Sunday, December 20, 2009

Tahap-tahap kehidupan - 9


Tahap-tahap yang difahami oleh insan adalah bergantung juga kepada perkara-perkara yang memanipulasi atau mempengaruhi mindanya. Samaada membawa keputusan yang baik atau sebaliknya, saban waktu terutama didalam dunia ini yang penuh persaingan, dunia yang pantas, dunia yang penuh maklumat, dunia yang penuh komercial, dunia yang penuh glamour dan seterusnya, syarikat-syarikat besar cuba menguasai para-para pengguna.

Melalui media-media misalnya melalui papan-papan tanda, akhbar-akhbar, ikhlan-ikhlan elektronik seperti ditelevision, internet dan seterusnya, saban waktu, pengguna yang disogok dengan berbagai-bagai ikhlan serta propaganda dari berbagai-bagai jenama mahupun dari berbagai-bagai anasir yang cuba menguasai mindanya.

Tidak dinafikan ada juga juga kebaikan yang boleh didapati sekiranya ada kejujuran mahupun perasaan tanggung-jawab, seperti para pengguna dapat mengenali sesuatu produk yang dicari, sesuatu produk yang berkualiti, produk yang murah dan seterusnya, namun lazimnya ia disalah-gunakan untuk kepentingan pihak tertentu dan dilakukan secara drastik dengan penuh tipu-daya dalam mengekalkan pengawalannya kepada minda mereka yang menuruti media-media tersebut.

Seperti sesebuah kuasa besar dunia yang mahu kuasanya kekal disanjungi dan diikuti biarpun terselit sejuta kesalahan yang dilakukan, namun dilakukan secara drastik bersama tuduhan-tuduhan palsu sehinggalah yang benar kelihatan salah dan yang salah kelihatan benar.

Dan dari situ, para-para penguna atau yang menuruti media-media serta propaganda tersebut, dimanipulasikan pemikiran mereka, lantas akhirnya mereka menetapkan apakah tahap-tahap yang wajar dicapai berpandukan kepada mindanya yang dikawal (Mind-control - taktik psykologi mengawal minda, kelakuan, perasaan serta keputusan yang dibuat oleh seseorang).

Contohnya, ada yang menetapkan bahawa kehidupan yang penuh bahagia atau dipanggil sebagai kehidupan yang berjaya adalah dengan memandu kereta-kereta mewah berjenama besar. Bagi yang berada yang memang kereta sebegitu adalah dibawah kemampuannya, ia tidaklah bermasaalah, tetapi lazimnya, rata-rata yang tidak berkemampuan yang terpedaya dan meletakkan bahawa itulah tahap yang harus dicapai, sehingga terbelenggu hidupnya dipenuhi hutang-hutang dalam mengejar impiannya.

Hatta ia menjadi faktor dirinya bermegah-megah biarpun kehidupannya tersepit dikejar pemberi hutang seperti bank atau ah long (lintah darat yang mengambil faedah-faedah dari hutang yang diberi). Dan selalu juga, wang-wang yang diberi pinjaman oleh sesuatu badan-badan bantuan (seperti wang bantuan Mara untuk Bumiputra) buat membantu rakyat untuk mendirikan perniagaan, habis digunakan untuk memiliki barangan mewahnya.

Atau juga bagaimana ramainya anak muda-mudi, dimanipulasikan fikiran-fikiran mereka lalu meletakkan apakah tahap-tahap yang dikejarnya, seperti menjadi bintang pujaan ramai yang glamour, lalu habis kegiatan seni dirosakkan atas nama popularity atau selebriti. Mahupun seperti pengarah-pengarah filem yang dikawal mindanya oleh pengaruh negatif lalu meletakkan sesuatu tahap untuk sesuatu filem seperti sekiranya untuk sesuatu rakaman filem, wajar ada adegan cumbu atau mendedahkah tubuh-badan dan tanpa itu dirasakan suatu kekosongan dalam filemnya, sedangkan itu adalah suatu kejahilan.

Bersambung...

No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga