Tuesday, April 05, 2011

Realiti - kenyataan 5


Sebagaimana ada perbezaan antara berjaga dengan tidur, sebegitulah suatu realiti dengan suatu mimpi, imaginasi, khayalan, ilusi dan segala sepertinya. Namun begitu, seseorang yang berjaga tidak semestinya sentiasa dalam keadaan yang dikatakan benar-benar sedar seperti seorang yang tidak tidur tetapi dalam keadaan mabuk, ralek, berangan, khayal atas sesuatu bahan, pemikirannya dibawah sesuatu kawalan dan lain-lain. Dimana dalam keadaan sesuatu yang dikatakan realiti, tidak semestinya insan yang berada didalam keadaan realiti itu menyedari akan keadaan realitinya yang sebenar atau juga keadaan dimana seorang yang menyedari akan keadaan realitinya namun tiada berkemampuan melakukan sesuatu keatasnya seperti seorang yang dalam keadaan keretanya terbabas dan terlangar sebatang pokok, namun dirinya yang tersepit dan cedera-parah, tidak mampu melakukan apa-apa melainkan hanya menanti datangnya bantuan.

Untuk memahami pemaknaan suatu realiti, ada beberapa faktor yang digunakan seperti berdasarkan pandangan sosial, kultural, empiris serta metafizik. Secara ringkasnya, pandangan sosial adalah pandangan umum masyarakat dalam menafsirkan apa itu suatu kehidupan atau apakah sesuatu keadaan tersebut, kultural pula adalah kebudayaaan yang dihidupkan dan seterusnya pemahaman dari sesuatu budaya tersebut samada sesuatu kebudayaan yang berupa warisan dari dahulu atau yang baharu, manakala empiris pula adalah suatu keadaan yang amat bergantung pada bukti atau pencapaian panca-indera seperti setelah melalui percubaan atau pengamatan, dalam kata lain, pengetahuan hasil dari pengalaman.

Sedang metafizik adalah penjelasan asal atau hakikat objek (fizik) didunia, seperti sumber kewujudan sesuatu tersebut, kenyataan akan kewujudan sesuatu tersebut, sebab-sebab kewujudannya dan seterusnya kepada perkara-perkara sesuatu yang berkaitan dengan perkara-perkara yang ghaib atau tidak dilihat dengan pandangan zahir. Fizik (physikos-alamiah dan physis-alam) iaitu pengetahuan meluas tentang alam semula-jadi serta bagaimana memahami serta mengambil faedah darinya. Dari itu adanya pengajian-pengajian ilmu-ilmu sains samada dari zaman dahulu sehinggalah kezaman terkini, yang memperkatakan akan segala dialam semula-jadi ini serta seterusnya kepada segala yang berkaitan dengan insan seperti penemuan ilmu-ilmu yang dapat membantu kehidupan seharianya. 

Manakala meta (meta-setelah/disebalik dll) adalah suatu ayat penambahan kepada ayat lain untuk membawa makna disebalik sesuatu tersebut seperti contohnya metadata untuk suatu foto, dimana metadata memperkatakan maklumat bukan sahaja akan foto tersebut tetapi maklumat mendalam disebalik foto tersebut seperti siapa yang mengambil gambar tersebut, bila waktu diambil gambar tersebut, kenapa diambil gambar tersebut dan lain-lain.

Suatu pertanyaan, untuk apakah perlunya memahami akan keadaan sesuatu realiti tersebut? Apakah hanya untuk suatu kajian demi kajian yang penghujungnya hanya berakhir tanpa faedah? Sedangkan sebenarnya, dengan memahami atau mendalami keadaan sesuatu realiti, maka mudah untuk usaha-usaha samada memperbaiki keadaan tersebut, merubah kearah keadaan yang lebih baik atau melakukan usaha mengekalkan sesuatu keadaan tersebut sekiranya didapati bahawa ia adalah benar-benar sesuatu yang membawa kebaikan.

Contohnya dalam memahami realiti budaya kehidupan konsum masyarakat modern hari ini dimana saban hari diasak dengan berjuta-juta barangan-barangan yang dipasarkan, sedangkan, apa yang diperlukan untuk kehidupan sehariannya adalah jauh kecil bilangannya daripada apa yang dikonsumkan. Atau juga juga akan realiti dizaman tanpa batas internet, yang mana berupaya mengubah segala aktiviti kehidupan samada individu mahupun masyarakat umumnya.

Apakah realiti budaya konsum masyarakat modern hari ini berserta dunia tanpa batasnya membawa kealam yang jauh lebih baik dari kehidupan dahulu atau sebaliknya menenggelamkan ramainya insan kedalam suatu lapangan kehidupan yang berbentuk realiti maya (virtual reality - realiti maya dimana simulasi persekitaran yang dihasilkan oleh komputer)? Mungkin suatu waktu dahulu, pengertian buat realiti maya hanyalah terhad untuk sesuatu pengalaman visual lantaran berinteraksi dengan komputer lalu menghasilkan simulasi pada panca-inderanya, seperti permainan yang menggunakan segala alat bantuan iaitu sarung tangan berwayar, helmet yang mempunyai skrin untuk menampilkan imej-imej, pembesar suara yang menghasilkan bunyi-bunyian bagi menghidupkan suasana dan seterusnya.

Namun kini, pengertian buat maksud realiti maya juga adalah lebih meluas kepada segala aktiviti kehidupan seharian dan seterusnya kepada perasaan dan pemikiran yang disimulasikan oleh sesuatu yang membawa dirinya kealam dunianya tersendiri. Contohnya seorang yang menghabiskan selama bertahun-tahun begitu banyak waktunya saban hari didalam laman-laman social (facebook, blog-blog dan lain-lain) untuk berinteraksi dengan teman-teman dialam mayanya, tidak menyedari bahawa dirinya kehilangan suasana bermasyarakat yang sebenar didalam kehidupan seharian (seperti tingginya kes-kes perceraian yang mana antara sebabnya adalah lantaran berinteraksi dengan kenalan didunia mayanya, keluarganya sendiri diabaikan untuk meluangkan masa buat mereka).


Bersambung...


2 comments:

ismadiyusuf said...

adakah realiti berubah kerana kelemahan manusia dari paksi agamanya..

zarch said...

Nyatanya, atas kelemahan insan dari paksi agamanya, itulah menyebabkan kehidupan berubah kepada realiti yang lebih buruk.

Sebagaimana kerana umat Islam meninggalkan usaha agama, maka keadaan realiti dari beragama berubah kepada kurangnya keadaan beragama atau tiada langsung agama, nauzubillah..

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga