Al-Biruni dan lain-lain termasuk Imam Ghazali kerana telah menyumbang kepada asas-asas pemikiran modern hari ini dan membantu bagi proses pencerahan minda buat dunia Eropa Barat.
Dimana tidak dinafikan juga akan sumbangan para pemikir Yunani yang hadir 2-3 abad sebelum kelahiran nabi Isa a.s, namun usaha pemikir-pemikir falsafah Yunani ini tidak dapat mengambil tempat didunia benua Eropa Barat kerana hampir keseluruhannya waktu itu dibawah hegemoni kuasa Roman dan seterusnya dibawah ajaran Kristus yang berbeza persepsinya dengan pemikiran falsafah Yunani.
Hanya lewat setelah pemikir-pemikir Islam melakukan pengajian mendalam buat segala ilmu termasuk ilmu dari pemikir Yunani iaitu dengan meneliti dan memperbaikinya, maka dunia Eropa kemudiannya diperkenalkan kepada dunia pemikiran Islam dan Yunani. Sebagaimana prinsip kausaliti yang berkaitan dengan logika menyebabkan seterusnya kepada gelombang proses pencerahan dan merubah secara drastik keadaan didunia Eropa yang sebelumnya dikatakan sebagai zaman kegelapan.
Disamping itu, dalam dunia Islam sendiri, Imam Ghazali telah menyangkal cara pemikir-pemikir Islam sebelumnya seperti Ibn Sina, Ibn Farabi dan lain-lain dalam kitabnya Tahafud al-Falasifah, dimana Imam Ghazali sebenarnya telah berperanan meluruskan kembali cara pemikiran yang dilakukan oleh pemikir-pemikir Islam diwaktu itu kerana impak keburukan yang disedarinya sekiranya pemikir-pemikir Islam waktu itu terus hanyut dalam arus falsafah Yunani, termasuk kesan jangka panjang kepada generasi kemudianya. Sebagaimana ahli falsafah Perancis, Etienne Gilson (1884-1978) penulis buku "History of Philosophy", menyatakan bahawa pemikiran Ibn Rushd adalah sebenarnya merupakan akar bagi pandangan rasionalisme didunia Eropa dan dari pandangan ini seterusnya juga digunakan oleh para athiest iaitu mereka yang tidak mempercayai akan kewujudan Tuhan untuk menentang wahyu serta disamping juga menyumbang kepada lahirnya sekularisme iaitu pemisahan antara hal dunia dengan agama.
Berbalik kepada sebab dan akibat, sebab dan akibat juga lazimnya berada dalam kategori kemungkinan kerana masih banyak persoalan tentang sesuatu sebab dan akibat belum terjawab atau masih hanya berbentuk teori. Seperti contohnya matahari bersinar saban waktu dikatakan mendapat tenaganya dengan membakar gas pada daerah core atau intinya dalam sebuah proses yang dikatakan fusi nuklear dan hampir keseluruhan terdiri dari hidrogen serta helium. Sebegitu juga dikatakan saiz core matahari sekian-sekian besar namun semuanya adalah masih dalam kategori teori iaitu masih dalam bentuk kemungkinan-kemungkinan kerana tiada insan yang mampu menghampiri matahari untuk memahami akan keadaan yang sebenar-benarnya. Sesuatu kemungkinan itu diperkirakan telah menjadi kepastian adalah setelah diselidik secara terperinci berulang-ulang kali dan dengan adanya alat-alatan untuk membantu untuk memastikannya seperti raksa yang digunakan untuk menyukat suhu atau haba yang terhasil oleh matahari dipermukaan bumi.
Atau seperti sewaktu dahulu, para pengkaji astronomi menyangkal bahawa matahari yang berputar mengelilingi bumi, namun mereka yang menyangkal ini tiada mempunyai peralatan yang cukup untuk membuktikan kepastian akan hal tersebut, hanya-sanya bila insan kini mampu menghantar peralatannya seperti satelite serta teropong terbang keluar keatmosphera bumi, maka gambaran yang jelas akan bagaimana pergerakan bumi mengelilingi matahari dapat dibuktikan.
Namun begitu, suatu yang dikatakan kepastian, wajar sahaja berubah menjadi hanya kemungkinan-kemungkinan diatas bukti-bukti yang menyanggahnya seperti contohnya, dikatakan pada tahun 1969, insan telah sampai kebulan, namun bila dilihat bukti-bukti yang menyanggahnya, ianya hanyalah seakan suatu kemungkinan, iaitu segala yang ditayangkan hanyalah sebuah rakaman yang dilakukan distudio, lantaran untuk mendapat nama atau keuntungan.
Sebagaimana pertanyaan, mengapakah sehingga kini, Amerika Syarikat tidak berkemampuan menghantar insan kebulan, sedangkan bulan wajar sahaja menjadi tempat yang ideal untuk negara-negara nuklear mendepotkan sisa-sisa nuklear mereka yang amat berbahaya dan sehingga kini masih tiada cara untuk melupuskannya. Dimana juga, biarpun kini setelah lebih dari empat dekad berlalu dari tarikh yang dikatakan insan telah sampai kebulan, namun yang mampu dilakukan hanyalah berligar-ligar mengelilingi atmosphera bumi. Atau pertanyaan lain adalah bagaimanakah kapal angkasa yang digunakan untuk mendarat dibulan yang bersaiz begitu kecil mampu mendarat tanpa meninggalkan apa-apa kesan pembakaran yang besar pada tempat pendaratannya serta bagaimana ia mampu terbang meninggalkan bulan sebegitu mudah seakan helikopter terbang meninggalkan landasannya?
Sebegitulah juga suatu pemikiran atau hal yang berkaitan dengan prinsip kausaliti iaitu hubungan antara sebab dan akibat, selama-mana ia belum dapat dibuktikan kebenarannya, ianya hanyalah dalam kategori kemungkinan-kemungkinan dimana sebaliknya juga, sesuatu yang telah dikatakan suatu kepastian tetapi terdapat bukti kemudiannya yang kukuh untuk menyanggah, maka ia berubah kepada kategori hanya suatu kemungkinan-kemungkinan.
Bersambung...
No comments:
Post a Comment