Monday, February 23, 2015

Antara wang fiat dan wang emas - 4


Data Bank Negara Malaysia menunjukkan bahawa jumlah wang Broad, M3, pada tahun 2011 adalah sebanyak RM1.24 trillion (wang broad adalah ukuran bekalan wang yang merangkumi lebih daripada sekadar fizikal wang seperti mata wang dan syiling). Dari jumlah ini RM53.49 billion adalah matawang didalam kitaran. Perbezaan sebanyak RM1.19 trillion ini dianggarkan adalah jumlah wang sekarang ini yang telah dicipta atas angin oleh bank-bank komersial, melalui perbankan pecahan simpanan. Pada tahun 1973, jumlah ini hanyalah RM6.6 billion, memberikan kadar nisbah penambahan wang yang dicipta oleh bank-bank komersial ini sebanyak 14.7% setahun. Isunya disini adalah siapakah penerima-penerima faedah kesemua jumlah besar wang yang telah dicipta oleh bank-bank komersial ini? Adakah jumlah tersebut secara adilnya telah terbahagi kepada semua kaum?

Penubuhan bank-bank persendirian pada awal 1860an, dan kemudiannya Board of Commissioners of Currency Malaya, dan kemudiannya Bank Negara Malaysia dengan perbankan komersial yang berasaskan pecahan-simpanan (fractional reserve), semuanya yang mana boleh mengeluarkan wang diatas angin (tanpa sandaran), telah memulakan proses yang mana merosakkan ekonomi orang-orang Melayu-Islam, penduduk pribumi dan juga pedagang-pedagang Muslim.

The Mercantile Bank, yang kemudiannya menjadi anak syarikat kepada Hong Kong Bank (sekarang ini HSBC), telah memulakan perniagaan diPulau Pinang pada tahun 1860an dan Chartered Bank (sekarang Standard Chartered) pada tahun 1875. Bank-bank persendirian ini telah mengeluarkan wang-wang kertas mereka sendiri. Pihak kerajaan masih belum lagi mempunyai wang-wang kertas rasmi. 


Hanya pada tahun 1897, apabila Board of Commisssioners of Currency telah ditubuhkan, kerajaan negeri-negeri Selat telah dibenarkan untuk mengeluarkan matawang-matawang kertas dalam mana wang-wang kertas keluaran dua bank persendirian iaitu Chartered Bank dan Hong Kong Bank juga berkitar bersama-sama matawang kertas keluaran kerajaan sebelum mawatang kertas yang dikeluarkan oleh bank-bank ini dimansuhkan pada tahun 1921. 

Pada tahun 1938, Board of Commissioners of Currency telah ditubuhkan dengan satu-satunya kuasa yang boleh mengeluarkan matawang bagi keseluruhan jajahan. Pada tahun 1952, badan tersebut menjadi Board of Commissioners of Malaya and British Borneo yang mana berterusan mengeluarkan matawang walaupun selepas Malaysia mendapat kemerdekaan pada tahun 1957. Badan tersebut ditutup secara rasminya pada lewat tahun 1979. Sejak dari itu matawang hanya dikeluarkan oleh Bank Negara Malaysia, bagaimana pun, hakikatnya kesemua wang telah dicipta oleh bank-bank komersial melalui perbankan sistem pecahan simpanan (Fractional Reserve Banking). 

Pengenalan wang kertas fiat oleh bank-bank terawal dibawah sistem yang berdasarkan faedah ini sebenarnya tidak memihak kepada orang-orang Melayu-Islam ataupun pedagang-pedagang Muslim ketika itu. Ini adalah kerana memberi dan mengambil faedah adalah dilarang didalam agama Islam, dari itu (sebelum adanya fatwa menyamakan wang fiat sama dengan nilai wang emas), pada awalnya ramai khalayak para Muslim tidak mahu bekerja atau terbabit dengan bank-bank. Ini menyebabkan strukur perbankan itu lebih memihak kepada bukan Islam terutamanya orang-orang Cina yang terdiri dari komuniti ahli perniagaan yang besar.

Satu daripada prinsip wang fiat adalah bahawa seigniorage (perbezaan antara nilai wang dengan kos untuk mengeluar dan mengedarkannya) wang fiat memberikan faedah-faedah kepada pengguna pertama wang tersebut. Oleh kerana wang fiat tidak bersandarkan kepada emas, atau apa juga yang mempunyai nilai, ianya amat mudah untuk dihasilkan akan tetapi membawa bersamanya kuasa membeli yang dicipta diatas angin (tanpa sandaran dengan sesuatu yang bernilai). Apabila bank-bank mengeluarkan mata-wang mereka sendiri, mereka mendapat seigniorage dimana wang fiat yang dikeluarkan oleh mereka membawa bersamanya kuasa ekonomi dengan mencukai keseluruhan ekonomi melalui inflasi. Maka dengan itu, sedari awal, kaum Cinalah yang membabitkan diri dalam sistem pembankin ini mengaut keuntungan besar-besaran daripada pinjaman, simpanan, faedah, jual-beli, perniagaan forex dan lain-lain darinya.

Ini seterusnya telah meningkatkan kekayaan ekonomi dan tahap pendidikan orang-orang Cina sehingga jauh meninggalkan orang-orang Melayu-Islam dan kaum-kaum lain (hari ini pun, hampir semua billionair diMalaysia terdiri daripada kaum Cina). Dengan hanya penciptaan wang fiat ini oleh entiti diatas telah menyebabkan pengecilan secara sistematik serta penyisihan ekonomi orang-orang Melayu-Islam, penduduk pribumi dan juga pedagang-pedagang Muslim. Pinjaman yang berlandaskan faedah yang sememangnya ditolak oleh kaum Muslim lantaran riba didalamnya telah menyebabkan bertambahnya penyisihan ekonomi kaum Muslim. Inilah menyebabkan sekian lama peralihan kekayaan yang besar dari orang-orang Melayu-Islam (majoritinya hanyalah sebagai pembeli atau pengguna), kepada kaum Cina atau bangsa lain melalui inflasi dan juga kesempitan ekonomi mereka dan ia berlarutan sehinggalah kini.

No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga