Tuesday, December 15, 2009

Tahap-tahap kehidupan - 4


Kehidupan insan didunia ini telah mencapai suatu tahap-tahap yang tidak pernah terbayang, dari kebangkitan tamadun-tamadun diseluruh pelusuk, pengetahuan-pengetahuan yang terkumpul dan dikaji seterusnya, hasil-hasil daya kreativiti, peralatan-peralatan yang digunakan seharian, bahan-bahan yang diperlukan untuk kehidupan seperti bahan-bahan makanan atau bahan bakar hinggalah kepada bahan-bahan buangan yang dihasilkan seharian.

Dan jumlah-jumlah ini kian bertambah untuk setiap detik sesejak zaman industri bermula. Diawal abad ke10, dianggarkan hanya 300 juta, tetapi sesejak zaman indusri berkembang jumlahnya dari lebih 1 billion diawal abad ke 19 meningkat kepada lebih dari 6 billion diawal abad ke21.

Mungkin ia hanya dikatakan suatu angka, tetapi hakikatnya pada setiap angka terdapat suatu kehidupan didalamnya dan masing-masing hidup dalam tahap-tahap samaada tahap kehidupan yang meningkat baik atau sebaliknya. Disamping kesan-kesan dari setiap kehidupan tersebut seperti sebanyak manakah haiwan yang dikorbankan setiap detik untuk menampung kehidupan insan, kemusnahan alam yang dilakukan dan seterusnya.

Dan masing-masing cuba mencapai tahap-tahap yang diimpikan atau dihajati seperti tahap kehidupan yang selesa, kehidupan yang aman, kehidupan yang bahagia, kehidupan yang dikatakan berjaya dan seterusnya dalam lingkungan pengertian masing-masing dan samaada yang memperolehinya dengan secara baik atau juga yang berusaha memperolehinya dengan jalan yang salah seperti merampas hak pihak lain atau menindas pihak lain dalam memenuhi tahap impiannya.

Pengertian apakah suatu tahap-tahap yang lebih tinggi yang diimpikan adalah terletak dari pengertian-pengertian yang diperolehi samaada dari pegangan hidup, pengetahuan-pengetahuan yang dipelajari, pengalaman-pengalaman, permintaan-permintaan yang lahir dari kehidupan seharian, kebudayaan-kebudayaan yang dihidupkan , maklumat-maklumat samaada dari yang terbatas bentuknya mahupun yang melepasi sempadan-sempadan dunia seperti media-media atau internet, tekanan-tekanan kehidupan yang dihadapi, cara-cara kehidupan yang dilalui dan seterusnya.

Namun dari itu, apakah ada persamaan dikalangan setiap insan sedari zaman permulaan sehingga kekini, akan suatu tahap yang lebih tinggi yang diimpikan. Pertanyaan ini mungkin berbalik kepada fitrah asal yang ada pada setiap insan. Seperti fitrah atau naluri setiap insan bertahap kehambaan, samaada disedari atau tidak. Tahap yang mana bermakna ada keterbatasan padanya dan walaupun dicuba, tetap sesuatu tahap itu membatasi kemampuannya.

Contohnya tahap keterbatasan waktu, hatta seseorang yang dapat menguasai dunia diwaktunya mahupun seorang yang mempercayai dia adalah Tuhan, akan menyedari kebatasan umurnya. (seperti Firaun yang bersedia membina piramid-piramid untuk melindungi dirinya bila sampai waktu ajalnya)

Atau kini, insan telah mencapai tahapnya sebegitu maju dibidang peralatan sehingga dapat terbang atau menghantar alatannya keluar melepasi langit-langit, namun dari itu apa yang ditemui adalah sesuatu yang terlalu jauh lebih luas untuk dijangkau dan ia tetap terbatas keupayaannya. Akalnya akan mengkaumi apa yang dilihat dan menyedari keluasan langit berserta suatu sistem yang terjaga seperti putaran planet-planet diorbit-orbit sehinggalah kepada komet-komet yang berputar dalam lorongnya tersendiri.

Bersambung….

No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga