Monday, May 23, 2011

Sebab dan akibat - 12

Bagaimanakah emosi insan mampu memainkan peranan utama dalam mempengaruhi sebab dan akibat dialam ini? Apakah kelebihan yang dimiliki oleh insan sehingga mampu mempengaruhi sebab dan akibat berbanding dengan kehidupan lain dialam ini?

Suatu yang pasti, semua ciptaan Pencipta alam adalah sempurna. Pencipta alam telah mencipta segalanya dengan kadar keupayaan masing-masing dan setiap darinya sempurna dalam kejadian bentuk masing-masing. Hatta ular yang tidak berkaki dan bertangan, dijadikan sebegitu sempurna dalam ruang dan masa kehidupannya, dimana contohnya tiadalah ular tersebut mengalami tekanan jiwa atau masaalah-masaalah lain yang dihadapi oleh insan, tetapi dalam keadaan kehidupan tersendirinya yang selesa. Mungkin yang digusarkan hanyalah bagaimana mendapat makanan atau bagaimana melindungi diri dari mara-bahaya, sebagaimana kehidupan-kehidupan yang lain.

Kelebihan insan keatas kehidupan lain dialam ini hanyalah kerana dijadikan dengan kelebihan akan dirinya memiliki akal dan dari situ, berkemampuan melakukan pilihan namun setiap dari tindak-tanduknya akan dipersoalkan, berbeza dengan haiwanat yang mana haiwanat tidaklah boleh dipersalahkan lantaran tindak-tanduk fitrah mereka. Disamping tubuh badan insan dijadikan dalam bentuk yang begitu pratikal untuk segala aktiviti buat dirinya untuk berkemampuan beraksi sebagaimana kejadian akal yang dimiliki dimana ini memberi kelebihan untuk insan mengolah alam ini. Diberikan kelebihan dan diberikan juga tanggung-jawap atas kelebihan tersebut.

Kejadian insan jelas bukanlah dari sudut evolusi kerana memang sesejak asal kejadian insan adalah sebagaimana keadaan diri generasinya kini. Mungkin disesuatu masa adanya generasinya bertubuh lebih tegap dan besar atau sebaliknya mahupun berumur panjang atau pendek, namun itu bukanlah dari proses evolusi sebagaimana yang didakwakan oleh pengikut fahaman evolusi. Apatah bila memperkatakan tentang kejiwaan seperti emosi dan lain-lain, dimana kalau mengikut tertib evolusi, tentulah hal-hal kejiwaan insan juga kini semakin jauh lebih baik dari insan-insan terdahulu namun nyata tiada langsung bukti akan hal tersebut, malah kerap didapati, insan-insan terdahulu lebih mulia dan sihat dari sudut kejiwaan mereka dibandingkan dengan generasi terkini yang begitu ramai mengalami tekanan jiwa yang teruk mahupun melakukan tindak-tanduk yang jauh lebih barbarian dari generasi terdahulu.

Emosi bukanlah terdiri dari materi atau jirim tetapi berkaitan dengan apa yang dirasa seperti haba atau bunyi-bunyian yang juga bukan terdiri dari materi dialam ini biarpun semuanya itu memerlukan ruang dan masa dalam alam ini. Emosi adalah reaksi diri yang lahir dari apa yang dialami oleh perasaan diri berlatar-belakangkan segala data tentang kehidupan ini yang disemadikan dalam diri sesejak kelahirannya seperti dari fitrah diri, genetik yang diwarisi dari orang tuanya, budaya cara hidup yang dilalui, pegangan yang dianuti, persekitaran hidup yang ditempuh dan seterusnya.

Emosi adalah dimiliki oleh setiap kehidupan dialam ini seperti haiwanat, jin mahupun insan, dimana emosi adalah aktiviti dalam jiwa yang samada ditampilkan keluaran diri atau zahir, mahupun dipendamkan dalam diri sebegitu sahaja. (Malah tumbuh-tumbuhan serta kejadian lainnya juga memiliki emosi dalam bentuk minimum sebagaimana contohnya dikatakan langit dan gunung-ganang mahu sahaja memusnahkan insan lantaran kederhakaan insan kepada Allah. Atau segala dialam ini bertasbih, berzikir memuji akan kebesaran Allah, hanya insan dan jin yang tidak mendengarnya)

Emosi, suatu perasaan dalam yang digolahkan oleh panca-indera seseorang terhadap segala dipersekitarannya, menampilkan terjemahan diri terhadap sesuatu kejadian, melalui sumber didalam diri seperti melalui perspektif mahupun persepsi yang terbina dari masa kesemasa dan samada fitrahnya sebegitu atau dicorakkan oleh persekitaran akan apa yang tersemadi didalam rangka perasaannya. Emosi menjelmakan reaksi buat seseorang dan berbentuk positif, negatif atau neutral. Positif seperti contohnya rasa riang, suka, segan dan lain-lain, contoh negatif adalah seperti tekanan jiwa, kemarahan, cemburu buta, dengki dan lain-lain manakala contoh neutral adalah seperti sikap bersahaja, selamba dan lain-lain.

Jadi diatas keupayaan insan berakal yang membuatnya berbeza dengan haiwanat biarpun masing-masing memiliki emosi, meletakkan insan dalam keadaan yang beremosi dan berakal, mampu berperanan mempengaruhi sebab dan akibat dialam ini seperti mengolah, mengatur, merubah dan seterusnya hatta kepada yang mengundang musibah buat alam ini seperti peperangan yang menghancurkan segalanya, percemaran alam semesta, kehancuran kehidupan lain dialam ini kerana ujian-ujian senjata-senjata pemusnah besar-besaran, permusuhan demi permusuhan, penindasan dan seterusnya.

Tindakan insan yang bersabit dengan emosi berunsur kebenaran mampu membuat diri insan menggunakan akalnya ketahap kecerdikan yang sebenar, sedang sebaliknya dengan emosi berunsur kebatilan, membuat insan bukan sahaja menolak kelebihan akal yang dimiliki untuk meraih kebenaran, malah mampu mempengaruhi sebab dan akibat dialam ini untuk kearah kemusibahan atau keburukan mahupun kepada kehancuran total (Sebagaimana jelas tercatit akan peristiwa kaum-kaum terdahulu yang dihancurkan secara total oleh Pencipta alam kerana keingkaran mereka kepada kebenaran lantaran dibalut emosi kebatilan, sedangkan telah diutuskan Nabi untuk menunjuk jalan kearah kebenaran kepada mereka).


Bersambung...

No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga