Friday, March 05, 2010

z = z2 + c - Infiniti warna 3


Sesuatu bentuk kesenian atau pemikiran insan yang dihasilkan pada asas falsafahnya adalah seperti sumber-sumber fraktal warna ini. Dari suatu ilham atau inspirasi, lalu dikembangkan seterusnya sehingga menjangkau keseluruh alam.

Contohnya dari suatu irama atau nada, berkembang menjadi ikutan dimana-mana dan menghasilkan berjuta-juta irama atau nada seterusnya diseluruh dunia yang mana hakikatnya semua itu adalah dari peniruan asas yang asal lalu dikembangkan dalam litaran sejarah kehidupan insan dari satu generasi kesatu generasi.

Dalam mana pemikiran yang dimiliki oleh insan sendiri boleh dikatakan berbentuk suatu infiniti, yang tidak dapat dikatakan itu muktamatnya, contohnya dari setiap patah-patah perkataan, dapat dihadirkan sejuta makna-makna perkataan yang lain. Ini kerana, fungsi akal insan itu sendiri tidak diketahui penghujungnya.

Otak insan mungkin boleh diukur saiznya, manakala terdapat kehidupan lain yang memiliki saiz otak yang jauh lebih besar dari insan seperti gajah atau ikan paus namun tidak mampu berfikir seperti insan kerana akal tidak dianugerahkan kepada kehidupan-kehidupan haiwanat dialam ini.

Otak adalah berbentuk fizikal manakala akal pula adalah suatu yang dikatakan mistik atau rohani seperti ruh insan itu sendiri dan akal dianugerahkan pada insan untuk berfungsi berfikir. Akal adalah sumber utama untuk insan berfikir, manakala otak pula adalah anggota untuk akal seperti antara jasad dan ruh.

Sebegitu juga segala pengetahuan mahupun pengalaman adalah untuk membantunya berfikir dengan lebih tajam mahupun matang, namun tanpa pengetahuan dan pengalaman, akal tetap berfungsi. Contohnya, kekadang seseorang yang lurus tetapi kurang pengetahuan serta kurang pengalaman lebih aman hidupnya berbanding yang lebih tinggi pengetahuan serta pengalaman mereka.

Bila dikatakan bentuk fizikal otak insan, otak insan mengandungi sekitar 15 sehingga 33 bilion sel saraf atau neuron iaitu berfungsi mengirimkan pesan (impuls) yang berupa rangsangan atau tanggapan dan setiap satu neuron bersambung dengan hampir 10,000 neuron yang lain. Otak insan terbahagi 2 bahagian iaitu kiri dan kanannya yang mana ada perbezaan fungsi bagi keduanya

Seperti contohnya disebelah kanan bersifat kreatif iaitu kreativiti (kebolehan menyusun idea-idea dengan cara baru dan imaginative), sintesis, analogi, ruang, imaginasi, olahan struktur (bentuk, corak, pola, lukisan, rentak dll), intuitif (mengikut gerak hati), interaktif, visi, emosi dan seterusnya.

Manakala fungsi otak disebelah kiri dikatakan lebih berfungsi dengan logik seperti contohnya pengiraan, penulisan, bahasa-lisan, analisis, rasional, terperinci, geometrik dan seterusnya. Namun tanpa akal, fungsi otak adalah seperti komputer tanpa perisian (Software).

Bagaimana pun tidak dinafikan bahawa otak tidak dapat berfungsi dengan fungsi untuk erti suatu kehidupan tanpa perasaan insan itu sendiri. Dalam mana, tanpa menggunakan akal dan hanya bergantung kepada perasaan, fungsi otak adalah terhad sebagaimana kehidupan haiwanat. Namun begitu walaupun terhad fungsinya, namun ia tetap suatu kelebihan kerana perasaanlah tunjak kehidupan ini kerana tanpa perasaan, insan itu sendiri adalah robot, bukannya suatu kehidupan sebagaimana yang lazimnya dimengertikan.

Dari asas inilah, pemikiran insan sendiri iaitu gabungan perasaan dan akal adalah merupakan gambaran infiniti, iaitu tidak berhenti disuatu tahap dalam berfikir samaada untuk penghasilan sesuatu seperti peralatan buat keperluan, sesuatu kesenian, pengetahuan, pengalaman dan seterusnya dengan mana juga disambung dari generasi kesuatu generasi terkemudian.

Hari ini didapati berbillion-billion tulisan atau nukilan insan (dari setiap patah perkataan buat segala bahasa didunia dari dulu hingga kini), berbillion-billion rentak bunyi yang dihasilkan insan (sudut percakapan, nada sehingga kepada irama dari dulu hingga kini), berbillion-billion segala bentuk aktiviti kehidupan yang dilakukan oleh insan dan seterusnya seakan tiada noktah disitu malah diteruskan segalanya samaada dengan kehendak dirinya, keperluaan kehidupan mahupun tekanan dari kehidupan itu sendiri.

Disamping juga banyaknya kehancuran demi kehancuran terjadi diatas sebab pemikiran insan itu sendiri yang mana kesannya bukan hanya untuk insan tetapi kehidupan lain dialam ini. Contohnya pencemaran air, udara, daratan mahupun sehingga kepada pencemaran budaya hidup insan itu sendiri kesan dari pemikiran insan dalam memenuhi kehendaknya.

Pertanyaannya, apakah yang difikirkan saban hari? Apakah sesuatu yang terhasil dari pemikirannya membawa kebaikan atau sebaliknya? Dan apakah panduan-panduan buat insan untuknya terus berfikir?

Bersambung...

2 comments:

seorangnenektua said...

errr Ilmu tinggi sangat!nenek tak faham! so...no comment lah

zarch said...

Marhaban-marhaban nek, salamat singgah diblog saya.

Apalah nukilan-nukilan saya ni kalau nak dibandingkan dengan pantun-pantun nek yang tinggi melambung-lambung mencecah langit.

Anyway, terimakasih atas kommen nek, kata orang, "no comment is an comment".

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga