Wednesday, December 01, 2010

Wujudkah kosong? - 1

Angka kosong atau disebut sifar (Arab), zero (Eropa-Latin), null (Jerman) dan seterusnya, adalah suatu angka genap yang wujud dan begitu banyak digunakan dalam kehidupan seharian insan samada disedari atau tidak. Tetapi apakah angka kosong itu benar-benar wujud kerana asas maknanya adalah kekosongan atau ketiadaan?

Tercatit bahawa Yunani purba tidak pasti akan kewujudan kosong sebagai suatu angka, sebegitulah tarikh-tarikh dikalendar yang angka kosong tidak disebut sebagai angka permulaan, sedangkan hakikatnya, angka kosong tetap wujud kerana tanpa angka kosong maka bermakna tiadanya permulaan.

Contohnya tahun Masihi iaitu tarikh selepas masihi (SM/BC), dikira dengan kehadiran Nabi Isa sebagai tahun permulaan atau tarikh Hijrah iaitu tahun dikira bermula dari tarikh kaum Muslim berhijrah keMadinah dalam mana kenyataannya, kedua-dua tarikh tersebut samada kiraan tahun Masihi atau tahun Hijrah, telah ada tarikh diantara sebelum dengan sesudah tarikh kiraan tahun Masihi atau tahun Hijrah, iaitu suatu tarikh kosong.

Perkataan kosong sendiri juga lazimnya digambarkan dengan sesuatu yang negatif dalam kiraan kehidupan seharian, dimana ia dikaitkan dengan ketiadaan sesuatu atau bilangan seperti ketiadaan wang, tangki air atau minyak yang kosong, kekosongan idea, kekosongan jiwa dan seterusnya.

Namun benarkah angka kosong atau perkataan kosong bermakna ketiadaan sesuatu atau bilangan dan dari itu, wajarkah angka kosong ini dibuang dari kamus kehidupan seharian? Apakah kosong itu benar-benar bermakna suatu kekosongan?

Hakikatnya, dunia hari ini tidak akan sama seperti yang wujud hari ini tanpa kehadiran angka kosong. Mungkin ia kedengaran aneh, namun tanpa angka kosong, insan akan hidup dalam perbatasan dunia yang terlalu kecil seperti contohnya, pengiraannya hanya berbalik kepada sepuluh jari ditangannya. Mahupun contohnya seperti pengiraan Romawi kuno, yang mana pengiraannya amat terhad kerana ketiadaan angka kosong.

Kehadiran angka kosong dalam kehidupan insan, telah membuka suatu perpektif baginya yang jauh saujana mata memandang, seperti bila melihat keangkasa yang mana kelihatan kosong, namun disebalik kekosongan tersebut, wujud alam yang terlalu luas tidak tercapai oleh panca-indera insan. Angka kosong juga membuat wujudnya angka-angka dibawah angka kosong iaitu angka-angka yang disebut angka negatif. Kewujudannya seperti udara yang wujud namun tidak dilihat atau dirupakan.

Pada tahun 976, Muhammad ibn Ahmad al-Khawarizmi (terdapat 2 tokoh mathematik Islam yang memakai nama al-Khawarizmi iaitu bapa mathematik modern aljebra, Muhammad ibn Musa al-Khawarizmi diabad ke-9 dan Muhammad ibn Ahmad al-Khawarizmi diabad ke-10), menulis buku Kunci buat Sains (Mafatih al-'Ulum) yang memperkenalkan angka sifr atau angka kosong (zero). Angka ini, dikatakan berasal dari benua India, namun diperdalami dan diperlengkapkan akan cara penggunaannya oleh Muhammad ibn Musa al-Khawarizmi dan usaha ini disambung oleh Muhammad ibn Ahmad al-Khawarizmi. (al-Khawarizmi adalah panggilan atau keturunan untuk mereka-mereka yang berasal dari daerah Khurasan iaitu meliputi utara Iran dan Afghanistan serta bahagian selatan Turkmenistan dan Uzbekistan)


Inilah permulaannya angka kosong digunakan secara meluas dan tersebar penggunaannya terutama bila ianya dibawa masuk kebenua Eropa oleh ahli mathematik Itali, Fibonacci dalam tahun 1170-1250. Angka kosong ini, bila ia mula digunakan secara meluas, ia telah merubah secara drastik akan kewujudan dunia sehinggalah kepada dunia yang dikenali hari ini.

Agak ganjil bila diperkatakan bahawa angka kosong, yang difahami tiada erti atau hanya suatu kekosongan, mampu menjadi asbab merubah keseluruhan dunia. Ini semua adalah kerana kuasa Pencipta alam yang dapat memberi insan sesuatu yang bermanfaat padanya, biarpun dari perkara-perkara yang kelihatan tiada apa-apa keistimewaan atau dari suatu perkara yang biasa-biasa sahaja bentuknya.

Bersambung...

3 comments:

Irwan said...

Pada saya, kosong itu hanyalah garisan pemisah. Dengan kosong, saya lebih menghargai akan kesucian sebuah keberisian. Tanpa kekosongan, saya tidak ada motivasi untuk mencari pengisian. Bahkan, setiap hari saya akan bermula dengan kosong agar ekspedisi mencari hari ini yang lebih baik itu lebih mudah buat saya. Serta proses memahaminya pada malam nantik sebelum tidur lebih sistematik.

read more here:
http://aderberani.blogspot.com/2010/12/komen-kepada-wujudkah-kosong.html

Irwan said...

fak komen moderesyen

http://aderberani.blogspot.com/2010/09/fak-komen-moderesyen.html

zarch said...

Terima-kasih Scuba atas pandangan tuan. Ya, biarpun kosong adalah garis pemisah, namun ia tetap wujud sebagai contohnya garis pemisah diantara tiang gol dengan luar padang bola.

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga