Friday, May 25, 2012

Melayu dan Islam - 2


Biarpun Tanah Malaysia telah mencapai kemerdekaan diatas usaha berterusan sesejak awal British menapak kuasanya dirantau ini dari orang Melayu-Islam (dimana asalnya hanya orang Melayu yang merasa dan menghargai apa itu sebuah kemerdekaan kerana merekalah penduduk asal serta pegangan agama yang amat berbeza dari penjajah, sedangkan kaum Cina dan India diwaktu itu rata-ratanya hanya sebagai pendatang yang berjiwakan negara asal mereka) namun tetap kaum Melayu merasa mereka belum merdeka sepenuhnya lantaran adanya suara-suara sumbang yang mahu menafikan kedudukan orang Melayu bersama imej negara Islam yang sentiasa diperjuangkan. Disamping keadaan orang Melayu-Islam yang lebih mundur dibandingkan dengan kaum pendatang lantaran sesuatu sebab membuat mereka seakan masih lagi sebagai penduduk jajahan kelas 3.

Kemunculan ideologi Komunis bukanlah untuk memerdekakan Tanah Malaysia tetapi hakikatnya hanyalah untuk meletakkan sesuatu bangsa mahupun kelompok untuk berkuasa secara mutlak. Pihak komunis ini yang kebanyakkannya adalah dari bangsa Cina telah melakukan begitu banyak onar dan tindakan durjana namun orang Melayu-Islam masih mampu bersabar kerana pihak komunis itu jelas musuh serta penganas tetapi bila pihak-pihak yang asalnya pendatang ini cuba mengambil kuasa melalui undi dan dengan niat menafikan atau mengugat kedudukan orang Melayu-Islam, maka tercetuslah 13 Mei 1969.

Semasa kempen Pilihan Raya 1969, calon-calon pilihan raya serta ahli-ahli politik dari kalangan parti pembangkang, telah membangkitkan soal-soal Bangsa Malaysia berkaitan dengan Bahasa Kebangsaan (Bahasa Melayu), kedudukan istimewa orang Melayu sebagai (Bumiputera) dan hak kerakyatan orang bukan Melayu.

Kronologi Peristiwa 13 Mei 1969

Dikatakan penyokong parti kaum Cina (Parti Gerakan Rakyat Malaysia (Gerakan), Parti Tindakan Demokratik (DAP) dan Parti Progresif Rakyat (PPP)) yang menang telah berarak dengan mengikat penyapu kepada kenderaan mereka sebagai lambang kemenangan mereka menyapu bersih kerusi sambil melaungkan slogan. Ini menampilkan anggapan bahawa penyapu tersebut sebagai lambang mereka akan menyapu (‘menyingkir’) orang Melayu keluar.

Dalam masyarakat Melayu, penyapu mempunyai maksud yang negatif, disamping itu, keadaan menjadi bertambah buruk bila ada yang mencaci serta meludah dari atas lori kearah orang Melayu ditepi jalan. DiJinjang, Kepong, kematian seorang Cina akibat sakit tua diarak sepanjang jalan dengan kebenaran polis. Namun perarakan kematian tersebut bertukar menjadi perarakan kemenangan pilihan-raya dengan menghina Melayu.

Orang Melayu berkumpul dirumah Menteri Besar Selangor diKampung Baru, Kuala Lumpur. Dato' Harun Idris selaku Menteri Besar Selangor ketika itu cuba mententeramkan keadaan, sedangkan mereka yang berkumpul tersebut telah membawa senjata pedang dan parang panjang dan hanya menunggu arahan daripada Dato' Harun Idris untuk mengamuk.
 

3.00 petang datang berita kejadian pembunuhan orang Melayu diSetapak yang hanya dua kilometer dari rumah Menteri Besar Selangor. Terdapat cerita-cerita lain mengenai seorang wanita Melayu yang mengandung dibunuh dimana kandungannya dikeluarkan dari perut dengan menggunakan besi penggantung daging babi.Sebelum menghembuskan nafas terakhir wanita tersebut sempat memasukkan semula janin yang terkeluar itu ke dalam perutnya.

4.00 petang dua penunggang motosikal Cina yang melalui Jalan Kampung Baru telah dipancung. Sebuah van membawa rokok dibakar dan pemandunya dibunuh. Pemuda-pemuda Cina yang dikatakan dari PKM dan kongsi-kongsi gelap telah bertindak balas. Mereka membunuh orang-orang Melayu disekitar Kuala Lumpur. Orang-orang Cina dan pemuda Cina ini sebenarnya telah lama lengkap dengan pelbagai senjata besi, tombak dan lembing.
Maka keluar mengamuklah orang-orang Melayu lalu ramai orang Cina dibunuh dan dicampakkan ke dalam lombong bijih timah. Dikatakan kononnya ada rakaman video akan beberapa pemuda Cina ditangkap, dibariskan ditepi lombong dan dibunuh. Bagaimanapun, sehingga hari ini, tiada bukti yang nyata mengenai rakaman ini.

Pemuda-pemuda Cina dari kongsi-kongsi gelap telah bertindak mengepung Panggung Odeon, diJalan Tuanku Abdul Rahman, Kuala Lumpur. Beberapa iklan disiarkan dalam bahasa Cina diskrin pawagam menyuruh penonton dari kalangan Cina keluar dari panggung manakala penonton Melayu yang tinggal dalam panggung tersebut ditetak mati. Ini termasuklah 2 orang Askar Melayu yang tinggal diSungai Ramal, Kajang.

Seorang polis bernama Rahim yang tinggal diKuala Lumpur (yang masih hidup sehingga kehari ini) juga turut menonton wayang diOdeon tersebut dimana beliau yang cedera terkena tetakan dikepalanya, berpura-pura mati. Akibat daripada tindakan sebegini, orang-orang Melayu mulai bertindak balas dan dikatakan kepala orang Cina yang dibunuh diletakkan di atas pagar .

Negara diisytiharkan darurat pada malam 16 Mei 1969 di seluruh negara dan Mageran dibentuk di bawah pentadbiran Tun Abdul Razak. Parlimen dibubarkan. Peristiwa 13 Mei 1969 menyebabkan Tunku Abdul Rahman dipersalahkan oleh org Melayu dan Malaysia secara keseluruhannya. Berikutan itu Tunku meletakkan jawatan pada tahun 1970. Buku “Dilema Melayu” (Malay Dilemma) oleh Tun Dr Mahathir telah diharamkan.

Keadaan akhirnya dapat dikawal dan beberapa keputusan telah diambil bagi mencari jalan penyelesaian termasuklah penubuhan beberapa badan seperti Majlis Perundingan Negara, Dasar Ekonomi Baru dan Rukun Negara telah diciptakan. 

 


Bersambung...

No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga