Tuesday, February 24, 2015

Antara wang fiat dan wang emas - 5


Walaupun wang kertas fiat telah lumrah digunakan seharian dengan adanya fatwa membenarkan penggunaannya namun tidak dapat disangkal bahawa kewujudan wang fiat adalah dari unsur riba dan sistem kewangan yang berasaskan riba telah dikenalpasti sebagai punca utama wujudnya permasalahan sosio-ekonomi masa kini seperti peningkatan kadar inflasi yang menjejaskan golongan bawahan, jurang pengagihan pendapatan yang luas antara yang kaya dan miskin dan mahupun kepada kehilangan kuasa politik sesebuah negara Islam dan bertukar tangan kepada bukan Islam yang menguasai ekonomi.

Contohnya adalah bagaimana salah satu sebab tumbangnya Khalifah Uthmaniyah adalah kerana hutang berserta faedahnya. Pada tahun 1875, hutang negara Turki dibawah Khalifah Uthmaniyyah adalah £200,000,000, dengan faedah dan bayaran tahunan sebanyak £12,000,000, melebihi separuh daripada pendapatan negara. Negara Turki waktu itu yang cuba mengikut arus kemajuan modern Eropa terjebak dalam hutang-hutang yang dikenakan tinggi faedah (riba) keatasnya. 

Sepanjang kurun ke-19, proses teknologi perindustrian dan elektonik yang rancak berlaku diEropa memberi kesan pada negara luar Eropa termasuk Turki. Dalam pada itu, kemajuan teknoloji ini juga membawa protokol atau prosedurnya iaitu bon-bon, sekuriti, wang kertas dan lain-lain instrument kewangan.

Tanzimat (reformasi) diperkenalkan pada tahun 1839 oleh Sultan Abdul Mecit. Sistem kerajaan tempatan digantikan dengan model Perancis. Ini menyebabkabkan sistem perniagaan Bazaar, khidmat masyarakat melalui waqaf yang dipanggil imaret dan millet (majlis perlindungan bagi golongan minoriti ) tidak lagi berfungsi. Pendidikan dua aliran diperkenalkan , tradisional dan sekular yang bertulang belakangkan stok, bon dan lain – lain institusi kewangan moden. Semuanya berlaku atas nama memodenkan empayar Turki.

Undang-undang Islam keatas status ahlu Zhimmah juga dihapuskan. Reformasi Tanzimat memfokuskan kepada pemusatan pentadbiran (administrative centralization) menggantikan sistem autonomi amiriah tempatan. Tiga wazir yang menjayakan tanzimat ialah Rechid, Ali dan Fuad Pasha. Mereka bersahabat baik dengan banker Yahudi bernama Camondo. Mereka menghabiskan banyak masa mereka di Paris mempelajari teknik permodenan barat. Nasihat dari financial planner Yahudi diperlukan bagi memodenkan empayar.

Kebanyakan orang Yahudi di Istanbul tinggal di Galata. Isaac Camondo menubuhkan Bank Camondo pada tahun 1802. Saudaranya Abraham-Salomon Camondo menggantikannya pada tahun 1832. Kerana sumbangannya yang besar kepada tanzimat beliau dianugerahkan Nishan-I Iftihar dan menjadi Komander Mejidiye pada tahun 1849.

Pada tahun 1842 wang kertas KAIMA diperkenalkan menggantikan dinar dan dirham , ini membawa kepada penguasan banker Yahudi keatas kedaulatan khilafah. Secara tidak sedar, banker-banker ini dijemput untuk mencipta system kewangan moden dengan system riba mereka melalui bon, kredit, saham dan pengeluaran wang kertas yang dikuasai banker Yahudi. Reformasi kewangan memberi mereka peluang untuk membuka bank-bank baru.

Pada tahun 1845 Kerajaan Othmaniah bersama Mm. Alleon dan Theodore Baltazzi menubuhkan Bank of Constantinople bagi tujuan memberi pinjaman kepada kerajaan. Perang Krimea memberi peluang kepada banker Yahudi berkembang dalam empayar Othmaniah. Kerajaan memerlukan dana untuk peperangan. Bank memberi pinjaman dengan interest. Ottoman Bank ditubuhkan pada tahun 1856, ia menjadi satu langkah kepada penubuhan bank pusat dengan dana dari luar dengan jumlah 500,00 pound sterling. Transformasi modal persendirian kepada Bank Pusat akan membawa kepada sistem kuasa berada ditangan pemiliknya banker-banker Yahudi Antarabangsa.

Keluarga Rothschilds yang terlibat dalam penubuhan Federal Reserve USA juga turut terlibat atas nama pelaburan melalui Alphonse de Rothchilds dan bapaknya James Rothschilds membuka cawangan French Rothchilds Bank di Istanbul. Pada tahun 1858 bankers Yahudi telah meletakkan syarat pinjaman dengan jaminan tranformasi sosial kepada Kerajaan Othmaniah. Ini menunjukkan sistem ekonomi hutang berkait rapat dengan kejuruteraan sosial. Pada waktu itu jizyah sudah berkubur dan bank Yahudi semakin kukuh bertapak. Hak menandatangani kerajaan tergadai kepada peminjam wang dimana pada tahun tersebut juga, undang-undang tanah baru menafikan hak Sultan. Seterusnya tahun 1867, orang asing dibenarkan membeli tanah.

Projek keretapi menghubungkan Istanbul ke Vienna, Austria dikatakan akan menghubungkan dunia Islam dan Eropah. Oleh kerana projek ini begitu besar, begitu jugalah peranan penipuan besar oleh bank-bank Yahud di London, Paris dan Brussel dalam membiayai projek ini dengan bon-bon kerajaan Othmaniah. Pada tahun 1873 , berlaku ‘ crash 1873 ‘ yang membawa kepada kejatuhan nilai bon-bon tersebut dan pada tahun 1875 Kerajaan Othmaniah diistiharkan muflis kerana tidak mampu membayar hutang. 

Lantaran itu, walaupun adanya fatwa wang fiat boleh digunakan, namun penggunaan wang fiat sebenarnya hanyalah berlandaskan ‘hajiat tunnazzal manzilat ad-dharurat' (suatu keperluan yang tinggi menghampiri keadaan darurat) kerana telah jelas bahawa wang fiat lahir dengan cara riba iaitu wujudnya kadar faedah yang berlipat ganda (compounding interest) serta tidak bersandar kepada emas dan perak.

Wang “fiat” dihasilkan begitu sahaja dan diedarkan ke dalam sistem ekonomi dalam bentuk hutang dengan faedah berganda (compounded). Faedah berganda ini meningkat dan menggandakan hutang dari seorang individu sehingga kepada sesebuah negara sehingga keperingkat keseluruhan ekonomi gagal menanggung beban hutang. Keadaan ini akan mengakibatkan kejatuhan ekonomi akibat pinjaman-pinjaman tidak terbayar, pemindahan besar hak milik harta benda kepada bank serta seterusnya keperingkat tergadainya negara dalam bentuk penjajahan ekonomi.

No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga