Saturday, September 25, 2010

Sembang budaya - 7

Keadaan atau suasana yang membentuk sesuatu kebudayaan hidup adalah bermakna kesan dari persekitaran samaada masyarakatnya, dari taraf kehidupannya, dari bentuk muka-bumi yang diduduki, dari iklim setempat, dari keadaan yang aman atau huru-hara dan seterusnya. Dalam mana, impak dari keadaan atau suasana yang membentuk sesuatu budaya hidup, samaada disedari atau tidak, ia lazimnya menjadi sebati dalam diri buat menghadapi kehidupan seharian, sehingga bahkan membentuk mentaliti yang dimiliki.

Seperti contohnya masyarakat asal yang menetap diMalaysia iaitu masyarakat Melayu dibandingkan dengan masyarakat dari benua lain yang datang keMalaysia, dimana budaya bekerja masyarakat yang datang dari benua lain lebih rajin atau gigih dari masyarakat Melayu, bukan kerana mentaliti masyarakat Melayu pemalas, tetapi kerana kesuburan bumi Malaysia yang diduduki sejak beribu-ribu tahun yang mana kehidupan disitu adalah amat mudah, selesa cuacanya serta tanahnya yang subur membuat budaya kerja masyarakat Melayu bersederhana sahaja berbanding masyarakat yang datang dari benua lain yang lazimnya mereka mengalami banyak kepayahan ditempat asal mereka atas berbagai sebab dan ini menzahirkan kesungguhan mereka dalam mencari rezeki.

Sebagaimana negara-negara yang mempunyai empat musim setahun iaitu musim panas, musim gugur, musim sejuk dan musim bunga, yang mana masyarakat disitu bekerja keras mengatur hasil pendapatan bergantung pada musimnya seperti persedian dimusim panas sebelum kedatangan musim sejuk. Juga dari sudut cermatnya menjaga simpanan hasil yang didapati untuk menghadapi musim-musim yang mana tiada apa hasil diperolehi berbanding dinegara-negara beriklim tropika yang sepanjang tahun hampir sama sahaja iklimnya dan tidak memerlukan persedian besar untuk menghadapi musim-musim yang lain.

Manakala negara-negara beriklim panas mahupun berpadang pasir, kebiasaannya dikatakan negara yang mundur atau rakyat yang tidak progresif sebenarnya bukan kerana mentaliti masyarakatnya primitif atau ketinggalan, tetapi kerana iklim disitu membuat segala aktiviti-aktiviti sehariannya terhad. Segala kehidupan disitu adalah dalam rythmus yang perlahan terutama ditengah-hari hingga beberapa jam sebelum matahari terbenam. Ini seterusnya membawa kesan kepada corak budaya kehidupan yang amat perlahan. (Kenyataan ini jelas bila singgah atau menetap dinegara yang suhunya melebihi 40 darjah dan hidup disitu tanpa kemudahan-kemudahan modern seperti penghawa dingin dan sebagainya)

Mungkin kini, diatas faktor budaya kehidupan modern yang menular disetiap benua dengan membawa suatu iklim kehidupan yang hampir sama diseluruh dunia dimana kehidupan hari ini dipenuhi dengan segala kemudahan-kemudahan yang wujud dari dunia modern seperti contohnya dari segala barang-barang elektronik yang memudahkan kehidupan seharian, keperluaan hidup mudah didapati samaada dari bahan makanan, pakaian-pakaian mahupun segala peralatan yang diperlukan, media-media yang membawa segala berita-berita dan seterusnya. Samaada seseorang itu berkemampuan memiliki kemudahan-kemudahan tersebut dengan cara tunai atau hutang, ia persoalan yang sama dimana-mana penjuru dunia hatta dinegara-negara maju.

Dari suatu sudut, dunia modern hari ini telah mengubah pola pemikiran insan dan cara hidupnya menuju suatu budaya globalisasi. Yang mana disetiap penjuru dunia, insan cuba mencapai apa yang dikatakan produk budaya terkini atau kehidupan yang dikatakan “update”, tetapi dari sudut lain, faktor ini juga membuka ruang untuk hegemoni atau dominasi budaya negara-negara maju terhadap negara yang membangun atau negara yang mundur. Dalam mana, masyarakat-masyarakat negara-negara yang membangun atau mundur biasanya bertindak mengambil apa sahaja dari negara-negara maju dan menganggap itu suatu corak hidup terkini yang wajar dicontohi (mungkin diatas sebab kesan dominasi budaya hidup dari zaman penjajahan) tanpa memahami dari apakah latar sesuatu budaya tersebut.

Contohnya budaya dari aliran musik rock & roll, rock dan seterusnya kepada aliran musik lain yang lahir darinya, ramai masyarakat diluar benua Amerika menganggap itu suatu budaya terkini, tambahan diatas kecenderongan sesetengah pihak kepada kehidupan masyarakat kulit putih yang dikatakan sentiasa terkini (update) kerana pengaruh hegemoni masyarakat kulit putih keatas dunia sesejak zaman penjajahan, sedangkan disebalik semuanya itu, irama musik-musik ini adalah berasal dari irama musik blues iaitu dari masyarakat kulit hitam yang merupakan hamba-sahaya dibenua Amerika suatu waktu dahulu. Aliran musik blues ini adalah irama yang berasal dari budaya hidup dipadang-padang kapas tempat masyarakat kulit hitam ditindas serta diperhambakan, sebagaimana juga irama musik jazz yang kini telah menguasai suatu taraf yang tinggi antara musik-musik dunia.

Hegemoni sesuatu budaya keatas budaya lainnya berlaku antaranya kerana perasaan inferio iaitu perasaan rendah terhadap budaya sendiri lalu mengambil budaya lain (cultural-cringe), seperti contohnya terdapat kalangan masyarakat Islam yang segan keatas kebudayaan Islamnya sendiri, lalu menganggap segala budaya yang datang dari luar, terutama dari masyarakat kulit putih adalah budaya terbaik membuat mereka meninggalkan kebudayaan Islamnya dan mengambil sepenuhnya corak hidup budaya lain, sedangkan ini menyebabkan mereka kehilangan pegangan mahupun jati-diri.

Berbalik kepada keadaan atau suasana mampu membentuk sesuatu kebudayaan, sebegitulah dunia modern hari ini yang tiada sempadan, telah membentuk suatu budaya hidup yang berlainan dari sebelumnya dimana-mana sahaja dipenjuru alam dan ini juga mempengaruhi mentaliti insan didunia hari ini. Hatta diMekah hari ini, keadaannya amat berbeza dari suatu waktu dahulu yang mana kini segalanya dalam bentuk budaya pasca-modenisme (post-modernism) tersendiri, sedang rohaniah beribadat masih kekal dikalangan hamba-hamba yang sentiasa ingin menuju kepada Penciptanya.

- Pasca-modenisme (Post-modernism) adalah dari perkataan: pasca bermaksud selepas, sesudah atau setelah manakala modernisme ialah konsep berkaitan hubungan insan dengan lingkungan sekitarnya di zaman modern.

Bersambung...

No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga