Sunday, December 13, 2009

Tahap-tahap kehidupan - 2


Sesuatu tahap dalam kehidupan insan wajar sahaja berulang seperti dari tahap permulaan kemudian kembali lagi ketahap permulaannya misal seorang bayi kecil yang tidak mampu mengangkat dirinya malah memerlukan bantuan sepenuhnya kemudian membesar dan sampai waktunya menjadi seorang yang begitu berusia yang mana tahap dirinya menjadi begitu lemah seakan tahap bayinya atau misal sesebuah tamadun yang berjaya dibina tinggi berdiri megah seperti tamadun-tamadun silam, kemudian kembali rebah atau musnah tamadunnya menjadi seperti diperingkat permulaan.

Pada tahap fizikal atau luaran, ianya adalah suatu proses lumrah alamiah seperti faktor dimamah usia, yang mana litaran kejadian kehidupan dialam maya terikat kepada setiap yang baru akan menjadi lama juga tetapi pada tahap-tahap mental atau dalaman insaniah, ianya adalah dari suatu dimensi yang berbeza.

Sesebuah masyarakat yang telah sekian lama gigih berusaha membangunkan kota-kota tamadunnya, membangunkan kebudayaan yang cemerlang, membangunkan peribadi yang mulia, membangunkan pengetahuan-pengetahuan yang ulung bersama segala data-data simpananan untuk membantu generasi seterusnya menyambung tamadun tersebut namun akhirnya tersungkur atau musnah segalanya menjadi seperti dipermulaan pembinaannya, apakah faktornya penyebabnya?

Sekiranya faktor dimamah usia, tentu sahaja jawapannya bahawa generasi seterusnya, wajarnya memiliki peralatan yang lebih canggih untuk membaiki atau membina kota yang lebih utuh. Sekiranya dikatakan bahawa bahawa generasi seterusnya kekeringan idea-idea untuk menyambung kebudayaan ulung yang didirikan, jawapannya ini sesuatu yang mustahil kerana selama insan itu hidup, ia akan sentiasa berkreatif atau mencuba kerana daya imiginasi yang ada padanya terutama bila adanya asas-asas atau imitasi, peniruan yang diambil dari sesuatu yang lepas.

Sekiranya dikatakan akan kemusnahan tamadun yang dibina kerana generasi seterusnya tidak lagi berpengetahuan seperti generasi sebelumnya, jawapannya juga ini adalah sesuatu yang mustahil kerana setelah insan mula menulis, ia dapat merakamkan apa yang diketahui yang mana pengetahuan adalah suatu aset yang dapat dijaga, disampaikan dan dipertingkatkan. Apatah lagi dizaman yang mana keseluruhan data-data pengetahuan dapat disimpan dan diakses sebegitu mudah. Jadi apakah faktor yang menyebabkan suatu masyarakat yang berada ditahap ulung tamadunnya kemudian menjadi musnah atau runtuh segalanya dan kembali semula seperti ditahap dipermulaan?

Ini adalah kerana faktor perasaan dan pemikiran insan itu sendiri yang dapat meninggikan tahap-tahap insaniah serta juga sebaliknya. Sesuatu bangsa yang berada ditahap rendahnya perasaan serta pemikirannya seperti tiada berperi-kemanusiaan, penuh kezaliman, penderhakaan, penipuan, rasuah, dengki antara satu sama lain, bakhil, tiada perasaan bertolak-ansur, sentiasa cuba menjatuhkan satu sama lain, dendam, tamak kuasa dan seterusnya adalah faktor yang menyebabkan kemusnahannya. Malah atas kerendahan tahap insaniah mereka juga, menjadi penyebab akan kemusnahan kepada pihak yang lain.

Insan itu sendiri adalah suatu kehidupan yang amat berbeza dengan haiwanat yang mana haiwanat, tahap litarannya berputar sepenuhnya mengikut proses alamiah sebagaimana juga keadaan fizikal atau luaran seseorang insan sedangkan untuk diri insan itu sendiri, tahap-tahapnya adalah bergantung pada dalaman dirinya iaitu bergantung pada perasaan dan pemikirannya.

Seorang yang dilahirkan dikota besar, berpakaian jenama mahal, hidup dengan penuh kemewahan, sentiasa dapat memenuhi segala kehendak nafsunya, apakah dia telah mencapai tahap insaniah yang tinggi. Apakah dia telah mencapai tahap kebahagian yang sebenarnya dalam dirinya tanpa dibelenggu oleh tahap-tahap perasaan risau-gunah sedangkan statitik menunjukkan begitu tinggi kes-kes masaalah tekanan jiwa sehingga peringkat membunuh diri adalah dikota-kota besar.

Bersambung…….

No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga