Sunday, April 15, 2012

Cerdik, bodoh dan antaranya - 5


Terdapat pihak-pihak yang berpendapat, atas apa yang dikatakan suatu kecerdikan, menyangka bahawa adanya bagi mereka didunia alam fana ini suatu kehidupan yang serba sempurna (prefect world). Permainan minda ini seterusnya memberi kesan kepada tingkah-laku yang dilakukan buat menghadapi kehidupan seharian mereka serta juga kesan kepada pihak lain disamping mereka.

Pada mereka, segala yang bertentangan dengan apa yang diketahui, segala yang bukan selari atau sebagaimana yang dikehendaki, segala yang lain dari diri adalah bukan kesempurnaan atau bukan secerdik diri mereka. Golongan yang menyangka mereka memiliki kecerdikan mengatasi segalanya ini sebenarnya adalah kalangan atau calon psikopath (Psychopathy).

Golongan-golongan ini wajar sahaja meletakkan segala hukum hanya bergantung kepada minda mereka dimana juga mereka sewenang-wenangnya menghukum sekian-sekian pihak lain yang bertentangan pendapat atau tidak selari pendapat dengan mereka biarpun tanpa fakta yang benar. Bukan setakat itu malah menjurus kepada tindakan berlakunya penindasan, kezaliman, mementingkan diri sendiri, menggunakan pihak lain untuk kepentingan diri, perbuatan cantas mencantas untuk ketingkat atas, fitnah menfitnah dan seterusnya (sebagaimana proses demokrasi sekiranya disalah-guna, mampu membuka ruang yang besar untuk gejala-gejala seperti ini berlaku).

Mereka-mereka ini lazimnya hanya mahu melihat keputusan serta-serta buat sesuatu dan mengunakan apa yang dikatakan suatu pemikiran kritis disudut yang salah. Contohnya seperti seorang yang begitu berpegetahuan tinggi atas bidang pertanian tiba disuatu kawasan pertanian yang mundur lalu terus mengkritik petani-petani disitu atas kemunduran mereka sedang dirinya tidak memahami langsung akan faktor-faktor yang menyebabkan kemunduran seperti petani yang tidak berkemampuan membeli peralatan untuk membantunya bertani, tiada bantuan baja-baja, tidak mengetahui cara membasmi musuh-musuh tumbuhan mereka seperti serangga dan lain-lain, disamping ditipu oleh pihak ketiga buat hasil pertanian mereka.

Mahupun juga contohnya mereka hidup dijalanan (street life) yang berdepan dengan kehidupan penuh tekanan atau hidup yang penuh kebebasan lalu menjadi gangster, kaki-pukul, penipu dan lain-lain atau kalangan pihak yang hanya mementingkan diri sendiri lantaran kehidupan yang tiada siapa dapat dipercayai melainkan diri mereka sendiri. Atau contoh lain iaitu mereka yang tenggelam dalam dunia nafsu dan dalam dunia bebas-lepasnya lalu menggunakan segala keupayaan diri hanya kearah untuk memenuhi hajat nafsunya.

Ini adalah kerana atas sesuatu faktor, maka insan mengalami permasaalahan didalam jiwanya atau kata lainnya psikopath, contohnya mengalami sindrom kurang mahupun keperingkat tiadanya perasaan sempati atau empati. Empati adalah keupayaan memahami atau berkongsi perasaan dengan pihak lain atau kehidupan lain. Dalam bahasa Melayu, sempati atau empati yang berasal dari perkataan Yunani, ditakrifkan suatu sifat yang berkaitan dengan sifat ihsan dan dimana sifat ihsan sendiri adalah merupakan suatu sifat terpuji yang tinggi nilainya buat diri seorang Islam.

Kehidupan-kehidupan insan adalah terkait dengan suasana alam persekitarannya yang diduduki dan seterusnya bagaimana diri insan memanfaatkan alam yang diduduki. Dan sekiranya sesuatu generasi atau zaman tersebut hanya cenderung untuk mempertingkatkan kehebatannya dalam sesuatu bidang seperti hanya dalam bidang duniawi atau materi, maka terjadilah gangguan atau permasaalahan keatas personalitinya kerana kehidupan insan sendiri bertunjakkan kepada jiwanya, bukan semata pemikirannya.

Atas ini perlunya usaha-usaha buat elemen-elemen kecerdikan emosi serta keutamaan kepada usaha-usaha buat kecerdikan rohanian kerana pengantungan besar insan pada jiwa dalam dirinya buat menghadapi dan memahami kehidupan sehariannya. Hanya pertanyaannya, apakah yang dimaksudkan dengan elemen-elemen kecerdikan emosi mahupun kecerdikan rohanian? Apakah ianya hanya sebagaimana yang diajar oleh dunia luar Islam.

Bersambung...


No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga