Tuesday, April 03, 2012

Cerdik, bodoh dan antaranya - 2




Apakah takrif sebenar akan perkataan bodoh, dimana ia merupakan suatu patah perkataan yang biar pun tiada siapa suka ditujukan padanya tetapi merupakan suatu yang selalunya menghiburkan khalayak ramai tidak kira apa kedudukan mahupun zaman mereka.

Ambil sahaja watak badut, tidak kira siapa sahaja disebalik topeng badut, ianya tentulah menghiburkan khalayak ramai bergantung akan sebaik mana tindakan-tindakan yang dianggap bodoh, dilakukan sebaik mungkin. Sekiranya sibadut beralih watak seperti berwatak pintar atau watak serius maka tentulah ianya  tidak lagi menghiburkan audien.

Dan bukan sahaja watak badut tetapi begitu banyak lagi sehingga tidak dapat dikira akan watak-watak lain yang melakukan tindakan-tindakan bodoh untuk menarik perhatian ramai terutama dalam hal berkaitan dengan sesuatu yang menghiburkan. Malah ada kalangan mereka yang begitu berjaya dengan watak bodohnya sehingga dikenali diseluruh dunia dan ditonton segala peringkat umur seperti Mr Bean, yang nama sebenarnya Rowan Atkinson dan adalah kalangan lepasan Oxford.

Perkataan bodoh lazimnya ditujukan buat sesuatu individu mahupun sekelompok ramai untuk menyatakan bahawa ianya tidak pintar, tidak cerdik, tidak menggunakan akalnya untuk berfikir, melakukan sesuatu diluar kewajaran atau kewarasan, mereka yang rendah I.Qnya, mereka yang buta-huruf atau rendah pelajarannya, mereka yang hidup ketinggalan zaman dan seterusnya. Namun apakah benar semua tanggapan tersebut?

Apakah mereka yang dikatakan kalangan bukan bodoh tiada sifat kebodohan dalam dirinya? Mereka yang berpelajaran tinggi, berkedudukan tinggi, berketurunan kelas atasan, hidup dalam kalangan masyarakat yang maju, hidup dalam zaman zenith atau kemuncak sesuatu tamadun dan seterusnya, apakah mereka-mereka ini tiada sifat kebodohan dalam diri mereka?

Sifat kebodohan ini sebenarnya ada dalam setiap insan sama seperti sifat kecerdikan, hanya-sanya bergantung sifat manakah yang besar menguasai seseorang dalam kehidupannya setiap saat. Seseorang tersebut mungkin sahaja dapat mengecilkan sifat-sifat kebodohan dalam dirinya lalu dianggap kalangan cerdik-pandai, namun ini tidak melenyapkan akan sifat kebodohan yang masih dimiliki. Atau sebaliknya iaitu seseorang yang dianggap bodoh, tetap ada kecerdikan pada dirinya selama mana akalnya masih waras.

Ianya juga bergantung dari sudut mana dimaksudkan akan sesuatu kebodohan tersebut. Contohnya seseorang tersebut mungkin sahaja kalangan mereka yang memiliki timbuhan sijil-sijil dan namanya tersebar disetiap pelusuk alam sebagai pakar utama bidang fizik tetapi penemuan-penemuan yang dihasilkannya jelas membawa kesan mudarat secara besar-besaran pada kehidupan dialam ini, dan dirinya menyedari akan hal itu, maka dirinya bukanlah cerdik tetapi kalangan mereka yang memiliki kebodohan bertahap tinggi.

Atau juga seseorang yang melakukan suatu pemikiran yang dianggap hebat lalu dipuja serta dianuti disesetengah negara, dimana dirinya diangkat sebagai seorang cerdik-pandai tetapi dirinya tidak menyedari bahawa segala pemikirannya membawa kesan yang amat buruk pada khalayak ramai seperti pertumpahan darah yang tidak henti-henti, penindasan, kezaliman dan seterusnya (contohnya Karl Max dengan ideologi komunisnya), tentulah insan yang dianggap cerdik-pandai tersebut sebenarnya seorang yang memiliki kebodohan yang amat dahsyat kesan buruknya.

Sebegitu juga, seseorang yang memiliki keupayaan seperti suatu pengetahuan yang dipelajari sekian lama dan dapat dimanfaat buat khalayak ramai tetapi pengetahuan itu tidak disebarkan untuk khalayak ramai atau digunakan hanya untuk urusan buat mendapat imbuhan, tentunya juga tindakan ini adalah suatu kebodohan. Ini juga adalah seperti tindakan bodoh seorang yang hafis Al-Quran yang tidak mengajarkan Al-Quran pada yang lain serta tidak mengamalkan ajaran Islam tetapi menggunakannya hanya untuk mendapat imbuhan seperti dimajlis-majlis pertandingan membaca Al-Quran.


Bersambung...

No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga