Thursday, March 04, 2010

z = z2 + c - Infiniti warna 2


Infiniti warna, kehadiran ketidakhinggaan warna-warna bersama struktur-strukturnya yang unik dan tersendiri namun masih terikat dalam struktur aslinya adalah suatu perjalanan seperti merentas angkasa yang tiada hujungnya, bila melalui proses pengamatan melihat kedalam warna itu sendiri.

Pengamatan kedalam warna-warna adalah dengan fraktal, iaitu suatu lakaran atau pengukuran kasar pada segala skala yang mana ia dapat dibahagi-bahagikan hatta kepada ukuran yang terkecil malah tidak dapat dijangkau hujungnya yang semuanya masih memiliki atau mirip kepada struktur aslinya.

Fraktal terhasil melalui adalah proses-proses pengulangan seperti iterasi iaitu metode yang digunakan secara berulang-ulang untuk sesuatu pengiraan atau juga rekursif iaitu kehadiran sesuatu yang lebih kecil didalam sesuatu yang lebih besar tetapi sama struktur atau bentuk.

Contohnya rekursif adalah seperti seseorang melihat cermin yang dibelakangnya ada cermin lain yang memalingkan kembali rupanya dalam cermin didepannya, dan ini menghasilkan begitu banyak palingan-palingan dirinya yang sama didalam setiap cermin-cermin yang terpaling didalam cermin utama.

Rekursif juga adalah seperti seorang memegang sekeping gambar dirinya yang mana gambar tersebut adalah gambar dirinya memegang gambar dirinya yang lain, manakala gambar dirinya yang lain juga adalah gambar dia memegang gambarnya. Gambar didalam gambar dalam mana setiap gambar terlihat gambar dirinya memegang gambarnya.

Dalam pada itu, segala bentuk kejadian didunia ini lazimnya terdapat penghujung dan pemulaannya buat pemandangan mata kasar mahupun dengan memerlukan sesuatu alat pembantu untuk melihatnya seperti dari sesuatu yang berbentuk gergasi sehingga kepada sesuatu yang sebegitu halus seperti sel-sel atau DNA.

Ulat belangkas yang berubah kepada kupu-kupu yang amat memukau warnanya adalah permulaannya dari DNA asal ibu-ayahnya. Sebegitu juga kerana DNA yang dimiliki masing-masing, dari 2 biji telor, sebiji menetas dan membesar seekor merak yang indah warna ekornya sedang sebiji telor lagi menetas dan lahir pula burung yang berbeza warnanya kerana berasal dari jenis burung yang lain dan penghujung akhir untuk semuanya adalah pada sesuatu tarikh pada hayat umurnya.

Tetapi untuk warna, fractal warna adalah suatu dunia seni yang amat hebat kerana ia bukan terhenti disatu tahap, tetapi bersambung-sambung penghasilan warnanya dari suatu skala yang besar kepada yang lebih halus sehingga tiada diketemui penghujungnya.

Sehinggakan dengan alat apapun digunakan untuk mendalami pengamatan keatasnya, tetap hadir struktur warna seterusnya. Inilah dikatakan infiniti warna, dunia warna yang tiada sempadan atau batas dengan keunikan-keunikannya yang tersendiri dan amat mengagumkan.

Namun begitu, ia masih dalam sempadan dunia alam maya kehidupan ini kerana keadaan sebenar syurga dengan warna-warna infinitinya adalah suatu yang benar-benar tidak pernah dilihat dimata, tidak terlintas dihati mahupun terbayang oleh deria serta pemikiran insan.


Bersambung...

No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga