Sunday, February 22, 2015

Antara wang fiat dan wang emas - 3


Wang fiat yang digunakan secara menyeluruh diserata dunia hari ini sebenarnya dibelakangi oleh sistem kapitalis Zionis dengan penuh diwarnai misteri, tipu daya dan helah. G Edward Griffin dalam bukunya The Creature From Jekyll Island berkata bahawa titik bermulanya perancangan penipuan wang kertas adalah pada 1910. Mesyuarat misteri di Pulau Jekyll, Amerika Syarikat pada tahun itu membawa kepada penubuhan the Federal Reserve Department (FRD) tiga tahun kemudian iaitu pada tahun 1913.

Penggunaan perkataan ‘federal’ (persekutuan) ke atas sesuatu yang berbentuk persendirian adalah pembohongan yang nyata kerana Federal Reserve Department adalah dianggotai oleh syarikat-syarikat persendirian Zionis. Kongres Amerika Syarikat yang meluluskannya secara sulit, memberi ruang FRD ini mentakbir segala urusan kewangan Amerika Syarikat dengan mencetak wang kertas Dolar Amerika dan memperkenalkan Fractional Reserve Bangking (FRB) atau Fractional Reserve Requirement (FRR) yang menjadi asas perjalanan sesebuah bank.

Berikutan penubuhan FRD, kewangan AS dan dunia seterusnya mudah dicatur oleh para pembankin ini dan banyak peristiwa besar berlaku sehingga membolehkan British menguasai Bandar Jerusalem pada 1919, Perang Dunia Pertama dan seterusnya kepada krisis ekonomi dunia besar-besaran pada 1929 yang memaksa AS tunduk sepenuhnya pada FRD, Perang Dunia Kedua dan selepasnya pada tahun 1944, muncul perjanjian Bretton Woods yang melibatkan 44 buah Negara dunia yang bersetuju untuk menyandarkan mata wang kertas masing-masing kepada Dolar Amerika dengan jaminan bahawa USD35 bersamaan dengan satu auns emas, dimana dunia tidak lagi menyandarkan mata wang kertas kepada rizab emas masing-masing seperti sebelum ini tetapi pada Dolar Amerika. Setahun selepas Dolar Amerika mendapat ‘daulat’ berkenaan, International Monetory Fund (IMF) pula ditubuhkan. Dan pada tahun 1948, Negara Israel mendapat pengiktirafan sebagai sebuah Negara berdaulat di tengah-tengah Negara Palestin yang sah, melengkapkan agenda kapitalis Zionis.

Pada tahun 1971, kerajaan Amerika Syarikat pimpinan Ricard Nixon hampir-hampir sahaja bankrap lantaran peperangan AS diVietnam dan dengan masalah deficit imbangan pembayaran yang berterusan mennyebabkan tuntutan rasmi terhadap rizab emas Amerika Syarikat melambung kepada USD32 bilion sedangkan rizab emas yang ada hanya satu pertiga. Dunia tiada lagi keyakinan terhadap Dolar Amerika lalu bank pusat negara-negara lain memeras ugut Amerika Syarikat dengan cara menebus pegangan Dolar Amerika masing-masing. Perancis pula yang menyimpan berjuta-juta tan emasnya diAS semasa menyembunyikannya dari dirampas pihak Nazi dalam perang dunia kedua, kini mengambil kembali semua rizab emasnya diAmerika Syarikat menyebabkan semakin runtuhnya nilai Dolar Amerika.

Atas itu, satu usaha dilakukan oleh FRD iaitu menghapuskan perjanjian Bretton Woods dengan mewujudkan wang Fiat dimana pada 15 ogos 1971 dan Dolar Amerika tidak lagi bersandarkan kepada nilai emas. Sejak itu, nilai Dolar Amerika ditentukan oleh kuasa permintaan dan penawaran pasaran tukaran wang asing. Kesannya, semua matawang dunia kini berubah menjadi matawang fiat iaitu matawang yang bernilai sifar.

- Perlu diperhatikan dari urutan sejarah, apa-apa sahaja krisis ekonomi besar-besaran mahupun apa-apa juga krisis seperti peperangan yang timbul lazimnya pihak kapitalis Zionis ini yang cuba meraih keuntungan semaksimum darinya kerana dunia kapitalis ini dibelakangi oleh mereka tidak kira dari dunia sebelah barat atau timur. Samada dari penjualan senjata, perompakan hasil bumi seperti minyak, kewujudan kerajaan yang akur pada mereka, pinjaman dengan dikenakan bunga yang tinggi dan lain-lain hal keatas negara yang terbabit dalam krisis adalah dalam percaturan mereka.

No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga