Friday, September 17, 2010

Sembang budaya - 3

Budaya adalah sebenarnya suatu proses sepanjang hayat insan dan wajar sahaja berlaku perubahan atau pembaharuan diatas sesuatu faktor. Ini kerana sesuatu budaya itu adalah suatu cara hidup seseorang atau sesuatu masyarakat dan merekalah yang menghidupkan, melakukan pindaan, merombak, menokok-tambah, melengkapkan atau meninggalkannya.

Proses budaya adalah seperti berlaku pindaan-pindaan keatasnya samaada untuk memperbaharuinya atau pun kerana sesuatu sebab yang lain seperti proses kepelbagaian budaya disatukan (melting-port), proses imperialism-kulture iaitu pemaksaan budaya pihak penjajah keatas budaya tanah jajahannya, perasaan inferio iaitu perasaan rendah terhadap budaya sendiri lalu mengambil budaya lain (cultural-cringe), penetrasi-kultur iaitu kemasukan pengaruh suatu kebudayaan kedalam kebudayaan yang lain seperti dengan jalan damai lantaran komunikasi antaranya dan dari faktor-faktor lain seterusnya.

Akulturasi iaitu proses sosial suatu kebudayaan masyarakat yang didatangi dengan unsur-unsur kebudayaan asing yang mana kemudiannya diterima dan diolah kedalam kebudayaannya tanpa menghilangkan unsur-unsur kebudayaan aslinya sendiri. Disudut lain, proses kedatangan budaya asing adalah seperti pengaruh sesuatu gaya hidup (trend/fad) yang melanda atau mahupun pengenalan sebahagian elemen budaya oleh berbagai-bagai kelompok masyarakat (cultural appropriation).

Terdapat juga kebudayaan yang ciri-ciri khasnya tidak akan berubah atau tidak boleh dirombak seperti kebudayaan Islam tetapi ia hanya mengalami proses pasang-surut dalam peredaran zaman bergantung kepada pengamalan, kefahaman, komunikasi dalam penyebarannya serta keadaan individu atau masyarakat disesuatu tempat untuk menghidupkan atau meninggalkannya.

Dalam proses pindaan atau perubahan keatas sesuatu kebudayaan, penghijrahan atau pergerakan sekelompok masyarakat dari suatu benua kebenua yang lain atau dari suatu daerah kedaerah yang lain, memainkan peranan utama. Ini kerana selain berhijrah, mereka juga membawa kebudayaan mereka bersama dan dengan ini, terjadinya perubahan sosial budaya bila sesuatu kebudayaan melakukan hubungan dengan suatu kebudayaan yang lain.

Penghijrahan sekelompok masyarakat ini sentiasa berlaku, dari dahulu-kala sehinggalah kini dan penghijrahan ini adalah kerana beberapa faktor seperti tekanan hidup ditempat asal contohnya peperangan, kebuluran dan lain-lain mahupun kerana faktor-faktor ekonomi atau juga kerana keinginan untuk meneroka kehidupan ditempat lain. Diabad ini, pelancong-pelancong yang melancong diseluruh dunia adalah juga sebahagian faktor darinya.

Manakala gejala globalisasi iaitu seakan dunia hari ini tiada lagi sempadan dalam mana mudahnya komunikasi antara insan tidak kira dimana sahaja mereka berada seperti melalui alat-alat komunikasi contohnya internet, pengaruh media-media samaada berita-berita mahupun hiburan-hiburan, ekonomi seperti perjanjian perdagangan bebas atau mahupun kemasukan secara drastik barang-barang produk dari suatu negara kenegara yang lain atas permintaan-permintaan seperti dari suatu gaya hidup dan lain-lain, adalah juga menyumbangkan kepada proses-proses pindaan atau perubahan keatas sesuatu budaya.

Proses budaya melalui gejala globalisasi tidak dinafikan ada kebaikannya bila-mana pintu komunikasi antara budaya diseluruh dunia terbuka yang mana membuat mudahnya antara satu sama lain berkenalan, memahami akan kewujudan berbagai-bagai kebudayaan penghuni dunia lalu menghormati antara satu sama lain dan disamping penambahan pengetahuan yang lebih luas dari berbagai aspek. Terutama dizaman ini yang mana mudah untuk insan bergerak dengan pantas kemana-mana sahaja sudut dunia disamping atmospera dunia yang lebih aman dari waktu-waktu dahulu.

Bagaimana pun, terdapat juga kesan keburukannya dari gejala globalisasi terutamanya dari sudut komercial atau perdagangan bila-mana hanya keuntungan sahaja yang diutamakan tanpa mengendahkan faktor-faktor lain. Ini membuat budaya-budaya negatif mudah memasuki setiap daerah tanpa mengira ciri-ciri positif kebudayaan asli disesuatu daerah, apatah lagi sesuatu daerah itu belum bersedia diatas perubahan-perubahan yang mendatang, membuat terutama kaum remajaanya mudah terjebak dalam arus budaya-budaya negatif.

Sebagaimana contohnya perubahan budaya hidup petani-petani kecil atau negara-negara yang masih diarus ketinggalan dari serba-serbi dan belum bersedia untuk memasuki pasaran terbuka, namun terpaksa menghadapi semuanya itu, menyebabkan samaada mereka akhirnya kehilangan segala-galanya kerana produk mereka yang dari seginya kurang kuatiti dan kualiti jika dibandingkan dengan produk-produk luar atau pun mereka terpaksa menanggung hutang demi hutang bersama interest yang perlu dibayar dalam percubaan mereka untuk berdepan dengan syarikat-syarikat gergasi dari luar.

Bersambung...

No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga