Wednesday, March 03, 2010

z = z2 + c - Infiniti warna 1


Infiniti adalah merujuk kepada sesuatu atau bilangan angka yang tidak terhingga untuk dicapai atau dibilang atau dalam kata lain tiada hadnya. Untuk bilangan, lambangnya adalah ∞ seperti contohnya bilangan nombor asli atau angka asas kepada suatu bilangan yang tidak memiliki akhirnya.

Lazimnya, apa yang dapat dicapai, diukur, dirasa, dilihat dengan kiraan deria insan mahupun pemikiran yang dihasilkan oleh insan adalah dalam lingkungan apa yang mampu diketahui, didalami mahupun dikuasai tetapi bila dikatakan ia suatu infiniti bermakna ia adalah sesuatu lebih yang jauh sifatnya untuk diperhitungkan atau difikirkan.

Contohnya, bintang-bintang diangkasa, sejauh mana insan cuba menghitungnya mahupun mencapai seperti melalui penglihatannya dengan bantuan-bantuan teleskop terkini, masih lagi belum diketahui bilangan atau penghujungnya.

Hatta dengan segala angka atau teknologi yang dimiliki, tetap tidak diketemui dan tetap tidak diketahui oleh insan akan titik penghujungnya. Hanya Pencipta alam sahajalah yang mengetahuinya kerana Dialah yang mencipta segala-galanya dan segala yang diciptaNya mempunyai penghujung melainkan Dia semata-mata.

Sebagai seorang muslim, amat penting sebelum memulai penerokaan akan erti infiniti untuk sesuatu atau bilangan, memahami dahulu asas garis panduan atau perbezaan antara Khaliq (Pencipta alam) dengan mahluk (segala yang dijadikan oleh Pencipta alam). Kerana tanpa pemahaman akan kebenaran asas ini, maka insan wajar sahaja terkeliru kerana pemikiran insan itu sendiri adalah terbatas diatas sifat fitrah insaniah.

Contohnya George Cantor, pakar mathematik diakhir abad ke19, yang merupakan bapa kepada mathematik modern hari ini, dan terkenal dengan teori pengenalan akan infiniti angka, tewas dengan penerokaan infiniti angka beliau sampai kepada tahap membunuh diri.

Sebegitu juga mereka yang terjebak dalam pemikiran atheis (tiada bertuhan) adalah kalangan mereka yang merasa pemikiran insan adalah segala-galanya sehinggakan ramai yang tidak waras jadinya, sedangkan pemikiran insan itu sendiri terhad, malah apa yang diketahuinya adalah seperti setitik air dilautan biru yang tanpa sempadan.

Berbalik kepada infiniti, terdapat suatu infiniti yang amat menakjubkan iaitu wujud dalam warna ( z = z2 + c - himpunan Mandelbrot, suatu contoh fraktal yang paling popular), pemerhatian kedalam warna-warna adalah dengan fraktal yang mana menghasilkan penjelmaan demi penjelmaan warna dari struktur yang asli dan seterusnya sehingga tiada penghujungnya seperti bila melihat langit yang luas yang seakan tiada sempadannya dalam mana memiliki asas struktur yang asli dan dari situ terolah sambungan-sambungan struktur-struktur seterusnya.

Fraktal pewarnaan dari struktur asal kemudian dikali-gandakan pemandangan kedalamnya(seperti melalui alat komputer dll), maka terlihat struktur-sturktur sambungan yang tidak putus-putus membentuk olahan demi olahan warna-warna yang sentiasa mengalami perubahan yang menakjubkan yang tiada batasnya biarpun dikali-gandakan berjuta-juta kali pemandangan kedalamnya.


Bersambung...

No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga