Friday, February 12, 2010

Perihal hukum - 4


Hukum sivil adalah undang-undang yang mengawal hak sivil atau hak awam iaitu antara individu dengan individu, individu dengan masyarakat dan masyarakat dengan individu, dalam kata lain, mengawal kegiatan dalam sesuatu kelompok masyarakat mahupun juga kepada sesebuah negara bila ia dikaitkan dengan sistem perundangan sivil yang lebih luas dan mendalam maknanya .

Manakala hukum umum atau undang-undang umum/am (common law) iaitu suatu sistem perundangan dari Inggeris yang dipercayai diwarisi dari sistem perundangan Islam Amiriah Sicily adalah boleh dikatakan gabungan dari hukum sivil dengan hukum adat-tradisi atau kepercayaan setempat.

Sarjana undang-undang John Makdisi menyatakan bahawa metodologi duluan undang-undang dan pemikiran dengan analogi (Qiyas) adalah mirip antara sistem Islam dengan hukum umum yang mana undang-undang Islam mungkin memberikan asas untuk hukum umum (common law).

Para sarjana lain seperti Monica Gaudiosi, Gamal Moursi Badr dan A. Hudson juga menyatakan bahawa hukum umum Inggeris adalah berasas pada sistem Islam, yang diperkenalkan setelah perang Salib (sewaktu diTimur Tengah) seperti contohnya institusi amanah yang diserapkan dari insitusi Wakaf Islam.

Pada prinsip hukum civil adalah dimana setiap individu sewajarnya dapat mengakses setiap peraturan yang tertulis (mengikut tempat yang ditinggal) yang dikuat-kuasakan keatas mereka dan wajar menturutinya. Hukum sivil dikatakan berasal dari Rom, namun begitu, peraturan yang tertulis atau dikodkan adalah dikesan sesejak zaman Babylon dibawah nama Hammurabi kod.

Terdapatnya perbezaan dengan hukum sivil dengan hukum umum, yang mana hukum sivil ini bila dikaitkan dengan sistem perundangan, ia diamalkan dinegara-negara seperti Switzerland, Perancis, Jepun dan lain-lain, manakala hukum umum adalah dari England serta juga negara-negara yang bekas dibawah pengaruhnya seperti Pakistan, Sri Lanka, Malaysia dan lain-lain.

Dalam pada itu, diMalaysia lazimnya kedengaran, untuk penduduknya yang antara penganut agama Islam dengan bukan penganut agama Islam, adanya hukum sivil dan hukum syariah yang mana hukum sivil adalah untuk keseluruhan manakala hukum syariah adalah untuk penganut beragama Islam.

Dan sebagaimana juga dibawah hukum umum, yang mana sesetengah hukum yang bukan dibawah hukum sivil tetapi wajar dituruti oleh kesemua penduduk dimana hukum tersebut dikuat-kuasakan, samaada untuk penganut Islam atau bukan penganut Islam seperti contohnya perlembagaan beraja yang mana, penganut bukan Islam biarpun tidak tertakluk dibawah hukum syariah tetapi tertakluk dibawah peraturan mentaati Raja serta adat-istiadat yang berkaitan dengannya, manakala adalah amanah keatas Raja atau Sultan untuk mempertahankan kemurnian agama Islam.

Ini adalah kerana hukum umum juga didasarkan pada adat-tradisi dan duluan. Institusi-institusi perundangan serupa ini telah wujud secara bersejarah di benua Eropah dan dibenua lain dimana adat-tradisi dan duluan, telah ada pada suatu masa dahulu serta memainkan peranan yang penting dalam sistem kehakimannya.


Bersambung...

No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga