Sunday, February 14, 2010

Perihal hukum - 5


Hukum syarak atau hukum syar´i (hukum fiqh) lazimnya diketahui adalah peraturan-peraturan didalam agama Islam yang merupakan perintah Allah dibawa oleh Nabi Muhamad yang diambil sumber atau dalilnya iaitu Al Quran, Hadis, Ijma` dan Qiyas.

Hukum syarak adalah peraturan buat setiap orang Islam yang akil-baligh (cukup umur) serta berakal sihat dalam mana secara ringkasnya, hukum ini bergantung kepada sebab, syarat serta tegahan-tegahannya. Dan adalah wajib untuk setiap muslim lelaki mahupun wanita mempelajarinya.

Contohnya diwajibkan melakukan solat 5 waktu sehari disebabkan umur telah mencapai akil-baligh, masuknya waktu solat yang merupakan syaratnya disatu-satu waktu dan tidak untuk wanita yang datang haid atau bersalin yang merupakan tegahan. Hukum syarak terbahagi kepada 7 bahagian iaitu wajib atau fardu, sunnat, haram, makruh, mubah atau halal, sah dan batal.

Wajib atau fardu adalah sesuatu hal atau perkara yang mesti dilakukan oleh setiap akil-baligh orang Islam samaada lelaki mahupun wanita. Melakukannya mendatang pahala manakala meninggalkannya akan mendapat dosa.

Sunnat adalah sesuatu hal atau perkara yang bila melakukannya mendapat pahala namun bila meninggalkannya tidak pula mendapat dosa, hanya kerugian pada diri kerana setiap sunat itu besar ganjarannya dan malah untuk kebaikan diri seperti solat tahajud, berzikir dan lain-lain.

Haram adalah sesuatu hal atau perkara yang dilarang untuk setiap muslim lelaki mahupun wanita untuk melakukannya. Melakukannya mendapat dosa manakala meninggalkannya mendapat pahala.

Makruh adalah sesuatu hal atau perkara yang tidak digalakkan untuk melakukannya namun tidak berdosa bila melakukannya.

Mubah atau halal adalah sesuatu hal atau perkara yang tidak dilarang didalam agama Islam manakala bila dikaitkan dengan makanan, ia bermakna hanya makanan halal yang boleh dimakan.

Sah bermakna lengkaplah syarat serta rukun-rukun untuk penerimaan sesuatu tersebut manakala batal bermakna sebaliknya iaitu rosak atau tidak diterima sesuatu tersebut kerana kurangnya syarat mahupun kurang rukunnya.

Dalam pada itu, terdapat perbezaan antara perkataan hukum syariah dengan hukum fiqh yang mana untuk pengertian syariah sendiri, ia adalah terlalu luas maknanya, manakala dalam konteks hukum syariah adalah peraturan yang bersumberkan nash yang qat`i manakala fiqh adalah peraturan bersumber dari nash yang zanni.

Ringkasnya, nash qat´i iaitu bersifat pasti dan tidak mengalami perubahan yang mana tidak mungkin dilakukan penafsiran atau ijtihad dan tiada perbezaan pendapat antara ulamak sebagai contoh, kewajipan bersolat, dalilnya adalah qat´i iaitu dirikan solat "aqimussolat". Manakala ringkasnya makna nash zanni adalah sumber atau dalil yang adanya terbuka ruang untuk berbagai tafsiran atau ijtihad dan ini hanya mujtahid seperti Imam-imam mahzab yang layak melakukannya.

Contohnya seperti berpuasa dibulan Ramadan, nashnya qat`i tetapi bila bermulanya bulan ramadan, nashnya zanni kerana perkataan melihat anak bulan mengandungi penafsiran sebegitu juga memulai solat dengan niat adalah nash qat´i tetapi samada niat itu dilisankan dengan ushalli atau cukup didalam hati, nashnya zanni yang membuka perbezaan pendapat tentang itu.

Kerana itu pentingnya berpegang atau bertaqlid pada sesuatu mahzab dari antara empat mahzab Ahlu Sunnah wal Jamaah iaitu Mahzab Hanafi, Mahzab Maliki, Mahzab Syafii mahupun Mahzab Hambali terutama kepada masyarakat awam, kerana tanpa bertaqlid pada sesuatu mahzab, maka masing-masing wajar sahaja menafsir dengan pemikirannya sendiri dan ini amat merbahaya serta menimbulkan fitnah dikalangan umat Islam.

Hatta didalam Mahzab Syafii, biarpun qiyas dibenarkan untuk menetapkan sesuatu hukum namun tertolaknya dasar istihsan iaitu seperti fatwa yang dikeluarkan oleh seorang faqih (ahli fiqh), hanya karena dia merasa hal itu adalah benar seperti contohnya fatwa mengharamkan Maulid Nabi oleh seorang ahli fiqh adalah tertolak kerana ijma ulamak telah membenarkannya.

Sebegitu juga fatwa menghukum dholalah atau sesat sesuatu perbuatan didalam Islam seperti membaca Al Quran dikawasan perkuburan adalah tertolak kerana ijma ulamak telah membenarkannya.

Sebagaimana jumhur ulamak Hanafiah, Syafiyah dan Hambaliah bersepakat bahawa hukum membaca Al-Quran dikawasan perkuburan adalah sunat, berdasarkan riwayat daripada Anas r.a, marfumnya berbunyi:

من دخل المقابرفقرأ فيها (يس) خفف عنهم يومئذ، و كلان له بعددهم حسنات

Maksudnya: "Barangsiapa yang memasuki kawasan perkuburan lalu membaca di dalamnya surah Yasin maka diringankan azab kepada ahli kubur di hari tersebut dan bagi mereka (orang yang membaca al-Quran) adalah memperoleh pahala kebaikan"


Bersambung...

No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga