Thursday, December 17, 2009

Tahap-tahap kehidupan - 6


Dalam menempuh dari satu tahap kesatu tahap buat kehidupan insan, ilusi memainkan juga sebagai salah suatu pemangkin. Ilusi boleh dikatakan berbeza dari halusinasi, yang mana ilusi adalah suatu gambaran yang diubah atau diolah bentuknya oleh fikiran dari unsur deria-deria tentang sesuatu objek, perkara, pengetahuan, pengalaman, maklumat, pemandangan, sesuatu fahaman dan seterusnya manakala halusinasi adalah datang dari sesuatu yang tidak nyata mahupun khayalan semata-mata.

Ilusi yang memainkan peranan dalam perubahan sesuatu tahap seseorang individu mahupun masyarakat adalah seperti membayangkan sesuatu yang lain dari tahap yang wujud dan berusaha untuk mencapai tahap tersebut misalnya bagaimana seseorang tersebut membayangkan untuk terbang dilangit biru seperti seekor burung, lalu dikerahkan segala tenaga, fikiran mahupun sudut kewangan, hatta sampai nyawanya sekali dipertaruhkan sebagai risiko dan dari itu, kini kapalterbang adalah sesuatu alat pengangkutan yang begitu lumrah dimana-mana.

Ilusi berkemampuan menukar suatu yang tidak realiti menjadi realiti, sesuatu yang tidak logik menjadi logik. Misalnya sebatang kayu yang ditengelamkan setengah darinya kedalam air, maka kelihatan kayu tersebut bengkok dipandangan umum sedangkan realitinya kayu tersebut tetap lurus atau juga misalnya insan berilusi untuk menyelam dan bergerak didalam air berjam-jam lamanya sedangkan ia adalah tidak logik, tetapi dengan usaha-usaha merealistikkan ilusi tersebut dengan pembinaan alat-alat penyelam, maka ia menjadi suatu yang logik.

Sebegitu juga misalnya, suatu waktu dahulu, tidak logik untuk seseorang itu berhubung dengan saudaranya yang jauh beribu kilometer, tetapi kini ia menjadi suatu perkara yang logik dengan adanya alat perhubungan telefon, internet dan lain-lain. Malah kini bila seseorang itu menafikan bahawa dia mendengar suara yang keluar dari corong telefon itu suara saudaranya yang berada jauh beribu kilometer, dia dikatakan tinggal didalam suatu fikiran yang ketinggalan.

Dalam pada itu, ilusi insan juga berkemampuan membawa keburukan bahkan sehingga keperingkat kehancuran insan itu sendiri mahupun alam yang dipenghunikan. Ini terjadi kerana realiti ditahap yang ada adalah benar sedang yang diilusikan adalah sesuatu yang tidak benar.

Misalnya, insan berilusi akan adanya dunia yang bebas seratus peratus, mungkin padanya adalah suatu kebaikan tetapi realiti yang akan berlaku adalah seperti kerosakan moral akan terjadi dalam keadaan yang lebih drastik. Atau insan berilusi untuk tinggal dalam kehidupan yang jauh lebih maju sehinggakan kereta kegunaan harian boleh terbang tetapi apakah kesannya pada alam sedangkan tahap ini pun, telah begitu banyak kemusnahan alam yang dilakukan.

Atau juga ilusi-ilusi insan yang terbentuk dari tahap primitif insaniah yang membawa kepada keburukan iaitu kepercayaan-kepercayaan khurafat, kepercayaan adanya kuasa-kuasa ghaib dari benda-benda mati seperti batu atau patung-patung, tilik-menilik, karut-marut, was-was, syak wasangka dan seterusnya yang mana realitinya yang memilikinya ilusi sebegini adalah dalam jumlah yang begitu besar skalanya didalam dunia ini biarpun dinafikan.

Seperti suatu negara yang mengaku ia adalah negara termaju, bersama peralatan-peralatan tercanggih diciptanya, mengamalkan ilusi-ilusi primitif ini, iaitu ilusi dari syak wasangkanya, sehinggakan menyebabkan pertumpahan darah yang tidak putus-putus bersama begitu ramai korban-korban yang tidak bersalah.


Bersambung…

No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga