Wednesday, May 04, 2011

Sebab dan akibat - 4

Asas sebab dan akibat ini adalah bila sesuatu tersebut difikirkan dalam bentuk logik dan berfakta, dimana juga penghasilan fakta diatas fakta adalah suatu yang lumrah dalam pencarian keputusan untuk mendapat keputusan yang dikatakan tepat buat sesuatu tersebut. Dengan adanya fakta berkaitan akan sesuatu sebab dan akibat, keputusannya membuat insan memahami lebih mendalam akan sesuatu perkara, hal, keadaan, tindak-balas, reaksi dan seterusnya dialam ini dan dengan ini dapat insan mempunyai ilmu tentangnya dan dapat mengambil manfaat dari alam ini. 

Dan sesuatu fakta tersebut, samada akan diakui kebenarannya atau pun mungkin berdepan dengan kehadiran fakta yang lain untuk menyangkal fakta pertama yang dikeluarkan, dalam usaha menentukan samada sesuatu tersebut masih dalam kategori kemungkinan atau seseuatu yang telah benar-benar dapat dipastikan.

Contohnya, ramai umat Islam sewaktu dahulu yang mempercayai penipuan yang menyatakan bahawa Neil Amstrong memeluk agama Islam dengan fakta yang dikatakan bahawa beliau mendengar azan ketika mendarat dibulan, sedangkan fakta yang sebenar, dirinya sendiri mengaku akan dirinya tidak mendengar azan dibulan dan tidak pernah menganut agama Islam disamping fakta yang lain adalah telah nyata akan bukti bahawa insan belum pernah sampai kebulan.

Dan fakta diatas fakta yang lain untuk menyangkal akan insan belum pernah sampai kebulan adalah contohnya, satelite yang pertama iaitu Sputnik 1 telah dilancarkan pada tahun 1957, (yang mana idea tentang satelite ini telah wujud pada tahun 1869 dalam cerita fiksyen bertajuk bertajuk "The Brick Moon") dan kini ada 560 satelite yang dikatakan masih berfungsi dari sejumlah 8000 yang dihantar keorbit bumi. Semua satelite ini berputar mengelilingi bumi dengan tarikan graviti bumi seperti bagaimana bulan mengelilingi bumi dalam orbitnya atau bumi dalam orbitnya mengelinggi matahari. Tetapi yang menjadi suatu persoalan, semasa Amerika Syarikat menghantar astronautnya kebulan, mengapa hanya Amerika Syarikat yang dapat merakam pendaratan tersebut dan menyiarkannya keseluruh dunia, sedang mengapa satelite Soviet Union tidak mampu merakam dengan teropong satelitenya? Apakah Soviet Union waktu itu tiada teknologi teleskop-satelite?

Sedang kini, dikatakan teknologi insan telah dapat mencipta teleskop-teleskop yang canggih yang dapat meneropong kealam jagat-raya, tetapi mengapakah teleskop-teleskop ini (contohnya teleskop angkasa Hubble), tidak mampu meneropong kebulan untuk melihat tempat pendaratan serta peralatan yang ditinggalkan dibulan semasa pendaratan astronaut Amerika Syarikat pada tahun 1969, sedangkan dibulan tiada apa-apa aktiviti yang berlaku seperti ribut dan lain-lain yang dapat memusnahkan semua bahan-bahan bukti tentang pendaratan insan kebulan ditarikh tersebut.


Atau contohnya dalam mana insan ghairah mencari tenaga-tenaga bahan-api yang dapat digunakan seperti cuba meneliti akan sebab matahari dapat menyinar, terdapat fakta yang dihuraikan bahawa matahari mendapat tenaganya melalui proses fusi nuklearnya, yang mana juga didapati proses fusi nuklear ini tidak banyak menghasilkan sisa-sisa radioaktiv yang merbahaya seperti proses fissi nuklear yang digunakan direaktor-reaktor nuklear seluruh dunia (sisa-sisa radioaktive merbahaya yang tidak mampu dilupuskan). Dimana sehingga kehari ini insan belum dapat menghasilkan reaktor yang menghasilkan tenaga melalui fusi nuklear. Apa yang telah dicapai adalah bom hidrogen yang memusnahkan kehidupan dalam keadaan yang mengerunkan, bukan sebagai bahan-api yang membantu kehidupan insan.



Fakta diatas teori big bang dan proses selepas itu mewujudkan elemen-elemen gas seperti hidrogen dan helium dan seterusnya menghasilkan core matahari dengan fusi nuklear yang berlaku untuk menghasilkan tenaganya yang begitu hebat saban hari. Namun bagaimanakah pembakaran ini dapat berlaku tanpa gangguan untuk berbilion-billion tahun (seperti terjadi kekurangan gas hidrogen dan lain-lain) serta dimana, apakah sumber sebenar bahan-apinya masih belum terjawab atau tergantung dalam teori demi teori. Lalu terdapat fakta diatas fakta dikalangan saintis seperti Prof.  Oliver Manual dari Amerika Syarikat yang menyatakan bahawa fakta yang sebenar adalah matahari menghasilkan pembakarannya dari bahan-bahan metal bukan hidrogen dimana beliau telah menampilkan bukti-bukti untuk menyokong kenyataan beliau.


Sebegitulah seterusnya untuk semua prinsip kausiliti yang mana fakta mahupun fakta diatas fakta adalah penting untuk membuktikan kaitan segala yang berkaitan buat sesuatu sebab dan akibat. Ini termasuk juga dengan hal-hal batiniah seperti bila menyelidik sesuatu contohnya, fakta bahawa sebab yang mengakibatkan ramainya insan-insan mengalami kemurungan, keruntuhan akhlak, pergolakan dalam perebutan kuasa dan seterusnya yang mana membawa kearah kemusnahan samada untuk alam, kehidupan lain seperti haiwanat dan malah untuk diri insan sendiri, adalah kerana kehidupan mengejar kebendaan semata-mata membuat insan lupa akan jiwanya yang fitrahnya memerlukan sesuatu ketenangan hakiki bukan ketenangan artificial (tiruan) dan diciptakan oleh Penciptanya dengan maksud untuk mengabdikan diri kepada Penciptanya bukan kepada kebendaan.


Sedang telah nyata, fakta demi fakta yang membuktikan akibat kemusnahan samada yang dilakukan oleh insan mahupun musibah yang ditimpakan keatas insan diatas sebab perilaku salahnya telah terbukti didalam sejarah-sejarah dari seawal kehadiran insan.



Bersambung...


No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga