Insan, secara fitrahnya adalah
kehidupan yang aktif terutama disesuatu usia dalam hayatnya. Aktif
dalam kata setiap insan berkemampuan bertindak melakukan sesuatu
dalam hidupnya, berkemampuan merubah akan kehidupannya dari suatu
keadaan kepada kesuatu keadaan yang lain, berkemampuan memberi kesan
pada alam persekitaran, berkemampuan mengadaptasi atau menyesuaikan
diri pada alam yang diduduki serta menguasainya, berkemampuan membiak
dengan berkeluarga serta mengembangkan apa yang difikirkan atau apa
yang diperkatakan dan berkemampuan mempengaruhi suasana persekitaran
dengan tingkah-lakunya.
Lantaran itu, sentiasa wujud kumpulan
atau sekelompok masyarakat samada yang kecil atau besar bilangannya,
membentuk suatu kehidupan bersama dengan tata-cara, kebudayaan serta seterusnya kepada
tamadun yang dibina. Atas itu juga, kehidupan insan sebenarnya bukanlah
termaklup dalam kategori-kategori teori-teori akan zaman peolitik
(zaman batu awal), mesolitik (zaman batu pertengahan), neolitik (zaman batu akhir), zaman logam dan seterusnya sehinggalah zaman ini. Itu hanya
teori-teori dan banyaknya teori-teori hanyalah andaian-andaian belaka
yang boleh dibakul-sampahkan sekiranya fakta yang sebenar
ditampilkan.
Dalam teori-teori dari zaman batu ini,
dikatakan insan hidupnya seperti haiwanat iaitu zaman insan tidak
tahu berkomunikasi atau tiadanya bahasa percakapan, tiada berpakaian,
menjadikan gua-gua sebagai tempat penginapan, kanibal dan lain-lain.
Kehidupan zaman batu ini dikatakan begitu pasif dimana insan tiada
langsung berkeupayaan membina kebudayaan mahupun seterusnya membina
penempatan dalam bentuk masyarakat tersusun, namun benarkah
teori-teori ini?
Dikatakan, ditemui segala macam bukti
seperti dari gua-gua yang pernah dipenghunikan, namun apakah itu
suatu fakta yang benar buat apa yang didakwakan sedangkan sehingga
hari ini, masih diketemui adanya masyarakat-masyarakat yang memilih
tinggal dipendalaman dan kehidupan mereka masih lagi seperti dizaman
batu. Teori-teori ini membentuk falsafah akan alur corak kehidupan
insan memang sebegini, dengan disemadikan dalam pengajian-pengajian
seharian buat insan diseluruh dunia, iaitu dari sekanak kecil yang
mula belajar sehinggalah kepada profesor yang memberi kesan pada
sistem pelajaran, menganggap teori kehidupan insan dari kategori
zaman batu sehinggalah kezaman ini adalah suatu yang mutlak.
Bentuk falsafah dari pemikiran ini,
menyangka bahawa insan-insan terdahulu adalah terbelakang dan tidak
mengetahui apa-apa seperti anggapan insan terdahulu adalah kanibal
iaitu insan memakan daging insan yang lain sedangkan kanibal itu
sendiri sebenarnya bukanlah fitrah insan tetapi kerana sesuatu faktor
disebaliknya. Contohnya, masyarakat ditasik Toba yang suatu dahulunya
digeruni kerana terkenal akan karnibalnya, sedang disebalik itu,
ianya adalah kerana anutan yang diikuti atas kepercayaan karut yang
diwarisi iaitu setiap musuh yang ditangkap atau sesiapa yang
melakukan jenayah berat, dihukum bunuh, tubuhnya wajar dipotong
kecil-kecil untuk dimakan oleh setiap penghuni disitu agar dapat
melindungi diri mereka dari balasan dendam roh yang dihukum bunuh.
Kesan dari bentuk falsafah pemikiran
ini juga, samada disedari atau tanpa disedari, tertanamnya didalam
benak apa yang dikira sesuatu yang terbaru, paling kehadapan atau
sesuatu paling aktual untuk diikuti seperti contohnya bentuk-bentuk
kebudayaan iaitu muzik-muzik, cara berpakaian, cara tingkah-laku mahupun
bentuk-bentuk ideologi atau pemikiran dari negara-negara atau
masyarakat maju disesuatu ketika tersebut.
Apakah terfikir oleh mereka yang
mengada-adakan teori zaman batu ini, bahawa bukti-bukti yang ditemui
hanyalah segelintir kumpulan insan yang dalam pemgembaraan mereka
meneroka dunia baru, tersesat didalam hutan rimba lalu memulakan
penempatan disitu, atau sekumpulan insan yang memilih menjauhi
kehidupan bermasyarakat besar lantaran kekejian yang dilakukan oleh
sebilangan besar masyarakat tersebut, atau sekumpulan insan yang
melarikan diri dari bencana-bencana musibah yang menimpa penempatan
tamadun yang dibina lantaran kerosakan akhlak atau pegangan hidup
dimana sekumpulan kecil membina kehidupan dipendalaman yang jauh dari
kaitan-kaitan tamadun yang membinasakan masyarakat mereka terdahulu.
Sebagaimana kenyataan banyaknya fakta
diseluruh dunia akan sesuatu masyarakat yang dikenali tingginya
tamadun yang dimiliki dengan rakyatnya disanjung dan diikuti atas
corak-corak kebudayaan yang dibina seperti dari sudut penghasilan
musik serta pakaiannya sehinggalah kepada bentuk-bentuk bangunan
serta kediaman yang dibina, tiba-tiba sampai suatu masa, semua yang
dibina musnah akibat sesuatu.
Berbalik kepada fitrah insan yang aktif
bentuknya, apa yang dihasilkan oleh insan contohnya dari pemikirannya
yang ditampilkan melalui penulisan, percakapan dan lain-lain,
tingkah-laku yang memberi kesan kepersekitaran dan seterusnya,
berkembang setiap saat terutama dizaman global yang seakan tanpa
sempadan ini. Yang mana, setiap insan dari jumlah 7 billion, mampu
bertindak dari keupayaan sifat fitrah aktifnya.
Tetapi dari itu juga, bayangkan apakah
akan terjadi pada alam ini, sekiranya jumlah 7 billion ini
menggunakan sepenuhnya kredibiliti-kredibiliti atau kemampuan yang
dimiliki? Apakah akan terjadi sekiranya tiada kawalan-kawalan atau
pedoman buat kemampuan-kemampuan yang dimiliki? Apakah itu sesuatu
yang membawa kebaikan sekiranya setiap insan wajar sahaja
memaksimumkan segala keupayaan yang ada pada dirinya tanpa memikirkan
kesan-kesan yang yang terjadi dari itu? Apakah seseorang yang memandu
kenderaan yang meternya menunjukkan maksimum kelajuan 280km sejam,
wajar menekan minyak untuk memastikan meternya sentiasa menunjuk keangka 280km sejam?
Hari ini pun, telah jelas akan
bencana-bencana dimuka bumi samada didaratan, lautan mahupun didalam
kerak bumi adalah ada kaitannya dengan tindakan-tindakan dari sifat aktif insan.
Bersambung...
No comments:
Post a Comment