Saturday, December 04, 2010

Cetusan minda - 1

Saban waktu, insan melahirkan cetusan-cetusan minda yang samada membawa kesan yang baik atau sebaliknya dalam kehidupan, mahupun ia hanya sesuatu yang berlalu seperti jarum jam yang tergantung didinding yang berlalu setiap saat dan sampai ketikanya ia berputar kembali ketempat yang ditinggalkan. 

Dalam mana cetusan-cetusan minda dari kaitan berfikir insan ini wajar sahaja meletus dan menghangatkan suasana kehidupan seseorang mahupun untuk masyarakat umum seterusnya ataupun ia hanya mainan minda dalam berfikir, yang hadir dalam kehidupan seharian dengan keadaan samada menyenangkan atau merumitkan minda serta membina minda atau sebaliknya.

Kekadang, insan berada dalam suatu keadaan dimana ia dikatakan tidak berfikir, namun hakikatnya, insan sebenarnya sentiasa menggunakan otaknya untuk berfikir samada tentang segala yang berkaitan dengan keperluan hidupnya mahupun kepada maksud hidupnya, iaitu sedari bangunnya dari tidur sehingga seseorang tersebut kembali tidur. Dan dari usia yang mana insan mampu berfikir sehinggalah keakhir hayatnya yang tidak mampu lagi untuk berfikir seperti dalam keadaan nyanyuk mahupun atas pengaruh sesuatu seperti mabuk, khayal, tekanan perasaan keterlaluan atas sebab sesuatu dan sebagainya.

Dikatakan seseorang insan tidak berfikir adalah mungkin ia tidak menggunakan fikirannya untuk apa yang dimaksudkan pada sesuatu ketika, tetapi ini tidak bermakna ia tidak berfikir, sebagaimana contohnya seseorang yang ralek, iaitu seorang yang fikirannya tidak digunakan untuk menumpukan perhatian pada sesuatu perkara, dalam mana itu bukan bermakna ia tidak menggunakan fikirannya, tetapi kerana fikirannya ditumpukan kepada sesuatu perkara yang lain mahupun dikatakan melayang dalam dunia fantasi atau lamunannya tersendiri.

Keadaan ini dikaitkan samada adanya kehadiran kesedaran seseorang akan keberadaannya disuatu-suatu ketika atau keadaan, dimana sebaliknya adalah bila seseorang tersebut tidak menyedari berlaku akan sesuatu mahupun tidak menyedari keadaan sesuatu diatas sesuatu faktor-faktor tertentu yang mempengaruhi mindanya.

Kesedaran (Consciousness) adalah sedar akan tingkah, perbuatan mahupun keadaan samaada dari dalaman diri mahupun untuk luaran diri seperti dunia persekitarannya. Kesedaran bila dikatakan dari perasaan dalaman diri adalah memahami tingkah atau perbuatannya seperti dari apa yang difikirkan sehingga kepada ungkapan kata-kata atau peri-laku tubuh badan, mengenal akan apa dilakukan seperti mengingati keadaan atau perbuatan, dalam keadaan sihat otak iaitu siuman atau tidak dalam keadaan memabukkan mahupun khayal yang tidak terkawal oleh diri, berjaga dari tidur, perasan akan impak dari tingkahnya dan seterusnya yang berkaitan akan makna kesedaran diri.

Manakala kesedaran yang dikatakan berkaitan untuk persekitaran adalah menyedari keadaan sekitar atau cuba memahami keadaan sekitar serta implikasi dari sesuatu dipersekitaran iaitu samada dipersekitaran dirinya, masyarakatnya mahupun keperingkat dunia umumnya. Kesedaran tentang persekitaran adalah seperti mengerti akan buruk-baik pengaruh-pengaruh hidup dipersekitaran, memahami atau mencari jalan yang dapat melindungi diri dan masyarakat dari gejala yang membawa petaka, mengerti akan impak dari sesuatu seperti arus kehidupan yang membawa kearah kebaikan atau sebaliknya dan seterusnya.

Kesedaran seseorang insan mahupun sekelompok masyarakat wajar juga digugat atau dilemahkan atas sesuatu faktor seperti pengaruh luar dari persekitaran atau aktiviti yang berlaku dalam kehidupan seharian yang melalaikan. Juga dari faktor dalaman diri iaitu dari perasaan nafsu atau kehendak hajat diri yang mana membuat anggota-anggota tubuh badan seperti kaki, tangan, lidah sehinggalah otaknya, digunakan semata-mata berfikir berlandaskan kehendak hawa-nafsunya.

Contohnya faktor tertentu yang mempengaruhi dan melemahkan kesedaran atau perhatian seseorang adalah seperti seorang anak muda yang merasa begitu bangga sekali dengan kenderaan yang dipandunya, lalu menekan minyak keretanya untuk memandu selaju yang dimahu sehingga hilang pertimbangan akalnya untuk berfikir dengan cara yang benar atau bijak menganalisakan suasana jalan-raya yang dipandunya sehinggalah terjadinya kemalangan ngeri. Dalam mana, pemuda tersebut sebenarnya masih berfikir tetapi tanpa kesedaran dan dilantasan yang salah berpandukan perasaan bangganya yang tidak bertempat, bukan diatas kesedaran.

Sebegitu juga seseorang yang dikatakan perasan, dimana ungkapan ini adalah lazimnya ditujukan kepada seseorang yang mengunakan fikirannya berlandaskan semata-mata diatas perasaannya seperti seseorang pemuda yang menyintai seorang gadis, dimana sigadis tidak langsung mengendahkan sipemuda, tetapi sipemuda beranggapan sebaliknya sampaikan kata-kata cacian sigadis, dianggap atau difikir oleh sipemuda hanyalah sebagai kata-kata merajuk sigadis yang mahu dipujuk. Atau sebaliknya iaitu seorang gadis yang perasan dirinya dipuja dan diminati ramai, sedangkan sebaliknya, diri sigadis tersebut tidak menyedari bahawa dirinya nanti hanya mahu dipergunakan oleh pihak-pihak yang tidak bertanggung-jawab yang berhajat untuk memuaskan nafsu mereka.

Mungkin contoh kes-kes diatas tentang faktor yang mampu melemahkan kesedaran hanyalah membabitkan individu-individu yang kecil bilangannya atau membawa kesan yang kecil, tetapi bagaimana pula kesannya bila ia membabitkan sekelompok insan yang berjumlah begitu ramai seperti contohnya sesebuah negara yang sewenang-wenangnya mencabul dan menghancurkan kehidupan rakyat dinegara lain atau kehidupan rakyat dinegaranya sendiri dihancurkan hanya diatas cetusan-cetusan minda dari fikiran sesekumpulan elite yang mabuk kuasa?

Bersambung...

No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga