Friday, December 24, 2010

Graffiti art - 1



Graffiti adalah salah satu suatu hasil artifak insan yang paling awal. Ini dapat dijejaki dengan segala hasil-hasil graffiti insan dari zaman purba seperti didinding-dinding gua, dinding-dinding bangunan silam dan sebagainya.

Contohnya, diMusayqirah iaitu lebih kurang 110km dari Riyadh menuju keMekah, akan ketemu disitu hasil-hasil graffiti silam yang dianggarkan 3000 SM/BC, berbentuk haiwan, kumpulan pemburu dan lain-lain.


Hari ini, penghasilan graffiti dikatakan lebih kepada bentuk-bentuk lukisan atau tulisan-tulisan didinding-dinding dengan warna-warnanya yang kekadang mencapai suatu nilai seni tersendiri atau juga sering dikaitkan dengan perbuatan vandalism terutama dari mereka-mereka yang tidak bertanggung-jawab.

Sebenarnya, graffiti adalah suatu alat atau senjata untuk menyatakan sesuatu atau menyampaikan sesuatu dengan bentuk corak kesenian masing-masing dan ini bergantung samaada seseorang yang benar-benar mempunyai message yang hendak disampaikan dan melakukan diatas suatu dorongan menginginkan perubahan untuk kebaikan atau seseorang yang hanya bersifat nakal mahupun dungu yang menganggu pihak lain semata-mata.

Sebagaimana pihak yang tidak bertanggung-jawab ini bukan sahaja kalangan mereka yang melakukan vandalism dengan graffiti mereka, malah juga seperti mereka yang merosakkan harta awam, menganggu dan menfitnah pihak lain dengan sms atau tulisan-tulisan dimedia-media elektronik seperti diblog-blog, hatta yang membuka bunyi stereo atau televison sekuat-kuat tanpa memperdulikan jiran-jirannya.

Kewujudan graffiti juga hari ini dikatakan dengan kehadiran musik berirama hip-hop samaada yang berbentuk popular, gangsta, underground mahupun yang dimainkan oleh pemusik-pemusik Muslim yang mana juga menjadi asbab ramainya pemusik-pemusik aliran ini yang asalnya beragama lain, kemudiannya memeluk agama Islam. Tidak lupa juga diatas pengaruh-pengaruh pejuang revolusi berkulit-hitam diAmerika seperti Malcom X, Mumia Abdul Jamal dan lain-lain. (Hidayat adalah dari Allah semata-mata)



Persamaan antara graffiti dengan musik genre hip-hop adalah kerana corak kedua-duanya adalah berasaskan menyatakan pandangan diri serta perasaan atas suasana persekitaran, sedang penghasilan graffiti adalah bermula awal sebelum musik aliran hip-hop mengambil tempat. Dan tentunya seperti dimana-mana keadaan, lantaran terdapatnya pihak-pihak yang hanya mengaut keuntungan dan kepopulariti semata-mata, maka dengan ini telah merosakkan seni dari bidang ini dengan segala bentuk popular, komercial, gangsta mahupun video-video tentang kemewahan dan wanita-wanita yang terdedah pakaiannya.


2 comments:

ismadiyusuf said...

jika ditujukan untuk kebaikan, seni itu tinggi nilainya...

zarch said...

Ya, tambahan jika disertakan dengan niat untuk kebaikan.

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga