Wednesday, December 23, 2009

Tahap-tahap kehidupan - 12


Terdapat tahap-tahap kehidupan yang lazimnya sama untuk setiap insan mahupun untuk sekelian mahluk atau kehidupan dialam ini. Contohnya tahap-tahap sesuatu suhu, iaitu adanya suhu yang sesuai untuk kehidupan, manakala bila suhu tersebut meningkat ekstrem, maka pupuslah kehidupan tersebut atau sebaliknya, bila suhu tersebut turun dengan ekstrem juga menyebabkan kepupusan.

Meski pun terdapat juga kehidupan yang mempunyai kelebihan dalam penyesuaian atau adaptasi pada suhu-suhu yang ekstrem berbanding pada tahap suhu yang biasa seperti unta untuk suhu yang begitu panas atau pinguin untuk suhu yang begitu sejuk (mahupun sejenis bakteria yang ditemui hidup sekian lama didalam ais dibawah paras -35C), namun tetap ada tahap maksimum yang mana tidak mampu ditanggung.

Pada alam yang diduduki ini, terdapat suatu ekosistem yang membantu akan kekekalan tahap-tahap suhu untuk kehidupan mahluk diatasnya. Ekosistem ini yang berlangsung sekian lama dengan suatu system tersendiri yang begitu teratur dan tanpanya, maka suhu-suhu akan berubah sehingga menjadi sebegitu ekstrem disamping keadaan-keadaan samping lantaran ketidak-stabilan cuaca, mampu sahaja memusnahkan kehidupan diatas alam ini.

Ekosistem berasal dari dua perkataan iaitu ekologi (bahasa Yunani – oikos, rumahtangga atau tempat tinggal dan logos – ilmu) dan sistem (suatu percantuman diantara unsur-unsur yang saling berkait, bergantung dan beroperasi secara teratur), yang bermaksud semua organisma hidup iaitu segala haiwanat, insan serta juga tumbuh-tumbuhan dan yang bukan hidup seperti tasik, lautan, angin dan seterusnya saling berinteraksi dialam sekitar dalam suatu sistem seperti kitaran atau aliran tenaga.

Dalam pada itu, insanlah salah satu yang memainkan pengaruh kuat keatas perubahan dalam ekosistem kerana ia berkemampuan menambah atau mengurangkan spesies atau komponen dalam sesuatu ekosistem. Samaada secara yang dirancang atau juga secara tidak sengaja, namun kesan buruk darinya seperti ketidak-seimbangan ekosistem menyebabkan segala kehidupan lain berserta insan itu sendiri mendapat akibat petaka buruk.

Dan terlebih dari itu, samaada sengaja atau tidak diatas kerosakan yang dilakukan oleh insan, lazimnya ia adalah dari kehidupan insan yang sentiasa mahu merubah tahap-tahap dalam kehidupannya, seperti dari tahap kehidupan sederhana berubah menjadi suatu kehidupan yang pantas dalam mana sebegitu banyak keperluan-keperluan yang melebihi dari apa yang diperlukan untuk hidup, dilonggokan untuk menjalani kehidupan sehariannya.

Dari alat pengangkutan sehingga pada alat-alat mewah didalam rumahnya, saban hari insan seakan tidak pernah merasa kepuasan atau mencukupi dan sentiasa mahukan lebih dari yang ada. Pada diri insan sendiri, adanya tahap-tahap yang dirasa selesa seperti pada sesuatu suhu lalu direka alat pendingin dinegara bercuaca panas atau alat pemanas dinegara bercuaca sejuk, namun yang dikejar bukan sahaja itu malah seluruh kehidupannya mahu diletakan dalam keadaan selesa sedang kehidupan lain tertindas diatas keselesaan insan.

Ditambah dengan perkembangan ekonomi yang berlaku secara drastik yang tidak dapat dikawal atau ditahan-tahan lagi diseluruh dunia, seperti contohnya suatu syarikat peti sejuk yang mempunyai 20 orang pekerja yang mana mengeluarkan 100 peti sejuk seminggu, yang mana harus digandakan produktivitinya atau paling kurang angka yang sama mesti dikeluarkan setiap minggu untuk mengelakkan kerugian serta pekerjanya kehilangan kerja. Manakala dalam pada itu, berpuluh ribu lagi syarikat peti sejuk yang lain dibuka diseluruh dunia yang meningkatkan lagi persaingan, jadi bayangkan apakah seterusnya terjadi?

Sebegitu juga, makanan-makanan untuk menampung kehidupannya, segala yang dilakukan dalam berskala besar lazimnya adalah diatas mengaut keuntungan semata-mata sedang kehidupan lain seperti haiwanat teraniaya diatas sikap insan. Terutama dinegara-negara maju yang begitu banyak lebihan-lebihan makanan terbuang manakala dinegara mundur lain, rakyatnya kebuluran.

Apakah insan hari ini ada suatu kehidupan alternatif untuk kembali mengimbangi ekosistem yang ada agar tahap suhu kehidupan kekal pada paras yang sama atau paling kurang, mengelakkan dari datangnya petaka yang lebih buruk?

Bersambung…

No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga