Friday, December 25, 2009

Tahap-tahap kehidupan - 14


Pada tahap-tahap penglihatan, pengertian, pengamatan dan seterusnya mencipta pengetahuan atau pengalaman kepada insan, lazimnya segala yang diketahui terjadi didunia ini adalah kerana adanya penyebab-penyebab atau asbab-asbab.

Dan ini adalah kenyataan yang mana dalam kehidupan ini, segalanya dilihat terikat pada asbab-asbab seperti adanya sinaran dipagi hari adalah kerana matahari terbit atau gelapnya hari kerana matahari tengelam.

Kenyataan inilah seterusnya menyokong pada kendalinya akal insan, yang mana fungsi untuk tahap-tahap akal atau juga disebut logik akal. Namun dalam pada itu, tahap hanya menggunakan logik akal adalah sebenarnya berbentuk tentatif bukan definitif. Sebagaimana kita telah melihat banyaknya teori-teori yang pada mulanya dipercayai itulah kebenaran mutlak tetapi kemudian dapat disangkal oleh penemuan teori-teori yang baru yang mana merubah keputusan dari teori yang lama.

Tentatif adalah suatu yang bukan muktamat atau ketetapan terakhir sebagaimana contohnya suatu perjumpaan dibuat pada tarikh tentatif yang dipilih pada sekian-sekian hari yang mana tarikh tersebut mungkin ditukar sekiranya ahli-ahlinya tidak bersetuju. Tarikh tentatif digunakan kerana kemungkinan ada perubahan dan bukan ketetapan. Manakala definitif pula adalah suatu ketetapan yang mana tidak lagi ditukar-tukar atau berubah-ubah.

Logik akal adalah berkisar pada pengertian, pemahaman mahupun pengetahuan insan namun ia mungkin sahaja bukan suatu kemestian. Contohnya suatu waktu dahulu, pada logik insan bumi adalah berbentuk latar kerana dimana-mana mereka bergerak, bumi tetap latar baginya lalu melalui asbab itu, dipercayai bumi ini latar, namun kemudian akalnya menemui logik yang lain bila dia berjalan jauh iaitu, titik penghujung yang dilihat pada diawal permulaan perjalanannya tidak disitu, malah semakin luas lagi pandangan disebalik titik penghujung tersebut yang membuktikan bahawa bumi ini bulat.

Atau pada suatu tahap, insan pada logiknya melihat bahawa matahari yang mengelilingi bumi kerana dilihat bagaimana putaran matahari terbit sehingga matahari tengelam, yang mana pada logiknya, dia tidak bergerak tetapi matahari yang bergerak, tetapi kemudiannya bila penemuan-penemuan baru akan bagaimana berputarnya planet-planet pada suatu garisan yang mengelilingi matahari, yang mana tempat bumi yang dipijaknya yang berputar mengelilingi matahari, maka teori lama sekali-gus berubah dan malah diketawakan.

Sebegitu juga pada logik akal, bila insan bangkit mencipta tamadunnya, mempunyai kota-kota besar, pengetahuan-pengetahuan yang tinggi, hidup penuh keselesaan, budaya-budaya yang ulung maka rakyat disitu adalah mereka yang hebat peradabannya dan diduga akan itulah contoh-contohnya insan yang wajar diikuti seratus persen oleh mereka yang tinggal didaerah lain yang ketinggalan, (sebagaimana lazimnya penduduk desa memandang tinggi pada penghuni kota)namun hakikatnya pula ramai penghuni-penghuni kota tersebut mengalami keruntuhan moral atau bermasaalah jiwa dari tekanan-tekanan hidup seperti stress harian dan seterusnya dalam memenuhi keperluan hidupnya.

Disinilah kenyataannya, segala yang menjadi asbab-asbab sesuatu terjadi didunia ini pada hakikatnya bukan kemestian keputusannya sebagaimana yang diduga logik akal oleh insan tetapi sebaliknya ada suatu kuasa yang maha besar yang mengolah serta membuat keputusan muktamat, kerana asas atau permulaan sesuatu asbab tersebut didunia ini bukanlah terletak pada deria atau akal insan tetapi terletak pada Pencipta alam.

Difinitif kehadiran insan dimuka bumi ini adalah adanya kelahiran dan adanya kematian dan antara kedua itu adalah bagaimana dia berikhtiar mencapai pengertian sebenar akan maksud kejadiannya dialam ini dan cuba mengenal secara definitif akan Penciptanya yang sebenar sebelum berakhir hayatnya dialam ini. Dalam mana diatas kerahmatan Pencipta alam ini, sentiasa Pencipta alam ini menghantar para-para utusanNya sehinggalah pada utusan terakhir iaitu Nabi Muhamad untuk membimbing insan kearah kebenaran tersebut.

Dan seterusnya disambung usaha dalam pengenalan akan erti sebenar kehidupan ini oleh para-para ulamak seperti al-mujaddid Imam Abu Hamid Al-Ghazali rah yang beraliran Sunni Mahzab Syafii dari Khurasan, Persia (1058-1111).

No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga