Thursday, December 24, 2009

Tahap-tahap kehidupan - 13


Secara amnya diseluruh dunia, terdapat persamaan-persamaan tentang tahap-tahap yang dilalui dalam usia-usia insan. Yang mana juga dari tahap-tahap ini atau apa yang dicenderungkan pada sesuatu tahap, maka ia mencipta suasana sekelilingnya seperti bagaimana teman-teman atau kenalan-kenalan dipersekitarannya tidak kira didunia realiti mahupun didunia komunikasi internet yang mana kenalan-kenalannya adalah tanpa batas sempadan serta juga terdapat kenalan-kenalan yang tidak pernah ditemui dialam nyata.

Pada usia-usia muda seperti kanak-kanak, lumrahnya tema yang digemari untuk diikuti adalah berkenaan permainan. Dari permainan kejar-mengejar, permainan sembunyi-sembunyi, layang-layang, bola, takraw dan seterusnya kepada permainan modern hari ini iaitu video game, game boy dan seterusnya.

Seterusnya bila usia meningkat remaja maka arus budaya yang berlaku disekitar adalah tema yang lumrahnya diminati seperti band-band musik, cerita-cerita filem, berkenaan perasaan jatuh cinta atau mencari pasangan hidup, pakaian-pakaian fesyen semasa, sukan-sukan, jentera tungangan seperti motosikal atau kereta, buku-buku dan seterusnya.

Manakala diusia pertengahan adalah suatu langkah perubahan yang mana suatu alam yang lebih menggunakan otak-fikiran dan yang dimaksudkan bukan dalam bentuk pengajian atau pengetahuan tetapi lebih menjurus tentang bagaimana menggunakan pemikiran untuk mengkaji sesuatu tema dalam kehidupannya dengan lebih mendalam dan tema-tema itu pula bergantung kepada apa yang mempengaruhi dirinya seperti contohnya tentang pegangan atau falsafah hidupnya.

Pada usia ini, insan mula menggunakan fikirannya pada perkara-perkara yang berat dan juga lebih serius diambilnya seperti tentang sesuatu topik hala tuju sebenar dirinya atau insan, arus kehidupan yang membawa kejayaan atau kegagalan, pengertian terhadap sesuatu tema yang lebih mendalam ingin diketahui, tentang perjalanan dunia seperti berita-berita semasa dan apakah kesannya dan seterusnya. Midlife crisis iaitu krisis diusia pertengahan biasa sahaja terjadi kerana peningkatan kepada pemikiran tentang keadaan hidupnya.

Namun dalam pada itu, ramai yang telah berada ditahap pertengahan usia namun mindanya masih minda semalam, iaitu minda kanak-kanak atau para remaja. Temanya masih tentang tema semalam seperti tema remaja-remaja mahupun sehingga apa yang dihasilkan juga adalah setahap para remaja tanpa menginginkan atau suatu usaha peningkatan yang seterusnya dalam erti kata menuju kematangan.

Dan sekiranya pada usia pertengahan ini, dilalaikan dengan tahap-tahap dirinya semalam, iaitu tahap-tahap zaman remajanya yang lepa maka bila meningkat kesuatu tahap seterusnya usianya iaitu bila melebihi 40 tahun, maka sesuatu tahap tersebut wajar sahaja menjadi tabiat yang sebati dalam dirinya dan semakin sukar baginya untuk dihakis dari dirinya.

Insan itu sendiri tidak kira apa kedudukan, pangkat, pengetahuan, pengalaman, minat, rupa fizikal, jantina dan seterusnya adalah sama iaitu menuju kealam kematangan sebelum usia menjangkau tua dan sebelum berakhir usianya. Kerana itu, bukan hanya mereka yang berkedudukan tinggi atau berpengetahuan tinggi berhak untuk berfikir tetapi setiap insan mempunyai hak untuk itu kerana hidup didunia ini hanyalah sekali, masa yang dilalui tidak akan berulang sedang masa itulah kesaksian akan pencapaian kematangan dirinya.

Lantas dari itu, apakah erti tahap-tahap kematangan dan dari mana ia diukur? Tahap kematangan bukanlah bermakna seseorang tersebut tidak boleh bergurau, berhikmah dalam berkata-kata seperti membicarakan tentang layang-layang pada seorang kanak-kanak, bersukan, berkarya dalam bentuk ringan, melakukan kesilapan dan seterusnya, tetapi tahap kematangan adalah bila ia menginginkan kebenaran dengan menggunakan kelebihan akal-fikirannya untuk kearah kebenaran, bukan hanya mengikut emosinya dalam mana pertimbangan-pertimbangan untuk sesuatu adalah dilakukan dengan lebih berhati-hati.

Dalam pada itu, didapati ada remaja-remaja yang lebih matang dari sesetengah mereka yang ditahap usia pertengahan mahupun usia lanjut kerana adanya sesuatu arus kebenaran yang diikuti. Sesuatu arus seperti pada jalan budaya hidup yang cenderung kepada kebaikan, kepada jalan kebenaran mahu pun juga serius dalam pencarian apakah erti sebenar kehidupan didunia ini.

Bersambung…

No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga