Thursday, October 07, 2010

Sembang budaya - 9

Hakikatnya, agama Islam yang melahirkan kebudayaan Islam bukan sebaliknya. Sebagaimana dari segala yang termaktub didalam al-Quran dan hadith, maka lahirlah suatu budaya hidup cara Islam samaada dari sesuatu yang berunsur perintah atau larangan, dari segala cara hidup Nabi Muhamad s.a.w, atau mahupun sesuatu selari dengan garis-garis panduan yang ada didalam ajaran agama Islam.

Kerana itu, adanya perbezaan antara penganut agama Islam yang menghidupkan kebudayaan Islam dalam kehidupan mereka dengan mereka yang bukan Islam tetapi hidup dalam budaya yang selari dengan agama Islam. Mahupun pihak yang ketiga iaitu mereka yang beragama Islam tetapi tidak hidup dalam budaya hidup cara Islam atau bercampur-campur kebudayaaan hidupnya yang mana, ada lebih cenderong kepada budaya hidup cara Islam, manakala ada cenderong kepada budaya hidup yang diluar konteks ajaran agama Islam.

Lantas dari itu, pertanyaannya, apakah kebudayaan Islam atau ciri-ciri budaya hidup yang lahir dari agama Islam, apakah yang dikatakan budaya yang selari dengan garis-garis panduan yang ada didalam ajaran agama Islam (seperti dari tradisi tempatan atau adat penduduk Islam disesuatu daerah) serta apakah budaya hidup yang selari dengan kehendak agama Islam sedang budaya hidup tersebut bukan dari agama Islam atau daerah penduduk agama Islam?

Pertama-tamanya haruslah difahami akan hubung-kait antara agama Islam dengan fitrah asli kejadian insan itu sendiri yang mana, agama Islam adalah agama hanif, iaitu cenderong kepada kebenaran serta kebaikan. Manakala fitrah asli insan itu sendiri sebenarnya cenderong kepada kebenaran dan cenderong untuk menuju kepada Pencipta dirinya. (Agama Islam ini sebenarnya wujud seawal kewujudan insan didunia ini sendiri iaitu dari Nabi Adam a.s. Dan kedatangan Nabi Muhamad s.a.w yang merupakan Nabi terakhir adalah pelengkap kepada segalanya)

Tetapi, biarpun keadaan insan itu secara fitrah aslinya cenderong kepada kebenaran, namun diri insan itu juga adalah bersifat naif yang mana biar sehebat mana ilmunya, sekaya mana hartanya, sekuat mana dirinya, namun hakikat ia adalah penuh kekurangan dan kelemahan sebagaimana perkataan insan itu sendiri berkait dengan perkataan nisyan iaitu lupa.

Naifnya insan adalah seperti lazimnya ramai yang hidup mengharungi sesuatu pengaruh kebudayaan hidup dipersekitarannya, dalam mana masing-masing mahu dikatakan hidup dalam budaya yang terkini sedangkan budaya yang dikatakan terkini itu adalah suatu yang akan ketinggalan zaman juga akhirnya. Dalam kata lain, naifnya insan adalah kerana ramai yang tidak mengerti apakah atau kemanakah budaya kehidupan yang dilalui, hanya mengikuti apa sahaja dipersekitarannya, biarpun itu membawa kearah kehancuran. (Berbeza dengan para anbiya, mereka sentiasa sedar dan peka tentang keadaan kehidupan dipersekitaran mereka)

Dalam mana, masing-masing sanggup menghabiskan segala tenaga, fikiran serta kewangan untuk mencapai kehidupan mengikut aliran budaya yang diminati atau diri dipengaruhi, namun akhirnya, usianya berlalu kosong tanpa disisi dengan sesuatu yang benar-benar berfaedah dan malah dari itu, fikiran serta hatinya terbelenggu dalam kegelapan sebagaimana seorang yang begitu mencintai musik, hatinya sentiasa terdendang irama musik yang diminati sedangkan hakikatnya, hatinya mati kerana tidak digunakan untuk berzikir kepada Allah.

Dan dari itu juga, insan bukan sahaja membawa dirinya melangkah setiap hari kedalam budaya hidup yang membawa kehancuran atau membawa kearah kekosongan jiwa, tetapi juga meninggalkan kesan-kesan atau pengaruh yang negatif pada insan-insan lain untuk mengikuti langkah-langkah kearah kehancuran.

Ini kerana sesuatu bentuk budaya kehidupan, mampu mengubah akan pendirian seseorang mahupun sekelompok masyarakat samaada berbentuk positif atau negatif. Contohnya budaya atas mengikut suatu aliran musik atau suatu gaya hidup yang bertunjak kepada sesuatu hiburan semata-mata maka akan melahirkan jiwa yang ujub serta hipokrit. Dalam mana seseorang itu wajar sahaja merasa ujub diatas kehebatan dirinya apatah lagi bila seseorang tersebut, namanya terkenal dimana-mana dalam mana juga, segala upayanya adalah semata-mata dibawah perkataan berhibur sedangkan segala yang dibawanya hanyalah kekosongan makna hidup atau tidak membawa apa-apa faedah pun.

Sebegitu juga mereka-mereka yang terpengaruh diatas gaya sesuatu budaya hidup mahupun sebagai peminat setia contohnya dari sesuatu aliran musik atau fashion, akan mereka begitu bangga dengan keadaan diri mereka yang disangkakan paling kehadapan serta terkini dan segala tindakan keatas bentuk budaya hidup tersebut adalah semata-mata untuk berhibur, berpoya-poya mahupun menunjuk-nunjuk yang mana ini semua melahirkan jiwa yang ujub, hipokrit mahupun jumud biarpun dirasakan hebat diatas dorongan semangat-semangat palsu.

Ini berbeza bila seseorang mengambil atau mengikuti sesuatu budaya hidup namun bukan semata-mata sebagai “Pak Turut“ atau bukan semata-mata dalam bentuk hiburan seharian, tetapi didalami akan pengertian mengapa dibawa sesuatu budaya tersebut kedalam kehidupan seharian, yang mana ini dapat membantu membina jiwa serta fikiran. Seperti samaada untuk suatu perjuangan hidup, suatu kelangsungan hidup, suatu yang membawa kehidupan kearah kebenaran, suatu yang membawa jiwa kearah ketenangan hakiki, suatu yang membawa kedamaian, suatu yang membawa jawapan kepada pencarian diatas makna kehidupan didunia ini, suatu yang dapat membantu mencapai tahap fikiran yang benar dan seterusnya.

Bersambung...


No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga