Sunday, January 10, 2010

Produk sejarah - 7


Susa adalah salah sebuah bandar lama yang dianggarkan 5000SM dan merupakan ibukota bagi Elamite iaitu tamadun terawal ditanah Parsi. Tarikh adanya penempatan berserta kebudayaan sebelum menjadi kota adalah mungkin lebih lama iaitu dianggarkan 7000SM.

Dari situ seterusnya terbina tamadun seperti Kassites, Median, Achaemenid, Sassanid sebelum ianya berada dibawah kekerajaan Islam pada kurun ke8. Keseluruhan Empayer Parsi ini meliputi dari Sungai Indus diTimur, Teluk Persi, Teluk Oman, Sungai Furat, Kaukasus, Lautan Kaspian dan Lautan Aral disebelah utara.

Rumpun asal-usul bangsa Aryan (Sanskrit – Arya) atau Indo-Aryan/Indo Eropa adalah suatu bangsa asal yang merangkumi Eropah, Iran serta utara India yang mana dikatakan antara tarikh 2500SM, mereka berhijrah kesitu secara besar-besaran lalu membina Tamadun-tamadun Median, Achemenid dan seterusnya sehinggalah kehari ini yang dikenali sebagai negara Iran. (Ada pendapat Aryan adalah dari Tanah Parsi terutama bahagian utara, kemudian berhijrah keluar sehingga kedaerah Eropah)

Empayer Sassanid (224-651) merupakan Empayer terakhir Parsi yang mana pernah merangkumi dari Mesir, semenanjung Arab (kecuali bahagian tengah yang mana terletak Mekah dan Madinah) dan seluruh Asia tengah ini sentiasa berperang dengan Rom dalam merebut kekuasaan dirantau tersebut.

Empayer Parsi ini kemudiannya jatuh ketangan Islam diwaktu Syaidina Umar. Selepas Syaidina Umar dan Syaidina Usman, jawatan Khalifah beralih kepada Syaidina Ali namun, berlaku pergolakan diantara umat Islam waktu itu. Diantara Khalifah Syaidina Ali dengan Muawiyah, terjadinya fitnah dikalangan umat Islam.

Selepas kematian Syaidina Ali, Syaidina Hassan dibunuh lantaran perebutan kuasa, dan kemudian adiknya pula iaitu Syaidina Hussien dibunuh. Syaidina Hussein dibunuh diKarbala atas arahan Yazid, Khalifah Umaiyah diwaktu itu. Kepala Syaidina Hussien dipancung untuk dibawa kepada Yazid dan bila sampai pada Yazid, dia telah memperolok-olokkannya. Yazid kemudiannya meninggal dunia tidak lama dari peristiwa itu dalam keadaan yang amat tersiksa, iaitu hanya 3 tahun setelah dia menjadi Khalifa.

Pihak pengikut dibahagian Syaidina Hussien terutama kalangan dari Parsi yang seolah berada disuatu ikatan kekeluargaan dengan Syaidina Hussien tetap berjuang untuk kebenaran. Dikatakan suatu ikatan kekeluargaan adalah kerana Syaidina Umar telah menikahkan Syaidina Hussein dengan Shahrbanu iaitu puteri kepada Mahajara Yazdegerd III yang merupakan Maharaja terakhir bagi Parsi.

Dari perkahwinan Syaidina Hussien dengan Shahrbanu, lahirlah Zainul Abidin (Ali bin Hussein) seorang yang terkenal waraknya dan terselamat dari kejadian massakar, pembunuhan keatas Syaidina Hussein, pengikut serta keluarganya diKarbala.

Suasana politik yang tidak menentu waktu itu, tambahan ramainya mereka yang baru memeluk Islam dan belum mengerti mendalam akan ajaran Islam seperti dari kalangan penduduk Parsi, memudahkan untuk musuh-musuh Islam memesongkan mereka.

Dalam mana, pihak musuh Islam secara perlahan berjaya menanam benih-benih perbezaan kalangan Islam iaitu fahaman Syiah yang bertentangan dengan fahaman Sunni. Terutama dalam keadaan tersebut yang mana emosi adalah lebih digunakan dari rasional. Ibn Saba iaitu Rahib Yahudi yang dikatakan berpura-pura memeluk Islam dizaman Syaidina Usman, adalah dipertanggung-jawabkan diatas terbentuknya fahaman Syiah.

Dari Tanah Parsi ini juga telah lahir ramainya alim-ulamak serta para cendekiawan Islam yang menjadi asbab akan dunia modern hari ini. Terutamanya bila dibawah kekerajaan Sunni Abbasid (750-1258) keturunan Abbas (pakcik kepada Nabi Muhamad) berpusat diBaghdad, sewaktu menguasai rantau Islam termasuk Tanah Parsi, iaitu selepas zaman Umaiyah.

Antara ulamak-ulamak kalangan Mahzab Syafii yang terkenal berasal dari Tanah Parsi adalah: Ibnu Majah (824-887, Qazvin/Iran, Sunan Ibn Majah), Imam Al Bayhaqi (994-1066, Bayhaq/Khurasan), Imam Tirmizi (824-892, Khurasan, Sunan al-Tirmizi), Imam Muslim (821-875-Nishapur, Sahih Muslim) dan Imam Ghazali (1058-1111, Tus/Khorasan).



Part - 2

Bersambung...

No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga