Monday, December 14, 2009

Tahap-tahap kehidupan - 3


Pengalaman adalah suatu asas membantu insan dalam melalui tahap-tahap dirinya kerana tanpa pengalaman, tidaklah dikenali apakah seterusnya dari sesuatu tersebut. Namun ia bukanlah kemestian untuk keseluruhannya kerana arus kehidupan insan sendiri adalah juga suatu yang misteri dan penuh teka-teki. Hanya dalam realiti, dalam dunia yang nyata, adanya asas-asas utama untuk peningkatan tahap-tahap dalam kehidupan insan seperti dari pengalaman.

Seseorang tersebut belajar dalam peningkatan tahapnya melalui pengalaman sesejak zaman bayinya lagi. Dari pengalaman bagaimana untuk mendapatkan susu dengan merenggek, bagaimana dapat mengerakkan dan mengawal setiap anggota badannya, bagaimana mengenal fungsi-fungsi derianya, bagaimana mengenal mereka yang disekitarnya dan seterusnya kepada peringkat-peringkat yang lain. Pengalaman boleh dikatakan suatu asas atau fundament untuk insan melalui tahap-tahap kehidupannya dalam keadaan stabil sebagaimana boleh dikatakan, tanpa berpengalaman cara berdiri bagaimana mungkin seseorang tersebut mampu berlari?

Dalam pada itu, terdapat suatu pandangan seperti pandangan yang digelar Empirisisme (Emperisicm), dari tamadun Yunani yang mana menyatakan bahawa semua pengetahuan diperolehi atau berasaskan dari pengalaman. Sebagaimana juga, Ibn Sina dari Persian atau dalam latin, beliau digelar sebagai Avicinna membawa pandangan yang sama dalam teori Tabula Rasa, menyatakan bahawa semua insan adalah dilahirkan sebagai kain putih-bersih, kemudian persekitarannyalah yang kemudian mewarnakannya, yang mana pengalaman dari persekitaranlah yang mencorakkan seterusnya keadaan seseorang insan tersebut. Dan ini dinyatakan juga dalam kajian oleh Ibn Tufail, seorang ilmuan dari Andalusia.

Pandangan emperisisme adalah juga bercanggah dengan pandangan golongan ekstrem rationalisme yang menyatakan bahawa akal adalah sumber utama pengetahuan dan segala-galanya dalam mana menafikan pengalaman pancaindera juga sebagai sumber pengetahuan. Pandangan rasionalisme adalah kaedah ilmu logik berkonsepkan terhadap kemampuan dan autoriti akal fikiran untuk menyingkap ilmu dan kebenaran. Tetapi apakah akal adalah segala-galanya?

Apakah akal dapat membicarakan seseorang yang yang sedari kecil hidup bergelumbang dengan kejahilan tiba-tiba mendapat hidayat untuk menjadi seorang insan yang tinggi tahap keinsaniahnya atau sebaliknya iaitu keadaan seseorang yang fizikalnya kelihatan begitu baik, tinggi pengetahuanya tetapi rendah tahap insaniahnya kerana mengalami kerosakan moral? Apakah akal dapat membicarakan akan seseorang yang tiada bertuhan atau mempercayai bahawa batu-batu mahupun patung-patung memberinya makanan, tiba-tiba mendapat hidayat dan mati dalam keadaan Rabbnya Allah? (Dalam mana Mungkar dan Nakir akan bertanya, Man Rubbuka, siapakah tuhan kamu, dan jawapannya, Allah)

Dan tentu sekali hanya berpandukan kepada akal, seseorang tersebut tidak akan sampai ketahap tertinggi dalam mengenal Penciptanya kerana kemampuan akal adalah terbatas sebagaimana fizikal insan itu sendiri, bahkan dikhuatiri hanya berpandukan akal, insan itu langsung tidak mengenal Penciptanya. Kerana tahap akal, hanyalah dari sudut yang diperhati, dari dimensi yang dimengerti sedangkan semua yang dimiliki oleh insan adalah amat terhad.

Akal hanyalah suatu alat atau deria pembantu, bukan segala-galanya. Seseorang yang ditahap dipanggil belum berakal, iaitu belum baligh, tidak dapat dipertanggung-jawabkan sepenuhnya atas kesalahan yang dilakukan. Kerana itu, apa yang utama adalah bagaimana dapat mewujudkan suasana sekitar yang dapat membantu kanak-kanak tersebut hidup dengan pengalaman yang dapat membantunya kearah kebaikan.


Bersambung.........

No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga