Monday, April 02, 2012

Cerdik, bodoh dan antaranya - 1



Realitinya, dunia pengajian berbentuk umum cuba memadamkan sejarah akan dunia Islam yang memainkan peranan utama dalam arus adaptasi kearah dunia berbentuk modern hari ini seperti dengan segala teknologi, pembentukan kota-kota urban dan seterusnya. Lazimnya, sesejak dikelas primari hingga kepusat pengajian tinggi, rata-rata diperkenalkan hanya dunia luar Islam yang menjadi tunjak akan segala pengetahuan dunia hari ini manakala zaman keemasan Islam iaitu diabad-abad dimana dunia Islam memulai segala penerokaannya, dilabelkan sebagai zaman gelap.

Dari kurikulum persekolahan, kehakiman sehinggalah kepada ideologi pemerintah, rata-rata digubah mengikut secara mutlak acuan-acuan bukan dunia Islam dan dibangga-banggakan bahawa hanya itulah kejayaan sebenar dimana ia kini seakan menjadi suatu hukum kewajipan buat setiap insan untuk menganutinya. Sedangkan itu semua adalah lanjutan dari sistem lapuk penjajahan. Penjajahan yang berlanjutan, bukan lagi dari bentuk fizikal tetapi lebih kepada bentuk penjajahan pemikiran.

Hari ini, sekiranya para-para profesional luar dari dunia Islam memperkatakan akan sesuatu, seperti segala yang diluar dari pencapaian insan umum contohnya lubang hitam (black hole) diangkasa menelan segala yang menghampirinya, sekelian dunia mempercayai bulat-bulat biarpun kenyataan-kenyataan tersebut hanyalah berbentuk teori. Sedangkan, Stephen Hawking yang mempertahankan kenyataan dari pengiraannya, akhirnya setelah 30 tahun mengakui bahawa tanggapannya salah tentang lubang hitam menelan ghaib segala yang menghampirinya.

Dan didapati bukan sahaja satu lubang hitam diangkasa tetapi beribu-ribu jumlahnya. Lalu hari ini, muncul telahan baru bahawa lubang hitam itu adalah terowong buat dunia paralel yang lain dimana segala yang memasukinya, akan melalui perjalanan teleportasi, iaitu partikal-partikelnya akan dijelmakan kembali sebagaimana akan sesuatu tersebut sebelum ia memasuki lubang hitam, dan sekali lagi, ramai yang mempercayainya. Dan semuanya mempercayai seperti takjubnya seseorang akan penjelasan dukun-dukun akan dunia ghaib sedangkan dukun-dukun tersebut hanyalah menduga-duga.

Sebegitu juga dalam memahami kecerdikan seseorang, maka diadakan sekian-sekian ujian untuk apa yang dikatakan taraf I.Q seseorang dan dari itu, maka difahami akan tahap-tahap kecerdikan seseorang dimana ujian-ujian tersebut yang telah dilakukan 100 tahun yang silam, dilakukan lagi dalam bentuk yang sama dihari ini sedangkan dalam tempoh 100 tahun, keadaan dunia telah mengubah hampir 100 % akan keadaan pengetahuan insan dengan segala keupayaan dunia maklumat, komunikasi, data-data pengetahuan yang hampir semua taraf mampu mengeksesnya dan mahupun lain-lain puncanya.

Malah hari ini, sering terjadi, mereka-mereka yang diuji akan ketinggian I.Q mereka, mengalami kegagalan dalam kehidupan seharian seperti dari kaitan kekeluargaannya, moral dan lain-lain. Lalu dicipta penjelasan yang baru iaitu E.Q, kecerdikan emosi, maka sekali lagi, dunia keseluruhannya mempercayai bulat-bulat apa yang diungkapkan dan malah digali segala puncanya hanya melalui cara pemikiran yang luar dari dunia Islam lalu ditampilkan jawapan-jawapan yang hanya selari dengan mereka.

Seperti sekiranya dikatakan bahawa kreativiti adalah sebahagian dari proses kecerdikan insan, maka difahami hanya kreativiti dari bentuk dunia bukan Islam contohnya melukis, maka difahami dan diikuti cara-cara dunia bukan Islam melahirkan seni lukisan mereka biarpun ianya bertentangan dengan ajaran Islam seperti melukis gambaran aurat-aurat insan yang terbuka yang jelas membawa kearah kebodohan tingkah-laku insan lantaran nafsunya.

Hari ini, kelihatannya dunia Islam melahirkan generasi-generasi yang tidak tajam pemikiran mereka seperti zaman-zaman kegemilangan dunia Islam lantaran fikiran umatnya kini telah dibekukan mengikut acuan pemikiran dunia bukan Islam. Dan seterusnya memperdalami akan tahap kebodohan umum umatnya dengan menyalahkan akan ajaran Islam yang menyebabkan kebekuan intelek atau dunia ilmiah. Gelagat ini sama seperti seorang pesakit yang bukan menyalahkan perkara yang menyebabkan penyakitnya tetapi menyalahkan ubat buat penawar penyakitnya.

Dunia Islam tidak menolak akan pengetahuan dari dunia bukan Islam tetapi mengambil pengetahuan tersebut dengan berhati-hati dan berfikiran kritis. Contohnya, dunia Yunani dihormati kerana daya pemikiran mereka yang tinggi dibandingkan dengan zaman-zaman terdahulu namun dunia Islam diwaktu itu tidak menelan mentah-mentah segala maklumat yang dipelajari mereka. Dunia Yunani bukan semata-mata berkaitan dengan falsafah tetapi merangkumi banyak pengetahuan dari sudut bahasa mahupun alamiah, tidak ditelan mentah-mentah tetapi cuba diselidiki dan dibaiki. Sehinggakan dunia Yunani itu sendiri diperkenalkan kepada benua Eropa oleh para sarjana dunia Islam sedangkan sebelumnya, dunia pengetahuan Yunani sebenarnya tersinggir dari dunia Eropa lantaran pengaruh hegemoni Rom diwaktu itu.



Bersambung...

No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga