Sunday, May 08, 2011

Sebab dan akibat - 6


Dalam soal sebab dan akibat, terdapatnya pertembungan fikiran yang mampu memberi impak yang besar kepada insan serta generasi kemudian, yang mana pertembungan fikiran ini terjadi dari perbezaan kefahaman, pegangan, kepercayaan, pengalaman, pengetahuan dan seterusnya.

Contohnya pertembungan fikiran dalam sesuatu subjek penting berkaitan dengan aqidah atau kepercayaan adalah seperti perbezaan buat kefahaman sebab dan akibat akan asal kehidupan insan didunia ini dari kalangan yang mengikut pegangan evolusi iaitu para etheist atau pengikut Charles Darwin, reinkarnasi (reincarnation) iaitu penganut Hindu dan Buddist serta dengan perbezaan kreasionisme (creationis) iaitu buat penganut agama samawi seperti penganut agama Yahudi, penganut agama Kristian dan penganut agama Islam.

Pengikut evolusi mempercayai bahawa hukum alam adalah benar-benar suatu kepastian yang mutlak dan absolut tanpa ada kewujudan kuasa Pencipta alam, dimana mempercayai kehidupan yang ada adalah dari evolusi kehidupan terdahulu seperti contohnya dari ikan berubah kepada katak kemudian kera dan seterusnya menjadi insan, manakala pengikut reinkarnasi (reincarnation) mempercayai akan bila berlakunya kematian, roh seseorang tersebut akan dihidupkan kembali didunia ini dalam berbagai-bagai bentuk kehidupan jasad lain seperti sebagai haiwan atau tumbuhan dan lain-lain, sedang kreasionisme (creationis) iaitu buat penganut agama samawi, mempercayai bahawa segala kehidupan bermula dalam keadaan bentuknya yang ditentukan oleh Pencipta alam seperti insan adalah bermula dari Adam dan Hawa bukan melalui proses evolusi, dimana juga roh buat setiap kehidupan bermula bukan dari sebab reinkarnasi.

Masing-masing dari kalangan yang berbeza pendapat ini mengemukakan dalil-dalilnya yang mana jika dinilai dengan rasional dan mendalam serta dibawah pegangan kitab Taurat-Injil-Zabur dan Quran, kepercayaan pengikut evolusi yang hanya melihat dari sudut lahiriah wajar ditolak kerana jelas didapati bahawa setiap unsur kejadian dialam ini adalah terbentuk dari unsur-unsurnya tersendiri sebagaimana kompleks, teratur serta tersusun kemas kejadiannya. Seperti contohnya, bunga A akan membiakkan jenis bunga A biar pun beribu tahun melainkan adanya campur-tangan asing seperti insan yang melakukan cantuman antara bunga A dan B. Sebegitu juga dengan segala haiwanat mahupun insan yang masing-masing mempunyai sel-sel tersendiri yang berbeza antara satu sama lain serta membentuk jasad kejadian masing-masing yang begitu unik. Disamping itu juga, jelas kehidupan haiwanat dan insan bukan sahaja berbentuk lahiriah tetapi juga batiniah.

Mungkin pengikut evolusi cuba memberi dalil akan evolusi yang berlaku adalah mengambil tempoh jutaan tahun lalu kerana itu, insan hari ini tidak menyedari atau melihat akan proses evolusi ini, tetapi suatu pertanyaan yang dilupai oleh pengikut evolusi sedang pertanyaan ini adalah merupakan dalil mereka iaitu apakah pengikut evolusi ini telah hidup jutaan tahun atau berumur jutaan tahun untuk melihat atau mengalami pengalaman akan terjadinya evolusi ini sedangkan tiada satu bukti pun yang dapat ditunjukkan bahawa suatu bentuk makhluk berubah pada bentuk mahluk yang lain. Fosil-fosil dari tapak Sulaiman atau siput-siput laut tetap berbentuk yang sama sehingga kehari ini biarpun dikatakan telah jutaan tahun fosil-fosil tersebut.

Manakala pengikut reinkarnasi pula memberi dalil melalui spiritual atau batiniah bahawa kehidupan yang hadir seperti dari kelahiran bayi mahupun haiwanat yang lain serta termasuk tumbuh-tumbuhan adalah dari pusingan roh yang hidup seperti contohnya bila seseorang meninggal, rohnya akan dibangkitkan dalam bentuk jasad yang lain contohnya jasad kuda, babi, kera, cacing dan lain-lain bergantung atas perbuatannya dalam kehidupan yang lepas.

Mungkin dikatakan proses reinkarnasi dimana insan hidup kemudian mati dan kemudian kembali hidup dalam percubaan mencapai tahap insan yang tinggi kedudukannya (Nirvana) sebelum mengakhiri proses reinkarnasi ini, iaitu suatu evolusi roh untuk mencapai roh yang dikatakan sempurna. Namun apakah ini juga bermakna sekiranya telah berpuluh-puluh kurun dirinya melalui proses mati dan dihidupkan dalam bentuk lain lantaran belum mencapai kedudukan yang tinggi kerana sering melakukan kesalahan dalam hidupnya, bermakna dirinya juga telah beribu kali berkahwin dengan pasangan hidup yang berbeza-beza dari berbagai jenis kehidupan, beribu kali melahirkan anak dari berbagai jenis kehidupan serta beribu kali merasa kesakitan dari kematian? Apakah mungkin seorang wanita melahirkan bayi yang roh sibayi adalah merupakan roh moyangnya dimana bermakna dirinya melahirkan moyangnya?

Sedang kreasionisme iaitu kalangan agama-agama samawi menjelaskan akan kehidupan ini nyata antara dunia lahiriah dengan dunia batiniah. Bagaimana jelas setiap kehidupan tersebut adalah dalam bentuk tersendiri samada lahiriah atau batiniah. Jasad atau lahiriah sesuatu kehidupan tetap sama seperti contohnya, bentuk jasad insan tetap sama biarpun beribu tahun, hanya-sanya kemungkinan generasi kemudian kelihatan sihat kerana pemakanan yang seimbang dan berkhasiat atau generasi terdahulu lebih tegap kerana kehidupan persekitaran yang sihat namun asas bentuknya sama dimana insan tetap insan, tiada evolusi dari kera yang berbulu lebat berubah menjadi bentuk insan.

Sebegitu juga dengan batiniah atau kerohaniah dimana setiap roh memiliki hanya suatu jasad yang sama selama tempoh hidupnya dimana tiada terjadi bentuk jasad-jasad yang roh-rohnya berubah-ubah dari berbagai-bagai bentuk kehidupan dan kematian dalam proses evolusi rohnya untuk menjadi roh tertinggi atau lengkap.

Dimana juga penjelasan yang jelas dari agama Islam bahawa kejadian insan bukanlah dari turutan mahluk-mahluk yang lebih rendah atau turutan roh-roh yang lebih rendah tetapi setiap kehidupan tersebut adalah dijadikan dalam bentuk mulia dan setiap bayi adalah dilahirkan suci tanpa dosa, hanya kemudian selama tempuh hidup mereka yang hanya sekali sahaja didunia ini, apakah mereka berusaha untuk mencapai martabat yang mulia dengan mentaati Penciptanya atau menurunkan darjat mereka menjadi hina dengan menurut semata-mata kehendak nafsu mereka.

Disamping itu, dalam agama Islam, jelas sebab dan akibat bukanlah tertakluk semata-mata pada hukum alam kerana hukum alam itu sendiri bukannya suatu yang mutlak atau absolut tetapi tertakluk kepada kehendak Allah sebagaimana contohnya hidayat atau petunjuk adalah semata-mata dari Allah sahaja. Sebegitulah juga bahawa segala kejadian didunia ini terbentuk adalah sebenarnya dibawah sunnahtullah iaitu ketetapan dari Allah semata-mata.

Atau contoh lainnya, mengikut kiraan hukum alam, bumi ini mampu menampung kehidupan diatasnya untuk ratusan abad lagi, tetapi Allah berkuasa menghantar berbagai-bagai musibah seperti contohnya tiba-tiba sebiji komet yang tidak diketahui dari mana, menghancurkan kehidupan dipermukaan bumi dengan sekelip mata atau kehadiran sesuatu virus yang tidak dikenali yang mana virus ini dengan tempuh yang singkat telah meyebabkan kematian hampir seluruh insan dimuka bumi ini.


Bersambung...


No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga