Monday, December 06, 2010

Cetusan minda - 3

Untuk menghasilkan cetusan-cetusan minda yang baik dari masa kesemasa, memerlukan proses-proses pembetulan minda (taslih, taslihat), sehingga tercapai sesuatu yang benar-benar dikira bermanfaat. Pembetulan berbeza dengan pembaharuan minda (tajdid) kerana sesuatu yang memerlukan pembaharuan adalah sesuatu yang telah wujud dengan baik atau sempurna, hanya setelah melalui detik-detik waktu, ia terhakis atau menjadi lupus yang mana memerlukan pembaharuan tetapi pembetulan adalah dimana ada kesilapan atau kesalahan, diperbetulkan mahupun diperbaiki sehingga menjadi sempurna.

Pembetulan adalah juga dilakukan bila sesuatu tersebut tidak lagi relevan dengan waktu terkini atau waktu akan datang. Seperti contohnya, suatu waktu dahulu, cetusan-cetusan minda dipusatkan kepada usaha kemerdekaan tanah-air oleh pejuang-pejuang tanah-air, kerana waktu itu, tanah-air adalah dalam gengaman pihak penjajah, namun setelah kemerdekaan dicapai, maka cetusan-cetusan minda adalah kemudiannya dipusatkan kepada bagaimana untuk pengisian akan kemerdekaan atau bagaimana mengekalkan kemerdekaan yang telah dicapai.

Atau contohnya, cetusan-cetusan untuk mendapatkan kebebasan bersuara yang merupakan impian sesetengah pihak dahulu, kini telah menjadi kenyataan, dimana siapa sahaja boleh bersuara terutamanya dalam dunia komunikasi internet seperti dengan web-web, blog, facebook dan sebagainya. Maka cetusan-cetusan minda untuk kebebasan bersuara ini kini wajar diperbetulkan kearah pengisian akan kebebasan bersuara yang diperolehi. Iaitu perlunya sentiasa diperbetulkan dengan cara nasihat dan sebagainya, agar pandapat-pendapat atau cetusan minda dalam kebebasan bersuara ini benar-benar dapat dimanfaatkan untuk dibawa kearah yang lebih positif atau kearah kebaikan.

Contohnya juga, mungkin ditanah besar China, masih dipusatkan kepada usaha-usaha mendapatkan kebebasan bersuara yang mana tiada siapa sehingga kini boleh bersuara atau mengkritik kerajaan komunisnya, tetapi dikebanyakan negara lain, termasuk Malaysia, sesiapa sahaja boleh bersuara atau mengkritik kerajaan pemerintah. Hanya-sanya yang perlu dijaga ialah tidak melakukan kritikan-kritikan yang menimbulkan suasana ketegangan sesama kaum yang berbilang bangsa ataupun yang mengundang kearah keburukan mahupun keperingkat bangsa sendiri akhirnya merempat mahupun menjadi hamba dinegaranya sendiri akibat hilangnya kuasa upaya lantaran kritikan yang lahir dari fitnah-fitnah politik semata-mata atau dendam kesumat yang tiada penghujungnya antara sesama sendiri.

Untuk insan dalam melalui proses-proses pembetulan mindanya sehingga benar-benar menuju kearah kematangan atau mencapai pengertian yang sebenar adalah medan kehidupan seharian yang dilalui tidak kira dimana sahaja mahupun apa keadaan dirinya. Medan ini tentunya akan berubah-ubah mengikut suasana samada umur mahupun keadaan persekitaran atau wajar sahaja dalam keadaan berulang-ulang yang sama setiap hari, dalam mana yang menjadi kepastiannya, tidak sesaat pun detik kehidupan yang telah berlalu dapat dikembalikan.

Medan kehidupan seharian adalah guru yang paling akrab dan merupakan yang paling baik sekiranya seseorang tersebut bijak menjejaki kehidupannya sendiri biarpun apa kondisinya. Ianya adalah sebenarnya suatu lapangan latihan untuk diri belajar dan mengerti sebelum usia berakhir, iaitu sebelum kedatangan kematian, kerana bila kematian menjelang, tiada apa yang dapat dicetuskan oleh minda insan melainkan apa yang telah tersebati didalam hatinya.

Medan kehidupan juga adalah ruang untuk insan dalam proses mencapai kesedaran (Consciousness) iaitu suatu proses yang berlangsung melalui tahap pencapaian dari panca-inderanya, kemudian kepada kefahaman dan dan seterusnya kepada pengertian yang lebih mendalam. Dikatakan ruang untuk proses kesedaran adalah kerana medan kehidupan sendiri merupakan dunia realiti dan tempat pratiknya apa itu suatu kehidupan buat setiap insan dan dari ruang tersebut ia melahirkan pengalaman-pengalaman kehidupan. 

Dalam mana, semestinya ada diisi dengan suasana kebenaran serta konsep-konsep kebenaran dari sudut agama kerana pengajaran dari medan kehidupan lazimnya membentuk ilmu pengalaman (empirical) dan biarpun ilmu pengalaman melahirkan sebahagian besar ilmu-ilmu yang diketahui dan membantu insan dalam pembangunan dalam dunia hari ini, contohnya segala hasil-hasil dari bidang saintifik iaitu fizik, biologi dan sebagainya sehingga buat perkiraan tarikh-tarikh; atau bidang seni musik sehingga ke seni mempertahankan diri dan seterusnya kepada segala penciptaan alatan-alatan manusia yang ada hari ini, namun ilmu dari pengalaman manusia adalah lazimnya berbentuk lahiriah dan ianya tidak mencukupi bila membicarakan persoalan batiniah atau rohaniah yang mana manusia itu sendiri terdiri dari aspek-aspek lahiriah dan batiniah.


Bersambung...

No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga