Saturday, January 16, 2010

Produk sejarah - 9


Kekerajaan Saba adalah dikatakan bermula 1700 SM terkenal dengan pembinaan empangan airnya yang telah menghijaukan daerah tersebut serta seterusnya memajukannya menjadi salah satu pusat pertanian serta perdagangan utama.

Kekerajaan Saba ini adalah terletak diselatan Semenanjung Arab (hari ini bergelar negara Yemen) dengan kota utamanya Maarib, yang terhasil dari suatu tamadun yang tinggi dari segi pembinaan serta kebudayaannya.

Kaum yang menguasai Kekerajaan Saba ini adalah dari rumpun Arab yang mana kemudiannya, Ratu Saba iaitu Ratu Balqis diberitakan telah bernikah dengan Nabi Sulaiman (1011 SM – 931 SM) dan dari situ, generasi kacukan ini seterusnya membina Empayer Abisinai yang merangkumi Yemen, Ethiopia, Eritrea mahupun Somalia.

Pada zaman permulaan Empayer Abisinai ini, mereka adalah terdiri daripada mereka yang menyembah Tuhan yang satu, dibawah ajaran Nabi Sulaiman, namun setelah mengecap zaman zenithnya, mereka mula melupai ajarannya dan mula melakukan kemungkaran.

Manakala dibahagian Ethiopia, tetap mereka dengan agama ahli kitab yang dibawa oleh Nabi Sulaiman (sehingga kini ada digelar Judah Ethiopia) dan juga yang kemudiannya menukar kepada agama Nasrani (Ortodok Kristian).

Berbalik kepada kisah Kaum Saba, setelah waktu berlalu, penduduk kota Maarib mula terpesong dari kebenaran dan berpaling dari menyembah Tuhan yang satu serta juga melakukan banyaknya kemungkaran yang mengundang kemusnahan kepada mereka.

Kisah kemusnahan yang menimpa mereka ada dinyatakan dalam Al Quran:

"Sesungguhnya bagi kaum Saba’ ada tanda (kekuasaan Tuhan) di tempat kediaman mereka yaitu dua buah kebun di sebelah kanan dan di sebelah kiri. (Kepada mereka dikatakan): Makanlah olehmu dari rezeki yang (dianugerahkan) Tuhanmu dan bersyukurlah kamu kepada-Nya. (Negerimu) adalah negeri yang baik dan (Tuhanmu) adalah Tuhan Yang Maha Pengampun. Tetapi mereka berpaling, maka Kami datangkan kepada mereka banjir yang besar dan Kami ganti kedua kebun mereka dengan dua kebun yang ditumbuhi (pohon-pohon) yang berbuah pahit, pohon Atsl dan sedikit dari pohon Sidr. Demikianlah Kami memberi balasan kepada mereka karena kekafiran mereka. Dan Kami tidak menjatuhkan azab (yang demikian itu), melainkan hanya kepada orang-orang yang sangat kafir." (QS. Saba, 34:15-17)

Kesesatan serta kemungkaran terjadi pada mereka adalah lantaran kemakmuran dan kemewahan yang dikecapi menyebabkan mereka ditimpa mala-petaka. Seluruh kota dimusnahkan oleh banjir dahsyat bila tiba-tiba empangan besar mereka dikota Maarib pecah.

Lalu musnah segala perkebunan anggur, tamar serta kebun-kebun kaum Saba, termasuk juga kediaman-kediaman ditambah kematian dimana-mana. Azab yang menimpa kaum Saba dijelaskan dalam Al Qur’an dengan ungkapan, "Sailul ‘Arim," atau Banjir ‘Arim. Istilah Al Qur’an ini juga menerangkan bagaimana bencana ini terjadi iaitu perkataan "’Arim" berarti "empangan". Yang mana banjir berlaku bukan dari ribut hujan tetapi dari empangannya yang pecah.

Manakala Empayer Abisinai yang diteruskan disebelah Ethiopia pula terkenal akan Raja Negusnya yang menerima pelarian Islam yang ditindas diMekah diwaktu permulaan Islam. Asbab penghijrahan ini juga membuat Raja Negus kemudiannya memeluk Islam apabila melihat akan kebenaran agama Islam. Sehingga hari ini, lebih dari 40% penduduknya adalah beragama Islam.

Raja Negus cuba membawa rakyatnya juga pada agama Islam namun ditentang oleh paderi-paderi disitu dan apabila beliau meninggal dunia, anaknya yang beragama Nasrani kemudiannya mengambil-alih sebagai raja dan mengekalkan kembali agama Nasrani disitu. (jenazah Raja Negus disolatkan oleh Nabi Muhamad secara solat ghaib jenazah diatas penghormatan kepada beliau)



Bersambung...

No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga