Saturday, April 30, 2011

Sebab dan akibat - 1


Sebab dan akibat, suatu perkataan yang lazimnya kedengaran dan menjadi perbualan atau pengajian sesejak dahulu lagi. Atas itu juga, dunia hari ini berubah dari semasa kesemasa, dari keadaan yang dikatakan primitif kepada keadaan yang dikatakan bertamadun, dari hanya berjalan kaki ke berkenderaan dan seterusnya kepada segala aktiviti-aktiviti kehidupan seharian insan. Dalam mana boleh dikatakan, atas pertanyaan sebab dan akibat, dunia modern hari ini terbina.

Ini kerana lantaran sebab dan akibat, segala yang berkaitan dengan alam ini seperti penyebab-penyebab segala sesuatu dialam ini serta apa yang dapat dihasilkan atau apa akibat dari sesuatu sebab dialam ini, didalami dan dipergunakan untuk kemudahan bagi membantu kehidupan seharian insan dimana sahaja. Contohnya dengan mengaji akan sebab adanya bahan-bahan binaan yang kukuh seperti simen, batu serta besi maka insan hari ini dapat membina binaan yang lebih kukuh serta tahan lama hatta sehingga hari ini, insan dapat memenuhi seluruh kota-kota didunia ini dengan bangunan-bangunan pencakar langitnya.

Kehidupan harian insan samada dikehendaki sebegitu atau cuba dihindari, adalah terikat dengan sebab dan akibat. Ini kerana dunia ini adalah dunia darul asbab, iaitu dunia bersebab. Dengan memahami, mempelajari serta mengkaji sebab dan akibat akan segalanya yang ada dialam ini, iaitu antara sebab yang mendatangkan akibat kebaikan mahupun kemudaratan, insan diseluruh dunia menjalani kehidupan sehariannya. Dari hari ke sehari, insan mengumpul segala pengalaman yang diperolehi akan sebab dan akibat dan seterusnya dari situ menjadi pengetahuan buat insan. Pengetahuan dari pengalaman adalah lumrahnya bersabit dengan pengalaman dari sebab dan akibat sesuatu tersebut.

Contohnya seorang tabib yang melalui pengalaman akan sebab-sebab penyakit aneh yang dialami oleh pesakitnya seperti dari sesuatu jenis kuman, akibat-akibat yang terhasil dari kehadiran kuman tersebut didalam tubuh pesakitnya serta seterusnya bagaimana mengubatinya, dimana pengalaman ini dikumpul dan disampaikan sebagai pengetahuan kepada pihak-pihak lain kemudiannya atau sebagaimana juga contohnya seorang petani yang berpengalaman akan sebab-sebab yang dapat menyuburkan tanaman mengikut musim dan keadaan tempatnya yang mana pengalaman ini diturunkan kepada generasi kemudian sebagai suatu pengetahuan. Dan seterusnya juga kepada segala aktiviti-aktiviti harian yang bersangkut-paut dengan pengalaman-pengalaman akan sebab dan akibat dari sesuatu dialam ini.

Menghindari kehidupan dari segala yang berkaitan dengan sebab dan akibat adalah nyata sesuatu yang amat mustahil dan boleh dikatakan tiada siapa dapat melalui tahap kehidupan sebegitu. Contohnya tiada siapa pun yang boleh hidup didunia ini tanpa sebab air atau udara, kerana disebabkan tanpa adanya air atau udara, bukan sahaja insan malah merangkumi segala kehidupan dialam ini akan mengalami kepupusan, namun dalam pada itu, insan masih berkemampuan mencuba meminimumkan segala yang berkaitan dengan sebab dan akibat dalam kehidupan sehariaannya seperti mengurangkan sebab-sebab dari bentuk keperluaan hidupnya, terutamanya setelah terbukti akan banyaknya akibat-akibat keburukan yang terjadi dimuka-bumi ini adalah diatas memenuhi sebab-sebab keperluaan dalam kehidupan insan disepanjang zaman.

Dari pertanyaan, pengajian, perbualan dan seterusnya, akan kaitan dengan sebab dan akibat ini juga, maka lahirnya berbagai pandangan sehingga kepada pegangan diatas sesuatu pendapat seperti kewujudan pandangan rasionalism yang mencari jawapan yang rasional dan logik, dimana ini membuat terhindarnya kepercayaan karut-marut. Ini adalah sesuatu yang telah membawa suatu pencerahan kepada dunia silam yang dipenuhi dengan kepercayaan karut-marut dimana-mana sahaja. Kepercayaan karut-marut ini nyatanya begitu payah diubah namun dunia hari ini terutama disebelah dunia barat, telah menyaksikan bagaimana gerakan dari kesan sebab dan akibat ini telah mengatasi masaalah-masaalah zaman gelap mereka suatu abad dahulu.

Namun dari itu juga, lantaran tiada bimbingan atau petunjuk sebenar kearah kebenaran, maka insan berkemungkinan besar mencapai atau menghampiri tahap pemikiran athiest iaitu tidak mempercayai adanya kuasa-kuasa ghaib yang menguasai segala sebab dan akibat dan mahupun tidak mempercayai akan kewujudan Tuhan itu sendiri. Seperti juga bagaimana sebab dan akibat ini telah menyumbangkan kepada kebangkitan ideologi sekularisme.

Sebenarnya, segala sebab dan akibat itu sendiri bukanlah merupakan sesuatu yang mutlak atau berada didalam suatu kategori yang benar-benar pasti. Seorang muslim bila sahaja memahami, mempelajari, memerhati akan segala sebab dan akibat dialam ini, wajar menyakini bahawa disebalik segala sebab dan akibat adalah kekuasaan Allah semata-mata. Sebagaimana sebab kelahiran mengakibatkan kehadiran suatu nyawa didunia ini tetapi yang memberi nyawa dan membenarkan berlakunya kelahiran adalah dibawah kuasa Allah semata-mata. Sebegitu juga dengan sebab kematian mengakibatkan kehilangan nyawa, tetapi yang mematikan dan mengizinkan berlakunya kematian adalah dibawah kuasa Allah semata-mata.

Sebab adanya bahan-api maka adanya cahaya yang menyinar namun Allah mampu melakukan apa sahaja sebagaimana matahari yang bersinar saban hari sedari jutaan tahun dahulu, dimana sehingga kini para saintis tidak mengetahui apakah bahan-api yang digunakan oleh matahari untuk memiliki tenaga yang sebegitu hebat. Atau kerana sekian-sekian ubat, pesakit-pesakit mampu diubati, namun banyaknya kes-kes terjadi, dimana dua orang pesakit yang mengidap sekian-sekian penyakit yang sama dan mengambil ubat-ubatan yang sama, kemudiannya seorang darinya sembuh manakala seorang lagi, menjadi bertambah sakit sehingga meninggal dunia. Ini kerana, ubat tersebut hanyalah asbab, namun yang memberi manfaat dan syifat hanyalah dibawah kekuasaan Allah semata-mata.

Penyangkalan akan sebab dan akibat itu adalah suatu yang mutlak atau pasti inilah membuat pertembungan antara pemikiran Imam Ghazali dengan ibn Rushd dimana Imam Ghazali menyangkal bahawa segala sebab dan akibat itu semua suatu yang pasti kerana yang pasti adalah kekuasaan Allah semata-mata dan segalanya berlaku, bertindak, beraksi dan sebagainya adalah semata-mata dengan kekuasaan Allah sahaja. Imam Ghazali membawa konsep integrasi antara metafizik menurut pandangan Islam dengan fizik sedang Ibn Rushd lebih melihat dari sudut pengkajian sains atau fizik semata-mata, namun semata-mata melihat dari sudut fizik adalah suatu yang amat merbahaya terutama buat golongan yang tidak kukuh asas agama mereka atau lemah keyakinan mereka kepada Allah.


Bersambung...


No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga