Dikatakan merupakan adaptor antara perasaan dengan dunia luar dirinya, adalah kerana fikiran insan merupakan pemangkin buat kewujudan dirinya didunia realiti ini. Dari adaptor ini, hati insan mampu mengorak fikirannya saban detik dan seterusnya kepada cara kehadiran dirinya didunia nyata sebagaimana fikiran insan adalah salah satu pintu untuk persepsi dirinya kepada dunia luar atau sebaliknya iaitu mampu membawa perkara-perkara dari dunia luar dirinya, kepenghayatan kedalam perasaannya.
Fikiran insan akan sentiasa berubah-ubah mengikut suasana persekitaran, seperti contohnya cuaca disesuatu tempat dapat mempengaruhi akan perasaan seseorang, dan ini semua seterusnya membuat hati insan sentiasa bergolak-galih mengikut suasana persekitarannya. Segala yang dilalui atau diketahui melalui segala medium suasana kehidupan seharian wajar membawa kesan kepada apa kefahaman yang dimiliki dan dari kefahaman ini kemudiannya lahirlah cetusan-cetusan minda yang dilakukan.
Begitu juga dengan melalui medium dari dalam diri sendiri iaitu pertimbangan-pertimbangan berlandaskan sesuatu sifat seperti sifat kejujuran atau sebaliknya sifat hipokrit, sifat keikhlasan dalam mencari kebenaran atau sebaliknya sifat hanya untuk menonjolkan diri seperti dari sifat takebur dan lain-lain, sifat ihsan atau sifat tiada peri-kemanusiaan, pengetahuan mahupun pengalaman yang dimiliki atau dari kenaifan mahupun kejahilan dan seterusnya. Dimana, dari semua unsur-unsur sifat ini, mampu memberi kesan pada cetusan-cetusan minda yang dilakukan oleh insan.
Unsur kepercayaan yang dimiliki dari dalaman diri juga mampu memberi kesan kepada kebaikan mahupun sebaliknya bergantung diatas sejauh mana fakta kebenaran dimiliki serta juga bagaimana keadaan individu tersebut sendiri seperti contohnya kepercayaan akan kewujudan mahluk-mahluk halus (Jin) yang mana ada fakta menunjukkkan kewujudan mereka dengan kejadian kes-kes para-normal namun bila keterlaluan mempercayainya serta menjejak segala yang berkaitan dengannya sehingga membawa kepada amalan khurafat atau pegangan karut-marut, tentunya ia mempengaruhi secara negatif akan apa yang dipercayai kewujudan didunia ghaib dengan penampilan diri didunia nyata.
Kaitan antara hati dan fikiran insan adalah fitrah kejadian diri insan dimana adanya keupayaan untuk melakukan pertimbangan dengan menyelami kedalam perasaannya akan penilaian antara kebenaran dengan kedustaan. Keupayaan untuk melakukan pertimbangan antara kebenaran dengan kedustaan adalah dikatakan pada tahap nafs lawwamah, dimana adanya kesedaran diri dan selama mana hatinya belum dibaluti sepenuhnya dengan kegelapan atau karat kebatilan lantaran berlanjutan saban waktu dalam hayatnya memenuhi kehendak-kehendak hawa-nafsunya (nafs amarah-bisu).
Keadaan bila perasaan diri insan yang telah dibaluti dengan penguasaan dari perkara-perkara batil atau bukan perkara hak, maka dirinya dikaburi akan apa itu erti kebenaran terutama diatas sesuatu sebab seperti hanya semata-mata mementingkan diri, kepopulariti diri, kerakusan diri dan lain-lain, lalu apa yang dicetuskan adalah sesuatu yang wajar sahaja membawa kerosakan, yang mana bukan hanya pada pihak lain, malah untuk dirinya sendiri biarpun tidak disedari.
Seseorang insan yang ada kesedaran dalam peringkat nafs lawwamah, menyedari atau cuba meneliti apa itu perbezaan suatu kebenaran dengan kebatilan biarpun dirinya belum mencapai erti apa itu sesuatu kebenaran, sedang mereka yang tiada kesedaran langsung atau dalam peringkat dikuasai nafs amarah-bisu, tiadalah atau sukarlah untuk dirinya memahami apa itu erti kebenaran kerana hakikatnya, diri insan tersebut telah buta mata-hatinya untuk membuat penilaian, seperti seorang yang tidur yang tidak memahami langsung akan realiti sebenar dunia disekitarnya.
Bersambung...
No comments:
Post a Comment