Monday, December 20, 2010

Cetusan minda - 7

Insan memerlukan cetusan-cetusan minda saban waktu dalam aktiviti-aktiviti kehidupannya kerana kehidupan insan adalah berbeza dengan haiwan. Haiwanat mempunyai aktiviti kehidupan yang tiada evolusi mindanya yang mana biarpun berpuluh ribu tahun kehadirannya dimuka bumi, tetaplah sama cara likaran kehidupannya dari suatu generasi kesuatu generasi, sedangkan insan, dunia telah menyaksikan begitu drastik evolusi perubahan-perubahan yang berlaku dari suatu abad kesuatu abad atau suatu generasi kesuatu generasi kesan dari cetusan-cetusan minda yang dilahirkannya.

Ini kerana tunjak evolusi kehidupan insan adalah berpusat pada fikirannya dan evolusi yang dimaksudkan adalah dari apa yang diutarakan oleh fikirannya atau dari pencapaian kefahamannya keatas sesuatu, bukan mengenai evolusi jasad atau tubuh-badannya. Diatas fikirannya juga adalah yang membezakan antara insan dan haiwanat dan tentulah fikirannya adalah berkenaan juga dengan perasaannya.

Saban waktu, insan menghadirkan cetusan-cetusan mindanya dalam berbagai-bagai bentuk, dari beberapa patah perkataan hingga ke berjilid-jilid yang dicatitkan, dari ungkapan-ungkapan yang biasa hingga kepada yang begitu berat atau mendalam maksudnya, dari garis-garis lakaran biasa hingga kepenghasilan bentuk seni yang bernilai tinggi dan seterusnya untuk perkara-perkara yang lain. Hanya pertanyaannya, untuk apakah semua itu?

Apakah hanya untuk mengisi kekosongan ruang usia insan sebagaimana cetusan-cetusan minda dari sudut hiburan yang telah mencapai berbillion-billion hasilnya saban hari samada dari yang berbentuk tulisan-tulisan, bunyi-bunyian dan seterusnya, yang mana kini telah mengisi setiap saat waktu kehidupan insan, iaitu dari ia membuka matanya sehinggalah kembali terlelap seperti contohnya dari corong-corong radio, television, MP-player, internet, novel-novel cinta dan lain-lain?

Apakah dalam memenuhi keperluan kehidupan seharian samada pengajiannya, pekerjaannya, pengangkutannya, tempat-tempat penginapannya dan seterusnya mahupun hanya dipusatkan kepada perkara-perkara yang dapat memenuhi selera nafsu mengikut cita-rasa setiap insan tanpa melibatkan maksud sebenar kehadirannya dimuka bumi?

Tentunya jawapan dari kebanyakkan insan adalah bahawa segalanya terpulanglah pada setiap individu memilih cara yang dikehendaki terutama dalam dunia yang dikatakan kebebasan adalah milik mutlak peribadi dan sesiapa sahaja berhak keatas kebebasan atau kehendaknya serta mengurus kearah mana kehidupan yang diingini. Dalam mana juga, masing-masing mahu mencari kebahagian sebagaimana apa yang dimengertikan serta mencapai kehidupan-kehidupan yang diimpikan.

Sedangkan hakikatnya, buat setiap insan adanya tahap-tahap kesedaran yang wajar dicapai untuk memahami akan kehadirannya dialam ini. Dalam mana, tanpa mencapai tahap kesedaran ini, maka arus kehidupan yang dibinanya hanyalah menuju kearah kehancuran biarpun ia menyatakan bahawa itu adalah membawa kearah kebahagian.

Seperti contohnya, insan begitu hebat mengejar segala arus dunia kemodernan atau dunia terkini dengan segala teknologinya, namun tiada kesedaran diatas implikasi atau kesan buruk yang hadir bersama arus ini, dimana dengan segala pencemaran yang dilakukan, telah membawa kehancuran bukan sahaja kepada kehidupan insan itu sendiri, tetapi kepada alam semulajadi berserta segala kehidupan haiwanat didalamnya.

Sebegitu juga dengan peperangan demi peperangan yang dilakukan oleh mereka-mereka yang dikatakan menerajui pentas dunia tetapi tiada kesedaran, membuat berjuta insan lain menderita berbanding hanya segelintir sahaja yang mengutip faedah dari peperangan-peperangan tersebut.

Kerana itu, insan sentiasa memerlukan kesedaran (Consciousness) agar tidak terperangkap dalam jerangkap yang dibinanya sendiri. Dengan kesedaran yang ada, insan bukan sahaja sentiasa berwaspada akan langkah-langkah yang dilalui dalam kehidupannya, tetapi juga menyediakan iklim kehidupan yang lebih baik untuk generasi kemudian serta juga untuk alam semulajadi dengan segala haiwanat didalamnya. Manakala untuk mereka yang beriman, tahap kesedaran yang cuba dicapai, bukan sahaja menjanjikan kejayaan didunia, tetapi adalah untuk persediaan kehidupan akhiratnya.

Bilamana insan mencapai kesedaran tahap nafs lawwamah, ia berolah kesedaran dalam menilai sesuatu tersebut, menyaring apa itu baik dan buruk serta cuba mengatur langkah hidupnya dibawah konsep-konsep yang dinilaikan sebagai kebaikan tetapi tahap lawwamah tidak mencukupi kerana ianya adalah dalam tahap penilaian dan wajar sahaja berubah-ubah kerana belum stabil pendirian, lantaran itu memerlukan suatu perjuangan yang sebenar dalam kehidupannya saban waktu, tidak kira apa kedudukannya, tidak kira apa status duniawinya, tidak kira samada memiliki bergunung-gunung ijazah atau tidak, tidak kira bersendirian atau mempunyai ahli keluarga yang ramai, tidak kira dimana dirinya berada untuk mencapai tahap kesedaran yang lebih tinggi iaitu tahap nafs mutmainah.

Kesedaran dalam tahap nafs mutmainah, iaitu keadaan diri yang telah benar-benar beriman, tenang, menyintai keadaan kehidupan dirinya yang menuju kepada Penciptanya, menyedari akan tanggung-jawabnya sebagai khalifah keatas alam ini dan seterusnya sentiasa mendapat bimbingan dan keredhaan dari Penciptanya, tidak terdapat didalam kamus-kamus insan-insan selain dari kaum muslimin, kerana proses-proses kearah ini mewajibkan pertama-tamanya keyakinan yang sebenar kepada Allah Taala, Tuhan semesta alam dan berada dalam ketaatan dialam peraturan kehidupan mengikut jalan petunjuk Nabi Muhamad s.a.w.

Lantas dari itu, amatlah diperlukan saban waktu, cetusan-cetusan minda yang murni untuk mencapai atau mengarah kearah kesedaran yang sebenar iaitu tahap nafs mutmainah, cetusan-cetusan minda yang mengingatkan diri kepada Pencipta alam (zikirullah), cetusan-cetusan minda yang membuat diri faham tentang kewujudannya dialam semesta ini, cetusan-cetusan minda yang membuat diri berada dalam golongan ulu al-bab dalam mana kemudiannya, mereka-mereka yang telah mencapainya, wajar sahaja berkemampuan menghadirkan pula cetusan-cetusan minda yang begitu bernilai atau berkemampuan membantu insan-insan yang lain untuk sama-sama menuju kearah mencapai kejayaan buat didunia dan akhirat.


Ulu al-bab yang disebut didalam Al-Qur’an yang bererti “mereka yang menyebut dan mengingati Allah (yadhkurun Allah) semasa mereka berdiri, duduk dan semasa mereka berbaring mengiring dan mereka pula memikirkan (yatafakkarun) tentang penciptaan langit dan bumi:

الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَى جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذَا بَاطِلا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ (١٩١)

- (iaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata): "Ya Tuhan Kami, Tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia, Maha suci Engkau, Maka peliharalah Kami dari siksa neraka. (Surah Ali Imran: 191)

4 comments:

Irwan said...

salam...humanggggg aiii...cukup-cukup!!

yang nombor 5 pun saya dok ulang2 baca tak paham2.

Ni dah samapi nombor 7 dah?

Apa kata tuan zarch kasi slow sikit dengan menge post entry pasal diri atau kelaurga tuan? gambar anak-anak, maybe?

http://mywifenkids.blogspot.com/

zarch said...

Salam kembali Irwan...ni dah habis slow train ni..kalau slow lagi, alamat tak de N-tree° le..ha ha ha.
Nak cerita pasal family, leceh & glam rasanya sebab saya tak catit dairy.

Apa-apa pun, terima-kasih atas kesudian membaca.

- Hari tu, ada orang pesan, jangan taruh gambar open pasal diri dan family, nanti terkena ilmu hitam atau mata jahat, betul ke, apa pendapat Irwan?

Irwan said...

makhluk takde kuasa, ALLAH SAJA yang MAHA KUASA.

Dan andai saya atau keluarga saya terkena, maka itu adalah kehendak Allah dan apa yang Allah tentukan itu adalah yang terbaik..Cuma saya ajer yang kengkadang belum dapat menerimanya..

Dan saya berlindung dengan Allah daripada kemurkaan Nya...

zarch said...

Amin...

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga