Tuesday, February 09, 2010

Perihal hukum - 3


Hukum adat (Hukum `Adi) iaitu suatu hukum yang berlandaskan pada kebiasaan lama atau turun-temurun yang tidak bertulis mahupun yang tertulis. Iainya adalah dari perkataan Arab yang bermaksud kebiasaan, resam, lembaga, peraturan, hukum, norma yang dijunjung oleh sekelompok masyarakat. Ia juga kekadangnya dari sesesuatu yang baru iaitu dari sesuatu perkara yang lumrah dilakukan berulang-ulang disebuah masyarakat.

Hukum adat adalah juga antara apa yang disebut tradisional dan budaya serta disandarkan juga pada pegangan atau kepercayaan sesuatu masyarakat. Tradisional dan budaya, masing-masing membawa maknanya tersendiri biarpun lazimnya ia dikaitkan.

Secara ringkasnya, tradisional adalah bermakna sesuatu cara hidup yang disampaikan dari suatu generasi kegenerasi selepasnya dalam-mana ia lebih terhad kepada sesuatu kaum, penempatan atau hal sedang kebudayaan lebih luas maknanya seperti cara kehidupan yang mempengaruhi samaada sesuatu penempatan mahupun keseluruh alam.

Contohnya makna traditional sesuatu suku atau kaum dalam bangsa Melayu adalah berbeza bila dikatakan dengan kebudayaan bangsa Melayu yang mana traditional adalah sesuatu yang terhad seperti suatu jenis tarian suku atau kaum dalam bangsa Melayu manakala kebudayaan adalah menyeluruh dan tidak boleh diakui hanya milik sesuatu suku atau kaum seperti contohnya batik yang merupakan hasil budaya bangsa Melayu.

Contohnya juga antara traditional dan kebudayaan adalah seperti pemakaian niqab atau furdah yang mana jelas iainya bukan traditional Arab, malah kaum-kaum yang menduduki Tanah Arab tidak memakainya sebelum kedatangan Islam.

Hanya bila ayat diturunkan untuk menutup aurat wanita melainkan wajah dan tapak tangannya, para-para sahabi, iaitu kaum wanita muslim diwaktu itu, yang mana telah mencapai tingginya tahap taqwa dan iman mereka, bertindak menutup wajah mereka dan Nabi Muhamad meredhai tindakan mereka. Dan ini seterusnya menjadi salah satu kebudayaan Islam dan tiada kena-mengena dengan tradisi Arab sebelum Islam.

Berbalik kepada hukum adat, hukum adat ini, lazimnya juga atas sesuatu kefahaman atau pengetahuan, yang diperbaiki atau wajar diperbaiki bila sesuatu hak mengatasinya seperti contohnya, dahulu dalam tradisi Melayu disebut "menyembah" Sultan bila seseorang pergi berjumpa dengan Sultan namun kini hanya digunakan perkataan "mengadap" Sultan kerana menyembah adalah suatu perkataan khas hanya untuk Tuhan.

Sebegitu juga, bersanding atau mengadakan majlis perkahwinan besar-besaran yang mana kini bila jelas sandingan iaitu menayangkan pasangan yang berkahwin pada khalayak ramai samaada muhrim atau tidak, bertentangan dengan kehendak agama, maka majlis sanding wajar dibatalkan atau dilakukan hanya dikalangan muhrim. Sebegitu juga majlis perkahwinan besar-besaran yang mana ramai tidak mampu menanggungnya, wajarlah dipermudahkan mengikut kemampuan kedua-belah pihak terutama diwaktu yang mana statistik kelahiran anak luar nikah yang begitu tinggi dan amat merisaukan.

Hukum adat adalah diakui banyaknya kebaikan darinya kerana ia lazimnya adalah dari kebiasaan dalam menjelmakan adab-adab atau norma kehidupan tersusun buat sesebuah masyarakat. Kerana tanpa adab atau norma-norma kehidupan yang tersusun, maka mudah punah atau runtuh generasi seterusnya dalam sesebuah masyarakat, terutama kerana ketiadaan jati diri pada mereka.


Bersambung...

No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga