Saturday, January 23, 2010

Produk sejarah - 10


Boleh dikatakan setiap yang terbina, yang hadir atau wujud hari ini adalah terhasil dari produk sejarah. Kerana kehidupan yang diikat pada lipatan waktu-tarikh, tempat serta ruang yang mana dari yang lalu memungkinkan apa yang berlaku hari ini.

Yang mana juga bermakna, sejarah yang lepas wajar sahaja menjadi asbab atau penyebab akan keputusan pada hari ini mahupun seterusnya samaada baik atau sebaliknya. Dalam mana samaada sejarah lepas mengajar menjadi lebih matang atau sejarah yang lepas, seperti kesilapan silam diulang kembali, lalu membawa kemudaratan atau kecelakaan.

Sejarah mungkin sahaja dikatakan sebagai maklumat, pengetahuan atau pengalaman, namun selebih dari itu, ia juga sebenarnya sebagai suatu sumber ilmu kerana menafikan sejarah atau peranan sejarah seperti menafikan pokok yang berbuah yang asalnya dulu hanyalah suatu benih, membiak, membesar dalam senario waktunya sebelum menghasilkan buah-buahannya.

Sejarah sewajarnya menjadi iktibar atau pengajaran dan juga menjadi pemangkin untuk hari kemudian kerana tanpa menoleh padanya, insan tersebut seperti berdiri bukan dialam nyata atau berulang-ulang melakukan kesilapan yang sama. Sebagaimana kata seorang tokoh pemikir, George Santayana; "Mereka yang tidak mengenal masa lalunya, dikutuk untuk mengulanginya."

Insan atau sesebuah masyarakat bilamana membina kehidupannya mahupun juga ketamadunnya tanpa menoleh akan sejarah silam adalah mereka yang membina suatu kehancuran. Mahupun bilamana sesuatu sejarah itu diubah-ubah mengikut hawa nafsu atau kepentingan sesuatu kaum seperti kaum Yahudi mengubah ajaran anbiya, maka sentiasalah mereka disetiap kurun dihancurkan mahupun dinyah dimana-mana.

Contohnya, seperti kitab Zabur serta Taurat adalah untuk pedoman, tetapi diatas sifat hawa nafsu untuk mementingkan kaum Yahudi, maka diubah ajaran mereka sehingga adanya ayat yang menyatakan bahawa insan yang bukan berketurunan Yahudi (goy, gentile) adalah binatang yang mana dari situ, sentiasa kaum Yahudi membuat onar dengan menindas kaum lain sehingga telah beberapa kali dalam sejarah, kaum Yahudi cuba dihapuskan kerana peranan mereka terlebih dahulu menghancurkan kaum lain.

Sebagaimana dalam ajaran Talmud Jerusalem mereka tertulis:

"Yahudi adalah dipanggil insan, manakala goy (selain dari Yahudi) bukan insan. Meraka adalah binatang." (Baba mezia, 114b)

"Selain dari Yahudi adalah seperti anjing. Malah anjing adalah lebih mulia dari mereka yang bukan Yahudi" (Ereget Raschi Erod, 22 30)

"Wanita yang mengandung bukan dari kalangan kaum Yahudi lebih hina dari binatang" (Coschen hamischpat 405)

"Ruh kepada mereka yang bukan kaum Yahudi adalah tidak suci dan dipanggil babi" (Jalkut Rubeni gadol 12b)

"Sekiranya kamu makan bersama Gentile (selain dari Yahudi), seperti kamu makan dengan anjing" (Tosapoth, Jebamoth 94b)

Sehingga hari ini, kaum Yahudi tidak pernah belajar dari sejarah kehancuran mereka (mungkin hanya segolongan kecil dari mereka yang setia pada ajaran asalnya). Bila mereka berjaya dan dipuncak kekuasaan, mereka menindas kaum lain sebagaimana terjadi hari ini pada pihak Palestin yang ditindas oleh kaum Yahudi.

Sedangkan sesejak awal sejarah mereka diEropah, setelah mereka berkembang dan mula menguasai ekonomi disitu, mereka kemudiannya dibunuh, dihalau oleh pihak Nasrani sehingga mereka dilindungi dibawah kerajaan Andalusia. Zaman perang Salib yang pertama (1096) juga kedua (1147), kaum Yahudi telah dibunuh beramai-ramai diGerman dan Perancis. Tahun 1290 diharamkan Kaum Yahudi diEngland dan begitulah seterusnya sehingga zaman Hitler, yang mana sebelum Hitler berkuasa, kaum Yahudi ini hampir sahaja menguasai keseluruhan ekonomi Jerman mahupun Jerman itu sendiri.



Bersambung...

No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga