Tuesday, February 02, 2010

Perihal hukum - 1


Hukum, adalah suatu perkataan yang lumrah terdengar dalam kehidupan seharian. Namun apakah definisinya (pernyataan mengenai ciri-ciri penting suatu tersebut) dan apakah perbezaan-perbezaan yang wujud selepas dari perkataan hukum serta juga apakah kesan darinya?

Hukum alam, hukum sivil, hukum syariah, hukum akal (aqli), hukum adat (`adi) adalah antaranya, sebegitu juga untuk sesuatu bidang khusus seperti hukum keabdian atau hukum graviti dan seterusnya untuk hal-hal yang lain.

Hukum adalah lazimnya dihuraikan atau dinyatakan pada mereka yang berakal waras kerana pada mereka yang tidak waras maka tiadalah kefahaman padanya tentang erti sesuatu hukum. Mungkin atas sesuatu, seseorang yang tidak waras dihukum atau dijatuhkan hukuman tetapi pada dirinya yang tidak waras, tidaklah difahami langsung apa erti semua hukum tersebut serta apa perlu semua itu untuk dirinya.

Kerana itu, pertamanya, dimulai tentang hukum akal (aqli), iaitu kewajaran sesuatu pemikiran rasional atau pemikiran jelas yang terletak pada kewarasan mahupun kesempurnaan akal insan, tetapi kekadang ia juga terpesong lantaran ketandusan sumber-sumber kebenaran atau yang hak.

Erti hukum akal adalah meletakkan sesuatu barang, hal, perkara dan seterusnya kerana adanya sesuatu mahupun punca atau dalam kata lain, meletakkan sesuatu akibat lantaran sesuatu penyebab dan sebegitu juga sebaliknya iaitu menidakkan sesuatu lantaran tiadanya sesuatu mahupun punca atau menafikan sesuatu akibat lantaran ketiadaan penyebabnya.

Ini lazimnya kerana dari akal, terbina "ilmu dharuri", iaitu ilmu yang tidak memerlukan dalil-dalil atau keterangan, hanya apa yang perlu atau dihajati serta juga ilmu "Nadzhari" iaitu ilmu yang memerlukan dalil-dalil atau keterangan.

Seperti samaada tanpa memerlukan dalil, akal telah menghukum perlunya berpakaian tebal dimusim sejuk atau juga kerana dalil-dalil seperti jatuh sakit bila terdedah pada suhu yang sejuk, lantas dari itu, perlunya berpakaian tebal dimusim sejuk.

Hukum akal terbahagi kepada tiga iaitu, wajib, mustahil dan jaiz. Wajib adalah sesuatu yang wajar diterima oleh akal seperti adanya kelahiran dan kematian, adanya kedukaan dan keriangan, adanya siang dan malam, adanya kejayaan dan kegagalan, adanya sakit dan sihat, adanya muda dan tua dan seterusnya sehinggalah kepada adanya pencipta alam ni.

Mustahil adalah sesuatu yang tidak dapat diterima oleh akal seperti tiadanya kematian, boleh kembali kewaktu silam yang telah berlalu, bernafas tanpa bantuan sesuatu alat didalam air, melihat sekitar tanpa cahaya, merasa sesuatu tanpa bantuan deria-deria dan seterusnya.

Jaiz pula adalah sesuatu samaada yang harus diterima mahupun ditolak oleh akal seperti kata-kata bahawa nasi adalah makanan utama insan dan perlu dimakan setiap hari, memiliki kereta adalah perlu untuk setiap penghuni kota dan seterusnya.

Manakala hukum akal tanpa sumber-sumber kebenaran pula lazimnya adalah sesuatu yang dusta seperti menghukum seseorang yang lain lebih hina dari dirinya kerana kedaifan, kurang pelajaran, rendah pangkat, warna kulit, jantina dan seterusnya, sedangkan itu datang dari sifat sombongnya yang memandang rendah pada pihak lain, bukan dari sumber kebenaran.

Atau menghukum sewenang-wenangnya pihak lain seperti kes-kes Islamophopia iaitu menghukum setiap muslim adalah penganas kerana sumber media dusta yang dituruti, sebagaimana juga meletakkan hukum wajar untuk Amerika dan Britain menghancurkan Iraq, membunuh ratusan ribu nyawa insan yang tidak bersalah dengan alasan Iraq mempunyai bom pemusnah besar-besaran sedangkan Iraq tidak mempunyainya.

Dan hukum akal yang paling terkutuk dan membawa kerosakan besar adalah bila dengan fikirannya, seseorang insan menghukum bahawa alam ini tiada penciptanya atau tiada hari kebangkitan selepas kematian. Lantas dirasanya hidup didunia ini adalah suatu kebebasan mutlak dan ini adalah penyebab utama keruntuhan kehidupan buat seseorang insan mahupun pada sesebuah masyarakat.




Bersambung...

No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga