Saturday, May 21, 2011

Sebab dan akibat - 11

Tertakluknya sebab dan akibat pada ruang dan masa adalah dibawah kaitan darinya dengan materi atau jirim dialam ini. Materi iaitu segala yang wujud dialam ini dalam bentuk pepejal, cecair, gas dan plasma, dimana ia mempunyai jisim, memerlukan ruang dan mengandungi zarah-zarah terdiri dari atom atau molekul. Kewujudannya adalah dalam bentuk sesuatu yang begitu amat halus sehinggalah kepada sesuatu yang amat besar seperti matahari.

Lazimnya, apa yang dikatakan materi atau jirim dialam ini juga boleh berubah dari suatu keadaan fizik kesuatu keadaan fizik yang lain melalui beberapa proses seperti contohnya pembakaran atau pemanasan yang menyebabkannya mendidih, melebur, tersejat dan lain-lain. Serta juga proses pembekuan atau pemeluwapan iaitu proses perubahan materi daripada gas kepada cecair seperti misalnya embun yang asalnya adalah wap air diudara yang berubah menjadi air embun dipagi hari lantaran penyejukan yang berlaku diudara.

Contoh materi dialam ini adalah terdiri dari air, udara, batu, besi, kayu, tumbuh-tumbuhan dan seterusnya kepada segala yang wujud sehingga juga termasuk bumi mahupun segala yang ada dialam jagat-raya ini. Lazimnya materi dalam bentuk pepejal mempunyai lahiriah yang kental seperti contohnya batu atau kayu, materi yang berbentuk cecair mempunyai lahiriah yang lembut serta berubah bentuk mengikut acuan persekitaranya seperti contohnya air dan manakala materi yang berbentuk gas adalah mempunyai lahiriah ringan yang sampaikan tidak kelihatan bentuknya seperti udara dan wap. Sedang contoh plasma adalah seperti kilat, nyalaan api mahupun matahari (saintis kini cuba mengkaji plasma dalam percubaan untuk mencipta tenaga nuklear fussion yang berskala reaktor).

Berbalik pada kaitan sebab dan akibat dengan materi atau jirim, dari kaitan ini, maka terjadinya segala kesan-kesan dialam ini dalam bentuk lahiriah atau apa yang dikatakan dunia nyata. Ia adalah punca yang mempengaruhi seterusnya akan segala aktiviti-aktiviti dalam kewujudan alam ini, samada untuk kehidupan insan atau haiwanat mahupun untuk keseluruhan alam ini seperti aktiviti-aktiviti yang mempengaruhi cuaca dan lain-lain.

Sebagaimana sebab yang dilihat membawa akibat yang bermanfaat seperti sistem ekologi yang mendatangkan hujan serta kestabilan cuaca, tumbuh-tumbuhan yang membekalkan oksigen, lapisan-lapisan gas yang mengurangkan bahana haba matahari dari sampai kemuka bumi dan seterusnya. Hatta dalam kehidupan seharian insan, dirinya memerlukan hampir semua sebab dan akibatnya berkaitan dengan materi dialam ini seperti udara yang dihirup, air yang diminum, kenderaan dari bahan keluli, bahan-bakar yang digunakan saban hari, tumbuhan yang menghasilkan bahan makanan dan seterusnya.

Sebab adanya udara yang segar membawa insan dapat bernafas sedangkan sebab udara yang tercemar mengakibatkan kemudaratan besar pada insan, sebab dari bahan-bahan yang mati seperti tumbuhan yang mati maka adanya bahan-api seperti kewujudan minyak dari dalam bumi yang berasal dari kehidupan yang mati sedang tanpa bahan-bahan api ini, insan akan mengalami kesukaran tambahan dalam dunia modern ini dimana hampir keseluruhan pengangkutan samada didarat mahupun diudara memerlukan bahan-bahan api ini.

Sebegitu juga, sebab yang dilihat membawa akibat musibah dimuka bumi seperti aktiviti-aktiviti gunung berapi, gempar bumi, ribut taufan dan lain-lain sehinggalah yang datang dari luar bumi seperti komet atau solar tsunami yang berkemampuan mematikan segala sistem elektronik dimuka bumi ini dan lain-lain yang semuanya berkaitan dengan materi dialam ini. Disamping itu, sebahagian besar musibah yang berlaku adalah lantaran insan hari ini telah cuba mengexplotasikan secara maksimum segala bahan-bahan api mahupun segala yang ada alam ini secara keterlaluan terutama diatas permintaan kehidupan dalam kegilaan insan mengejar dunia kebendaan.

Materialisme adalah fahaman bahawa dunia materi ini adalah suatu yang mutlak kewujudannya lantas kehidupan sehariannya adalah semata-mata amat bergantung pada materi. Fahaman materialisme ini bukan sahaja dianut oleh mereka-mereka yang tidak mempercayai akan kewujudan Pencipta alam, tetapi juga kalangan ramai yang mempercayai kewujudan Pencipta alam namun lemah keyakinannya diatas kekuasaan sebenar Pencipta alam yang mencipta dan menguasai segala materi yang wujud serta juga yang menguasai sebenar-benarnya akan segala sebab dan akibat.

Dalam pada itu juga, suatu hal yang lazimnya dilupai oleh insan, adalah peranan emosi insan yang berupaya mempengaruhinya sebab dan akibat dalam kaitannya dengan materi, iaitu samada untuk membawa kearah kebaikan atau keburukan. Emosi insan adalah salah satu tunjak buat kecerdikannya serta seterusnya kepada penggunaan akalnya untuk kebaikan atau juga sebaliknya iaitu sebagai tunjak buat kejahilannya serta seterusnya kepada perilaku yang membawa kearah kebinasaan.

Ini kerana, Pencipta alam telah menjadikan insan dengan kemampuan-kemampuan yang dianugerahkan kepada insan untuk mengolah alam ini serta diberi pilihan untuk memilih jalan kearah kebaikan atau sebaliknya, namun kerana kenaifan serta hanya mengikut hawa-nafsu semata-mata, insan lazimnya memilih kearah jalan yang membawa kebinasaan dan kemusnahan buat alam semesta mahupun buat dirinya.


Bersambung...




No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga