Saturday, February 21, 2015

Antara wang fiat dan wang emas - 2


Dalam kehidupan ini, apa sahaja boleh terjadi tanpa diduga seperti emas, sekiranya tiba-tiba ditemui lembah atau gunung yang begitu besar yang dipenuhi ketulan-ketulan emas yang tidak terhingga banyaknya, sebanyak besi-besi biasa yang ada, tentulah harga emas menjunam sehingga sama dengan harga perak atau lebih rendah. 

Atau contohnya, bayangkan sekiranya Rasulullah s.a.w mendoakan agar gunung Uhud ditukarkan kepada emas, tentunya emas tidak lagi begitu berharga lantaran berbillion-billion tan banyaknya emas dikawasan gunung Uhud. Gunung Uhud adalah 7 kilometer panjangnya, lebarnya dalam 3 kilometer, tingginya adalah dalam 1077 meter. Itu belum lagi dikira kedalamannya, jadi bayangkan sekiranya gunung Uhud ditukar kepada emas, berapa banyak emas yang ada padanya.

Namun, Rasulullah s.a.w yang hidup dalam kesederhanaan tidak mengajar umatnya mengejar duniawi lantaran kehidupan sebenar adalah akhirat dimana disinilah hikmahnya iaitu selama mana insan hidup dalam kesederhanaan, semua disekitarnya bernilai. Hatta setiap suapan makanan yang ditelan, dirasai keenakannya berbanding mereka yang saban waktu kenyang perutnya dipenuhi makanan-makanan sehingga merasa jemu atau hilang rasa selera.

Lantaran itu, emas bukan sahaja suatu bahan logam yang unik, iaitu mudah dibentuk dan tahan lama tidak mudah rosak dimakan zaman tetapi ianya juga adalah suatu bahan yang sedari dahulu sukar didapati. Ibn Sina pernah berkata :-

من حكمة الله في الحجرين وندورهما أنهما قيم لمكاسب الناس..فلو حصل عليهما بالصفة لبطلت حكمة الله في ذلك وكثر وجودهما حتى لا يحصل من اقتنائهما على شيء

- Ini adalah dari hikmah yang dikurniakan Allah pada dua jenis logam ini (emas dan perak) dan kesukaran menemuinya sehingga itu ia mampu menjadi penyandar nilai usaha manusia (sebagai perolehan dan matawang)..maka jikalau boleh sifat kedua-duanya (emas dan perak) itu diperolehi dengan mudah maka akan terbatallah hikmah penciptaannya oleh Allah, dan banyaklah yang boleh memilikinya sehingga menyimpannya dengan tiada sebarang erti (nilai)... (Ibn Khaldun di dalam Al-Muqaddimah, hlm 482)

Lebih kurang 500 tahun sebelum Masihi, Raja Darius Agung (yang dikatakan Iskandar Agung kerana sifatnya selari) dibawah empayarnya yang luas adalah merupakan salah satu kerajaan besar yang pertama memperkenalkan wang sejagat dibawah nilai emas bernama Daric. Raja Darius seorang Raja yang pertama menghapuskan sistem hamba dizamannya dan memperkenalkan sistem gaji untuk setiap rakyat dibawah beliau, memiliki suatu sistem ekonomi dan bank yang kukuh bernilai dengan mengikat wangnya dengan nilai emas dan perak. 

Daric digunakan sebagai suatu sistem mata-wang antara wilayah untuk menyelia urusan jual-beli, pembayaran, pinjaman dan simpanan diseluruh empayar Darius. Ianya juga diiktiraf diluar sempadan empayar beliau seperti diCeltic Eropah Tengah dan Eropa Timur. Dari situ, kemudiannya sistem kewangan dan bank dari empayar parsi dibawah Raja Darius ini diguna-pakai oleh negara disebelah Eropah seperti kerajaan-kerajaan kemudiannya iaitu kerajaan Alexendra Agung, Rome dan lain-lain.



No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga