Monday, October 18, 2010

Sembang budaya - 12

Budaya bangsa terbahagi kepada dua pengertian iaitu pengertian pertama adalah dimana suatu kelompok masyarakat yang menghuni disebuah negara yang bersempadan, berkongsi akan cara budaya hidup seperti dari bahasa resmi yang dipertuturkan sehingga pada cara struktur kehidupan seharian, biarpun dalam bentuk multi-kultur kerana terdapat berbagai-bagai kaum dibawahnya.

Contohnya perkataan budaya bangsa Indonesia atau budaya bangsa Malaysia sedangkan hakikatnya, kaum-kaum yang berasal dari Nusantara adalah hampir sama akar budayanya. Perbezaan atas penamaan ini adalah kerana geo-politik yang menjelaskan sempadan sesebuah negara dan dari itu, dirujuk erti bangsa kepada negara yang dimukimi (nation state). Segalanya dipisahkan diatas nama sesuatu bangsa yang berkaitan dengan sesebuah negara atau sempadan negara, bukan pada bangsa yang berkaitan dengan keturunan atau sesuatu kaum.

Manakala pengertian kedua budaya bangsa adalah berkaitan kepada keturunan, etnik atau sesuatu kaum, biarpun bukan dalam satu negara atau mahupun terpisah tempat mukim mereka dari sudut geografi dan politik namun mereka tetap disatukan atas nama etnik atau kaum mereka seperti contohnya budaya bangsa Tuareg dipadang sahara yang mana kedudukan mereka adalah antara negara Algeria, Mauritania serta Moroko atau juga seperti bangsa Kurdish yang mana adalah bangsa yang menduduki wilayah yang termasuk dalam negara Iraq, Iran dan Turkei.

Budaya induk bangsa sekiranya dikatakan budaya bangsa sesebuah negara (nation state), maka lazimnya ia merupakan budaya pihak majoriti dalam sesebuah negara. Yang mana, unsur-unsur budaya bangsa ini adalah budaya induk yang mendominan disesuatu tempat, tidak kira samaada dari masyarakat yang berasal dari situ sesejak beribu tahun, atau berhijrah dari tempat lain lalu menetap disitu atau mahupun dominan sesuatu budaya bangsa keatas bangsa lain dengan pengaruh seperti ketenteraan, ideologi, komunikasi seperti mass-media dan lain-lain serta juga pengaruh sesuatu pegangan seperti agama yang dianuti dan seterusnya.

Seperti benua Eropa yang budaya induknya adalah dari budaya penduduk asal benua Eropa yang merupakan pihak majoriti dalam mana begitu banyak sub-kultur didalamnya hari ini terutamanya dengan penghijrahan penduduk dari benua lain kesitu, manakala benua Amerika yang budaya induknya adalah lebih kepada penduduk yang berasal dari luar benua Amerika seperti dari Eropa mahupun dari Afrika dalam mana budaya induk bangsanya bukan budaya kaum asli seperti Red-Indian yang merupakan pihak minoriti disitu, sebagaimana juga dengan Singapora yang budaya induknya bukan lagi budaya penduduk asal iaitu budaya orang Melayu-Islam tetapi budaya induknya adalah budaya penduduk Singapora yang berasal dari Tanah Besar Cina.

Kesan budaya induk sesuatu bangsa adalah contohnya, biarpun sesebuah negara itu digelar negara Islam, tetapi pihak majoriti dalam negara tersebut tidak mengamalkan ajaran Islam, malah wujud banyak unsur-unsur yang bertentangan dengan ajaran Islam seperti tiada larangan berjudi, makan ditempat terbuka dibulan Ramadan, pasangan yang belum bernikah bebas tinggal bersama dan seterusnya, maka negara itu hakikatnya bukanlah negara Islam kerana ciri-ciri utama budaya induk bangsa tersebut tiada langsung mengambarkan ciri-ciri keIslaman.

Namun sebaliknya, biarpun sesetengah pihak tidak bersetuju akan sesebuah negara itu disebut sebagai negara Islam, tetapi pihak majoriti dalam negara tersebut adalah beragama Islam dan jelas melaksanakan banyaknya unsur-unsur ajaran agama Islam atau mahupun perkara-perkara yang selari dengan ajaran agama Islam, maka negara tersebut tetap layak disebut negara Islam kerana budaya induknya cenderung kepada ciri-ciri keIslaman biarpun negara tersebut belum sampai tahap melaksanakan sepenuhnya hukum-hukum dari ajaran agama Islam.

Sebagaimana jelas melalui fakta akan kebenaran bahawa Malaysia adalah negara Islam diatas ciri-ciri budaya induk Melayu-Islam, ditambah lagi akan dari sejarah-sejarah yang telah beratus-ratus tahun usianya akan kewujudan Kekerajaan yang berdaulat yang mengamalkan sistem bercirikan ajaran Islam. Membantah akan kebenaran bahawa Malaysia adalah negara Islam diatas fakta budaya induk bangsanya bercirikan budaya Islam (Melayu-Islam) adalah seperti seorang peguam yang membantah akan sesuatu fakta kebenaran, biarpun peguam tersebut tahu akan kebenaran tersebut namun tetap cuba diputar-belitkan fakta kebenaran dengan segala kepakarannya melalui undang-undang kerana membela anak guamannya yang bersalah.

Justeru itu, sekiranya Malaysia dikuasai oleh majoriti masyarakat bukan Islam, melalui sistem pilihanraya demokrasi dan tiadanya sistem berpelembagaan beraja, maka budaya induknya akan berubah kepada budaya masyarakat bukan Islam, dalam mana budaya Melayu-Islam akan menjadi salah satu sub-kultur iaitu budaya sampingan dengan budaya induk tersebut. Dalam erti kata yang lain, budaya induk yang mendominan lebih berkuasa untuk menyusun struktur kehidupan masyarakat disesuatu tempat tersebut seperti contohnya, tiada lagi undang-undang syariat atau terbatas hanya untuk perkara-perkara seperti perkahwinan atau kematian sedang segala yang lain diurus dibawah undang-undang sivil dan sekiranya begitu, Malaysia tidak layak lagi digelar sebagai negara Islam.

Bersambung...

No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga