Friday, May 06, 2011

Sebab dan akibat - 5


Pemahaman dan penguasaan keatas sebab dan akibat membuat sesuatu bangsa atau kelompok masyarakat mahupun seseorang individu tersebut mampu mengatasi pihak lain. Kemajuan dari sesuatu pihak juga lazimnya diukur atas sedalam mana pihak tersebut memanfaatkan pengetahuan samada dari pengalaman terhadap sesuatu sebab dan akibat atau pengetahuan dari sesuatu sebab dan akibat yang diperolehi secara terus dari sesuatu sumber.

Sebab dan akibat samada berbentuk dari sudut lahiriah mahupun batiniah adalah sesuatu yang berkaitan dengan pemaknaan buat kewujudan insan dialam semesta ini dimana dunia ini sendiri digelar darul asbab atau tempat bersebab. Hanya perbezaannya apakah sesuatu sebab dan akibat itu benar-benar diperuntukkan untuk menampung kehidupan insan dan insan memerlukannya atau sesuatu yang hanya memenuhi waktu-waktu kehidupan insan didunia ini tanpa memberi faedah yang sebenar disepanjang usianya didunia ini atau kata lain iaitu sebab dan akibat yang memudaratkan serta memusnahkan kehidupan insan.

Dalam pada semua itu, umat Islam wajar memahami apakah sebab dan akibat serta juga pengertian sebenar disebalik segala sebab dan akibat yang mana dengan sumber-sumber ini, zaman keemasan umat Islam akan berulang kembali namun sebaliknya sekiranya umat Islam tetap hanya sebagai peniru yang meniru pemahaman pihak lain keatas sebab dan akibat, maka umat Islam akan terus-menerus berada dibawah umat lain, digolak-galih menurut kemahuan mereka dan mahupun menjadi mangsa penipuan diatas segala pemahaman sebab dan akibat dari pihak lain yang akhirnya merugikan umat Islam sendiri.

Sesuatu yang dikatakan begitu wajar diketahui oleh setiap umat Islam adalah pertama-tamanya makna yang mendalam atau makna sebenar bila memperkatakan akan sesuatu yang berkaitan dengan sebab dan akibat. Contohnya bila dikatakan sipolan-polan telah mencipta kenderaan yang dapat bergerak dengan menggunakan air adalah jauh sama sekali bezanya bila menyatakan bahawa Allah menciptakan segala kehidupan dari air. Atau bila memperkatakan fungsi alam semula-jadi seperti eko-system dan sebagainya, umat Islam wajar mempercayai bahawa semua kejadian yang dikatakan kejadian alam semula-jadi adalah sebenarnya dibawah sunnahtullah, iaitu dibawah ketetapan kekuasaan Allah semata-mata.

Sebegitu juga bila memperkatakan fitrah diri insan, wajar mempercayai bahawa Allah yang telah mencipta insan dengan menetapkan bagaimana akan fitrah diri insan. Iaitu insan adalah suatu mahluk yang fitrahnya berada diantara kehidupan haiwanat dengan malaikat. Tiadalah menjadi suatu kesalahan bila memperkatakan tentang alam semula-jadi atau fitrah berkenaan diri insan tetapi pertama-tamanya adalah keyakinan bahawa itu semua adalah dibawah ketetapan dari Allah semata-mata. Malah dengan memerhatikan segala yang berkenaan alam semula-jadi ini, sewajarnya membawa insan lebih mengenal penciptanya dan mengagumi akan kebesaran penciptanya.

Konsep pemahaman buat sebab dan akibat dalam kehidupan insan dan memahami kuasa sebenar disebalik segala sebab dan akibat adalah suatu yang amat jelas dalam ajaran Islam. Sebagaimana contohnya dalam sebuah hadits yang meriwayatkan:

عَنْ أَنَسِ بْنَ مَالِكٍ يَقُولُ قَالَ رَجُلٌ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَعْقِلُهَا وَأَتَوَكَّلُ أَوْ أُطْلِقُهَا وَأَتَوَكَّلُ قَالَ اعْقِلْهَا وَتَوَكَّلْ
Dari Anas bin Malik ra, ada seseorang berkata kepada Rasulullah s.a.w, ‘Wahai Rasulullah s.a.w, aku ikat kendaraanku lalu aku bertawakal, atau aku lepas ia dan aku bertawakal?’ Rasulullah s.a.w menjawab, ‘Ikatlah kendaraanmu lalu bertawakallah.” (HR. Tirmidzi)

"Ikatlah kenderaanmu", bermakna sebab dan akibat dalam kehidupan seharian dimana jelas sebab dengan kenderaan atau untanya, seseorang tersebut dapat bergerak dengan mudah, dapat mengangkut barang-barang keperluan dirinya dan sebagainya dan sekiranya seseorang tersebut tidak mengikat untanya, kemungkinan besar mengakibatkan untanya melarikan diri, dimana ini seterusnya membuat seseorang tersebut mengalami kepayahan samada untuk keperluan dirinya bergerak dan lain-lain atau juga menimbulkan masaalah dengan pihak lain seperti mengakibatkan perasaan syak-wasangka buat sesuatu pihak lain yang dituduh mencuri untanya.

Sedang "bertawakal" adalah pemahaman bahawa segala sebab dan akibat adalah semata-mata dibawah kekuasaan Allah semata-mata. Iaitu samada untanya masih disitu atau melarikan diri mahupun dilarikan oleh pihak lain, maka Allah sahajalah yang telah menetapkan sebegitu, namun diatas tawakal, redha, sabar mahupun bersyukur buat ketetapan Allah, maka ia menjadi sebab insan meraih kedudukan yang mulia sebagai seorang hamba Allah.

Disamping itu, Nabi Muhamad juga telah mengajar umat Islam akan sebab dan akibat yang bukan semata-mata berbentuk kebendaan atau duniawi tetapi pertama-tamanya adalah berbentuk amalan-amalan. Amalan yang dilakukan oleh umat Islam samada amalan tersebut merupakan sebab yang mengakibatkan kesejahteraan, kejayaan, perlindungan dan seterusnya kepada perkara-perkara lain yang membawa kebaikan buat kehidupan didunia dan akhirat atau merupakan sebab yang mengakibatkan kecelakaan, musibah dan seterusnya kepada perkara-perkara lain membuat diri insan kerugian didunia mahupun diakhirat.

Dimana juga dengan keyakinan bahawa Allah tidak memerlukan segala sebab amalan-amalan insan untuk memberi akibat pada sesuatu tetapi Allah menetapkan sebab-sebab amalan tersebut sebagai ujian buat diri insan didunia ini. Sebagaimana contohnya, Allah tidak memerlukan sesiapa pun untuk membuat matahari bersinar setiap hari buat sekian lama, tetapi Allah jadikan matahari sebagai ujian untuk insan, iaitu samada dalam cuaca sejuk atau panas, insan tetap wajar mentaati Allah dan menyakini akan kekuasaan Allah semata-mata.


Bersambung...


No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga