Saturday, December 19, 2009

Tahap-tahap kehidupan - 8


Penghijrahan dari suatu suasana kesuatu suasana, suatu tempoh kesuatu tempoh, suatu tempat kesuatu tempat, suatu pemikiran kesatu pemikiran dan seterusnya merupakan salah satu suatu punca utama akan perubahan tahap-tahap dalam kehidupan insan mahupun mahluk lain dialam ini.

Penghijrahan berlaku samaada kerana suatu keperluan kehidupan (sudut ekonomi atau politik), suatu hajat, suatu pencarian, suatu pengharapan, suatu penyelesaian keatas sesuatu perkara, suatu pembelajaran dan seterusnya serta juga mungkin dari tabiat tabii insan sendiri telah berlansung sekian lama sesejak adanya kehidupan dialam ini. Penghijrahan insan juga membuat populasinya bertebaran disekian alam dan hatta sehingga kehari ini, penghijrahan berlaku tanpa henti dalam skala yang besar samaada disedari atau tidak disetiap pelusuk alam.

Penghijrahan lazimnya membuahkan sesuatu yang berbeza dari tahap sebelum penghijrahan dan juga meninggalkan kesan serta membawa suatu pembaharuan kepada tahap-tahap seterusnya. Dunia yang wujud hari ini pun, samada disudut pengetahuan yang dimiliki sehinggalah kepelbagai budaya yang ada, adalah terhasil dari penghijrahan yang dilakukan oleh insan diseluruh alam sesejak dahulu.

Mungkin ada juga kesan sampingan yang membawa keburukan dan itu tidak dinafikan namun rata-ratanya, ia membawa suatu keputusan yang lebih baik tambahan adanya suatu dorongan untuk kedepan setelah bersusah-payah dalam menempuh alam penghijrahannya, serta mana juga bergantung dari sudut mana niatnya penghijrahan tersebut serta juga apakah matlamat seterusnya.

Dan bila dikatakan akan penghijrahan dari sudut mental atau dalaman insan seperti perasaan, pemikiran atau minda, fahaman, kepercayaan, pegangan hidup dan seterusnya, ia membawa penyataan yang lebih mendalam dan lebih luas untuk dihuraikan.

Penghijrahan dari sudut mental atau dalaman insan, ia wajar sahaja berhijrah dari yang semalam kepada suatu yang lain dihari ini dan esoknya pula mungkin bertukar lagi. Ada yang telah mencapai suatu tahap yang boleh dikatakan stabil iaitu sama sahaja saban waktu, manakala ramainya mengikut mood, suasana atau keadaan sekitar, keadaan fizikalnya, keadaan tekanan hidup dan seterusnya.

Sedang bila dikatakan akan diri sebenar dalaman insan itu sendiri iaitu jiwanya (al-nafs), maka proses perubahan dari suatu tahap kesuatu tahap memerlukan suatu jangka tempoh yang tertentu, malah kekadang mengambil tempoh yang lama dan bukanlah sesingkat sehari-dua. Tahap-tahap nafs insan itu adalah penyata sebenarnya diri insan itu atau identiti sebenar dirinya dalam mana juga dia berkemampuan mengubah tahap-tahapnya dari tahap yang rendah meningkat ketahap yang tinggi mahupun sebaliknya.

Tahap terendah akan jiwa insan itu adalah yang dipanggil nafsu amarah, nafs yang mengajak kepada kekejian, yang mementingkan diri sendiri dan segala sifat keji seperti khianat, tamak, sombong atau takebur, bakhil, dengki, dendam dan seterusnya yang mana segala yang dilakukan adalah pertama-tamanya bagaimana mendapat kepuasan diri biarpun membawa kesan yang buruk pada yang lain.

Dan ini akan meningkat ketahap nafs lawwama, yang mana boleh dipanggil tahap adanya kesedaran diri atau konsius (Self-consciousness) dan seterusnya ketahap yang lebih tinggi iaitu tahap nafs mutmainah, iaitu nafs yang tenang dan dalam kebaikan. Nafs atau jiwa yang merasa tenteram dalam melakukan amalan solehan serta amalan kebajikan yang lain dan mencapai tahap insaniah yang tinggi kerana insan itu fitrahnya juga sebegitu (hanif – cenderung kepada kebaikan), ditambah lagi dipenuhi sifat-sifat mulia seperti siddiq, ikhlas, tawaduk (merendah diri), suka menolong insan lain, bertimbang-rasa, ikhram iaitu adanya rahmat dihati untuk sekelian mahluk dan seterusnya.

Bersambung....

No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga