Friday, April 08, 2011

Realiti - kenyataan 6


Berbalik pada faktor-faktor yang digunakan untuk memahami apakah sebenarnya akan suatu realiti, faktor dari sudut pandangan sosial, kultural, empiris dan metafizik perlu dikaitkan antara satu sama lain kerana hanya berdasarkan semata-mata dari suatu faktor sahaja adalah tidak mencukupi.

Contohnya, apakah seorang gadis yang kelihatan begitu cantik serta seorang jejaka yang kacak dengan pakaian yang bergaya dan anggota tubuh-badan yang tidak cacat, realitinya sentiasa memiliki peribadi yang mulia? Sedangkan begitu ramai yang zahirnya kelihatan indah tetapi mempunyai perilaku yang buruk dengan hidup penuh kemaksiatan, tipu-daya dan malah rata-rata penjenayah dari yang digelar jenayah kolar putih sehingga jenayah jalanan adalah dari kalangan mereka yang bertubuh sihat tanpa cacat. Namun inilah realiti dari sudut majoriti pandangan social iaitu penampilan zahir dikatakan mencerminkan penampilan yang baik, sedangkan hanya melalui penampilan zahir, ianya bukanlah sebagai kayu-ukur yang sebenar untuk menilai seseorang tersebut.

Atau contoh lain dimana terdapat dikalangan suatu masyarakat yang membenarkan nikah sesama jenis, sedangkan ini adalah suatu kesalahan dan kesilapan yang amat besar, serta bercanggah dengan fitrah insaniah tidak kira dari bangsa mana pun, tetapi lantaran majoriti pandangan sosial buat masyarakat disesuatu tempat tersebut beranggapan bahawa perkahwinan sebegitu adalah menunjukkan realiti akan hak asasi setiap individual, maka ia dibenarkan. Jadi jelas disini, semata-mata mengikut pandangan sosial sesuatu tempat
dan keadaan, adalah tidak mencukupi untuk mengadili apakah realiti kebenaran atau mahupun apakah erti realiti kehidupan insan bersama fitrahnya yang tersendiri.

Sebegitu juga hanya berpandukan dari sudut pandangan kultural akan apakah realiti adalah tidak mencukupi kerana pandangan kultural hanyalah bergantung kepada musim sesuatu cara hidup yang berligar disekian-sekian waktu, tempat atau zaman. Contohnya, pada pandangan budaya seperti musik yang menjadi trend disesuatu masa, seseorang yang hebat menyanyi mengikut trend tersebut dikatakan realitinya beliau adalah seniman ulung, sedangkan sebalik itu, penyanyi tersebut hanya memiliki suara yang merdu serta bijak bermain alatan musik tetapi tiada langsung mendalami akan erti seni kehidupan dan tidak cuba mendalami akan erti apa itu kehidupan. Dalam mana semua liriknya adalah tiada bererti langsung atau penuh kekosongan maknanya serta caranya diciplak dari pemuzik-pemuzik barat semata-mata, dimana ini menunjukkkan realitinya bahawa penyanyi tersebut bukanlah kategori insan yang benar-benar seni jiwanya tetapi realitinya adalah seorang peniru yang hebat.

Sedang hanya berpandukan pandangan empiris adalah juga tidak memadai untuk mengadili apakah realiti sebenar akan sesuatu tersebut kerana pengetahuan dari pengalaman insan adalah sentiasa terbatas mengikut keadaan, tempat serta masanya, sebagaimana jika seseorang tersebut adalah seorang wanita disekian-sekian umur, tentu pengalamannya yang seterusnya membicarakan apakah sesuatu yang rasional atau logik tersebut bergantung semata-mata dari pengalaman sudut kewanitaannya sebegitu juga dengan seorang lelaki yang berada disekian-sekian umur, tempat dan keadaan sedangkan untuk memperkatakan apakah suatu realiti yang menyeluruh, memerlukan suatu dimensi yang menjangkau segala aspek.

Kerana itu, disamping pandangan social, kultural serta empiris merupakan pandangan yang penting dalam menafsirkan apakah suatu realiti tersebut, pandangan metafizik adalah merupakan suatu keutamaan, dimana, bukan semata-mata zahir yang diadili, tetapi juga merangkumi yang batin. Namun dalam hal ini juga, suatu petunjuk amat diperlukan oleh insan kerana insan wajar sahaja hanyut dalam dunia pemikiran falsafahnya yang tidak berasas, dunia yang karut-marut diatas fantasinya serta dunia khurafat dari persepsi-persepsi salahnya.

Seperti pegangan penganut animisme yang mempercayai akan realiti kewujudan hal-hal ghaib atau kuasa disebalik alam semula-jadi (supernatural) tetapi lantaran tidak difahami dan tiada petunjuk yang sebenar, maka dipercayai akan pokok atau batu-batu sekian-sekian mempunyai kuasa, lalu dilakukan upacara menyembah serta menghidangkan sesuatu pada objek-objek ini, sedangkan itu semua adalah sesuatu yang karut-marut. Sebegitu juga dengan mempercayai kewujudan hantu-hantu yang menakutkan sedangkan disebalik itu, ianya hanyalah suatu kehidupan selain insan yang digelar jin dan mereka juga hidup bermasyarakat dimana ada yang baik dan yang sebaliknya.

Atas itu, pada penganut agama Islam, ajaran agama Islam itu sendiri adalah pintu untuk memahami apakah sebenarnya realiti kehidupannya didunia ini dan buat kehidupan seterusnya kerana dari ajaran agama Islam itu sendiri, terbentuknya pandangan social atau masyarakat akan apa itu realiti kebenaran yang dicari, kebudayaan yang ada batas-batasnya dalam memahami realiti budaya kehidupan, pengalaman yang bukan sahaja dari abad ini tetapi dari seawal sejarah kewujudan insan yang pertama dan seterusnya petunjuk buat makna metafizik akan apakah realiti kehidupan insan itu sendiri dari sudut zahir dan disebalik alam zahir iaitu alam batin serta akan realiti kewujudan Pencipta alam yang Maha Esa yang menguasai segala-galanya. Sedang realiti yang hakiki, tanpa pedoman dan petunjuk dari ajaran Islam, insan bukan sahaja tidak memahami akan kewujudan penciptanya, tetapi akan maksud kewujudan dirinya sendiri didunia ini tidak difahami.


Bersambung...

No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga